یادنامه -آیت الله سید جلیل زرآبادی، فرزانه ای ماندگار

آیت الله سید جلیل زرآبادی، فرزانه ای ماندگار

 آيت الله سيد جليل زر آبادي هفتم شهريور 1296 خورشیدی در محله  «قوي ميدان» قزوين، ديده به جهان گشود. پدرش، آيت الله العظمی سيد موسي زرآبادي و مادرش، دختر حاج ميرزا احمد تنكابني و نوه  ملا كريم روغني قزويني بود.

 

وي تحصيلات خويش را از مكتب خانه آغاز كرد. تا 15 سالگي، خواندن و نوشتن و قرائت قرآن كريم را آموخت. در سال 1353 قمری، پدرش را از دست داد. آن گاه با ارشاد حاج شيخ علي اكبر الهيان تنكابني  براي تحصيل علوم حوزوي به مدرسه  «مولاورديخان» و سپس «التفاتيه» رفت. در آن جا، مقدمات و منطق را نزد سيد احمد سيد جوادي (عماد) و سطح را نزد شيخ العلماي قزوين;  آيت الله حاج ميرزا عبدالرحيم  سامت و شيخ علي اكبر الهيان تنكابني فراگرفت.
ايشان در سال 1368 قمری با شوق فراگيري بيشتر علوم اسلامي، راهي قم گرديد و سطوح عاليه را از محضر حضرات آيات عظام: سيد ابوالحسن رفيعي،  قزويني هيبت الله تلاتري، شيخ يحيي مفيدي، محمد تقي خوانساري و سيد حسين بروجردي فراگرفت. وي 8 سال نيز در درس خارج اصول حضرت امام خميني شركت جست. ضمن اينكه دروس «اسفار ملاصدرا» را در محضر علامه محمد حسين طباطبايي و فلسفه را نزد آيت الله حاج شيخ مهدي مازندراني آموخت.
آيت الله زر آبادي در سال 1338 خورشیدی پس از دريافت اجازه در امور حسبيه و شرعيه از سوي آيت الله العظمي بروجردي، به دستور ايشان، سرپرستي حوزه  علميه آستانه  اشرفيه را نيز عهده دار شد. 3 سال بعد به قزوين بازگشت و با برپايي محفلي پر بار، به تدريس تفسير پرداخت و در باز سازي مدرسه  التفاتيه نيز از هيچ كوششي فرو گذار نكرد.
ايشان از آيت الله رفيعي قزويني و حضرت امام خميني  اجازه  اجتهاد و از آيات عظام: سيد شهاب الدين مرعشي نجفي ، حسيني قزويني، سيد ابوالقاسم خويي  اجازه  روايي دريافت كرده است. سرانجام آيت الله سيد جليل زرآبادي پس از 80 سال خدمت به اسلام و پرورش شاگردان برجسته، در تير ماه 1373 خورشیدی  ديده از جهان فرو بست و در كنار آرامگاه پدر بزرگوارش در شاهزاده حسین قزوين به خاك سپرده شد.