بعيد است كه طرح منع به‌كارگيري بازنشستگان در دستگاه‌هاي اجرايي از سوي شوراي نگهبان رد شود

یادداشت مهندس زرآبادی در روزنامه اعتماد

طرح اصلاح قانون منع به‌كارگيري بازنشستگان در دستگاه‌هاي اجرايي منتظر راي شوراي نگهبان است؛ قانوني كه در صورت تصويب مي‌تواند با ايجاد انگيزه در ميان كارشناسان و مديران مياني باعث ايجاد نگرشي جديد در مديريت شود.

طرح اصلاح قانون منع به‌كارگيري بازنشستگان در دستگاه‌هاي اجرايي منتظر راي شوراي نگهبان است؛ قانوني كه در صورت تصويب مي‌تواند با ايجاد انگيزه در ميان كارشناسان و مديران مياني باعث ايجاد نگرشي جديد در مديريت شود. در حال حاضر افرادي كه بازنشسته مي‌شوند مي‌توانند مجددا دعوت به كار شوند، اين موضوع مشكلاتي در پي دارد؛ از جمله اينكه افرادي كه بازنشسته هستند رزومه خوبي دارند و افراد جديد در اين زمينه با آنها مقايسه مي‌شوند و در نتيجه امكان اينكه بتوانند مسووليتي را بپذيرند كمتر مي‌شود و افراد در لايه‌هاي مياني انگيزه براي ارتقا در شغل‌شان را از دست مي‌دهند. در اصلاحي كه بر قانون منع به‌كارگيري بازنشستگان صورت گرفت، اين محدوده كوچك در نظر گرفته شده است؛ به‌طوري كه هر دستگاه در حوزه خود مي‌تواند به ميزان محدود از بازنشسته‌ها در همان پست‌هايي كه قبلا در اختيار داشتند، استفاده كند. اين طرح قدمي است براي اينكه شاهد تغييراتي در مديريت كشور باشيم. ايجاد انگيزه در افرادي كه در مديريت‌هاي مياني هستند يا كارشناساني كه امكان ارتقاي شغلي پيدا مي‌كنند، يكي از نقاط قوت اين طرح است. البته در اين طرح به اين موضوع كه چه افرادي جايگزين خواهند شد، پرداخته نشده است و تنها به اين امر اشاره دارد كه نبايد از بازنشسته‌ها در مديريت‌هاي اجرايي استفاده شود. طبيعي است كه به جاي كساني كه مشمول اين قانون مي‌شوند، معاونان و كساني جايگزين مي‌شوند كه صاحب صلاحيت هستند و در حال حاضر در همان دستگاه و سازمان مشغول به كار هستند و همين باعث مي‌شود كه تغيير نگرشي در مديريت ايجاد شود. قاعدتا افرادي كه سنوات خدمت كمتري دارند و به دليل اينكه با افراد باتجربه مقايسه مي‌شوند و اين فرصت را پيدا نمي‌كردند كه در مديريت كلان كشور نقش داشته باشند، اين فرصت را پيدا خواهند كرد و ميانگين سني مديريت هم در نتيجه اين طرح تغيير خواهد كرد. در مديران مياني و پايه و كارشناسان، افراد جوان و با‌انگيزه‌اي هستند كه با اجراي اين طرح منعي براي حضورشان وجود نخواهد داشت و مي‌توانند در عرصه رقابت شركت كنند و با توجه به توانمندي خود اين پست‌ها را احراز كنند.

در مورد تصويب اين طرح در شوراي نگهبان از آنجا كه معمولا شوراي نگهبان از نظر فقهي و شرعي و مغايرت‌هاي قانوني در مورد طرح‌ها و لايحه‌ها اظهارنظر يا با تصويب آن مخالفت مي‌كند اما هيچ‌كدام از اين ممنوعيت‌ها در قانون منع به‌كارگيري بازنشسته‌ها وجود ندارد، به همين دليل بعيد است كه اين طرح از سوي شوراي نگهبان رد شود.