استقبال عضو کمیسیون صنایع از ثبت اطلاعات کالاهای وارداتی

حمیده زرآبادی ضمن تاکید بر تشدید نظارت بر قیمت گذاری کالاهای وارداتی در بازار به شاتا گفت:‌یکی از ابزارهای نظارت بر قیمت محصولات وارداتی‌و شفاف سازی ثبت اطلاعات است. در حال حاضر اطلاعات بسیاری از کالاهای اساسی که ارز دولتی دریافت می‌کنند در سامانه‌های مربوط به واردات ثبت شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نظارت بر واردات کالاها در شرایط کنونی لازم دانست و افزود: با توجه به تفاوتی که در بازار آزاد محصولات و نرخ مصوب آنها وجود دارد. واردات کالا مسلما نیازمند یک مکانیسم نظارتی است.
وی در ادامه گفت: جهت تسهیل نظارت و تنظیم بازار لازم است سایر واردکنندگان نیز این اطلاعات را در اختیار دولت قرار دهند تا با استفاده از آن ضمن کنترل قیمت‌ها در بازار با متخلفان به صورت نظام‌مند برخورد شود.
زرآبادی همچنین این نظارت را مستلزم همکاری نهادهای مختلف دانست و تاکید کرد: یک بخش از دولت به تنهایی نمی‌تواند از عهده این وظیفه برآید و نهادهای دیگری هم باید در این فرآیند دولت را همراهی کنند به عبارت دیگر این نظارت نیازمند هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف است،‌همان طورکه در حال حاضر دستگاه‌های متفاوتی برای برخورد با متخلفان اعلام شده‌اند.
به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ‌علت اصلی تفاوت قیمت مصوب و قیمت ارائه شده در بازار به وجود آمدن واسطه‌ها و خریداران کاذب است.
او ضمن بیان این نکته تشریح کرد: نوسانات ارزی موجود در کشور موجب به وجود آمدن سودجویانی شد که در این رابطه به دنبال کسب سود بیشتر هستند و به عبارت دیگر مصرف‌کنندگان غیرواقعی در این بازار بیش از مصرف‌کنندگان حقیقی هستند.
زرآبادی در همین مورد افزود: تنها نظارت مستقیم و مکانیزم‌های قوی نظارتی می‌تواند این شرایط را کنترل کند. در واقع زمانی که قیمت‌ها با قیمت مصوب تفاوت داشته باشد کالاهای مصرفی در بازار تبدیل به کالاهای سرمایه‌ای خواهند شد و این شرایط بستر را برای سودجویی بیش از هر زمانی فراهم خواهد کرد.