عده‌ای در مرزها به دلیل قاچاق سوخت جان خود را از دست می‌دهند

نماینده قزوین گفت: عده‌ای در مرزها به خاطر همین اتفاق جان خود را از دست می‌دهند یا در برخی مواقع با انفجار این سوخت‌ها آتش‌سوزی و خسارت عظیمی به بار می‌آید که همین مسائل اهمیت بسیج مسئولان برای مقابله با این قاچاق را با اهمیت‌تر از همیشه می‌کند

به گزارش روز نو : مطابق گزارش‌ها گردش مالی قاچاق بنزین از ایران به کشورهای همسایه اندازه کل بودجه عمرانی این کشور است. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری از طرح بازگشت دوباره کارت سوخت خبر داد و یکی از علت‌های آن را مقابله با قاچاق بنزین عنوان کرد. با افزایش بهای دلار و دیگر ارزهای معتبر خارجی در بازار آزاد ایران، تفاوت بهای بنزین و... نسبت به کشورهای همسایه که پیش‌ازاین هم فاحش بود، به‌شدت افزایش یافت.

یکی از رسانه‌ها به‌تازگی در یک گزارش ویدئویی به ابعاد باورنکردنی قاچاق بنزین از ایران پرداخته و این وضعیت را "تاراج منابع ملی" خوانده است. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور گفته: متأسفانه با توجه به روند افزایشی قیمت ارز که وجود داشت، در مرزها با قاچاق سوخت مواجه بودیم. یکی از پیشنهاد‌ها این بود که باید توزیع سوخت را قاعده‌مند کنیم چراکه بر اساس گزارش وزارت نفت، بیش از ۳۵۰ هزار کارت سوخت مهاجر در مناطق مرزی وجود دارد.

سیده حمیده زرآبادی، نماینده قزوین در مجلس دهم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در خصوص آمار بالای قاچاق سوخت در کشور، گفت: در کشورهای همسایه ایران، اختلاف قیمت سوخت با کشورمان بسیار زیاد است و گاهاً این اختلاف به ۱۰ و ۲۰ برابر هم می‌رسد. از طرفی ما چون در ماه‌های گذشته هم با افزایش نرخ ارز مواجه شدیم، قاچاق سوخت یک سود وسوسه‌انگیزی را برای سوءاستفاده کنندگان این حوزه به وجود آورده است.

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس ادامه داد: قیمت سوخت در ایران، لیتری هزار تومان است ولی در کشورهای همسایه قیمت هر لیتر سوخت از یک تا یک و نیم دلار است. قاچاقچیان سوخت باوجوداین حاشیه امن سود به این راحتی‌ها دست از این انتقال غیرقانونی سوخت بر نخواهند داشت. طبق اخباری هم که اعلام‌شده بود حدود یک میلیارد لیتر قاچاق سوخت در چندماهه اخیر داشتیم. متأسفانه این رقم بسیار بالاست و سوداگران هم سریعاً در حال جابجایی این سرمایه ملی هستند. در این راستا از دولت و ستاد مبارزه با قاچاق برای جلوگیری از این اتفاق، انتظارات بسیار بالایی می‌رود. من معتقدم یکی از راه‌های ایستادگی در مقابل این جریان، احیای کارت سوخت است. البته این کار نیازمند بسترسازی است که باید هر چه زودتر عملیاتی شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اکنون لازم و ضروری است که دولت و مجلس با همفکری هم زیرساخت‌های احیای کارت سوخت را فراهم کنند که هم مصرف سوخت منطقی شود و هم قاچاق در این حوزه به حداقل برسد. امروز قاچاق سوخت حاشیه‌های زیادی برای کشور دارد که تنها به سود قاچاقچیان خلاصه نمی‌شود. به‌طور مثال عده‌ای در مرزها به خاطر همین اتفاق جان خود را از دست می‌دهند یا در برخی مواقع با انفجار این سوخت‌ها آتش‌سوزی و خسارت عظیمی به بار می‌آید که همین مسائل اهمیت بسیج مسئولان برای مقابله با این قاچاق را با اهمیت‌تر از همیشه می‌کند.