قانون فعلی درباره اجازه دختر برای ازدواج از دادگاه، نیاز به اصلاح دارد

دادگاه محل خوب و مناسبی برای آغاز یک زندگی نیست. در فقه ما این مشکل حل شده و اجازه ازدواج به دختر رشیده داده شده است ولی درباره سن رشیده بودن دختر اجماع نظر وجود ندارد. البته به نظرم باید برای شکستن تابوها از جایی شروع کرد واین طرح یک گام به جلو است.

حمیده زرآبادی طراح «طرح ازدواج دختران ۲۸ سال بدون اذن پدر» در گفت وگو با «خطِ اعتدال» با انتقاد از رد طرح خود در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اظهار کرد: قانون فعلی درباره اجازه دختر برای ازدواج از دادگاه، نیاز به اصلاح دارد. یکی از دلایل اصلاح هم اینکه تعدادی از دختران ما شروع زندگی شان از دادگاه است در حالی که آنها خودشان می توانند انتخاب کنند.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: معتقدم برای آغاز یک زندگی دادگاه محل خوب و مناسبی نیست. در حال حاضر این افراد به دادگاه شکایت می کنند و دادگاه ۴ سوال از آنها می پرسد. سوالات در این حد ابتدایی است که اگر ۱۰ میلیون تومان داشته باشید با آن پول چه کار می کنید؟ به نظرم این توهین به دختران است.

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس در ادامه تاکید کرد: برای دادگاه هم فرقی ندارد چه جوابی به این سوال داده می شود و شخص در چه سنی است، معمولا برای ازدواج اجازه می دهد و این سوالات به این منظور پرسیده می شود که دادگاه بسنجد آیا دختر در شرایطی هست که بتواند تصمیم گیری کند یا خیر. ولی معتقدم این کار بسیار بدی است و باید اجازه داده شود از یک سنی به بعد خود فرد از نظر شخصیتی برای ازدواج خودش تصمیم بگیرد.

زرآبادی با بیان اینکه غالبا افرادی که برای ازدواج به دادگاه شکایت می کنند، افرادی هستند که دچار آسیب هستند، افزود: دختری که مثلا پدرش در زندان است یا اعتیاد دارد یا به یک سری سوءاخلاق ها مشهور است؛ مجبور به انجام این کار می‌شود و با مشکلاتی مواجه ست. ولی ما به جای کمک آنها را به دادگاه سوق می دهیم تا زندگی مشترکشان را علاوه بر مشکلاتی که دارند از دادگاه شروع کنند.

این عضو فراکسیون امید ادامه داد: مثلا دختری که فرزند طلاق است و با مادرش زندگی می کند، پدر از سر لجبازی اجازه ازدواج به او نمی دهد. به این دختر یک عمر فرزند طلاق گفته شده است و حالا هم برای شروع زندگی اش باید به دادگاه برود و قاضی برایش تعیین تکلیف کند. در حالی که از نظر فقهی به دختران این اجازه داده شده است و در صورتی که رشیده شناخته شوند بتوانند برای ازدواج خودشان تصمیم بگیرند.

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس دهم یادآور شد: البته دیدگاههای مختلفی درباره رشیده دانستن دختران وجود دارد و اجاع نظری در این باره نیست، ولی می توان در این باره به اجاع نظر رسید.

طراح «طرح ازدواج دختران ۲۸ سال بدون اذن پدر» تصریح کرد: این طرح می تواند یک گام به جلو باشد. این تابو اگر شکسته شود قابل اصلاح است. اگر قرار باشد در این مرحله بماند و درجا بزند، سال های سال به همین روال باقی می ماند و تغییری نخواهد کرد؛ ولی باید به جلو حرکت کرد و از جایی برای تغییر و اصلاح مثبت قدم برداشت.