از فیلترینگ تلگرام و توئیتر چه سودی بردید که آمده اید سراغ اینستاگرام؟

حمیده زرآبادی نماینده مجلس در روزنامه اعتماد نوشت:معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور روز گذشته دوباره مساله فیلترینگ اینستاگرام را مطرح کرده است.

نکته‌ای که درخصوص مساله فیلترینگ وجود دارد، این است که با توجه به اینکه درباره فیلترینگ تلگرام هیچ‌گونه بسترسازی انجام نشد، فیلترینگ تلگرام منجر به ایجاد یک نارضایتی شدید اجتماعی شده است. ازطرف دیگر باید توجه داشته باشیم که طرح فیلترینگ تلگرام که با وجود تمامی مخالفت‌ها ازسوی شهروندان وبرخی نمایندگان مجلس به انجام رسید، درنهایت راه به جایی نبرد و تا حدودی با شکست مواجه شد. بنابراین اگر بخواهیم برای طرحی که یک‌بار نارضایتی شدید اجتماعی به وجود آورده و در نهایت با شکست روبه‌رو شده، دوباره هزینه کنیم و همان مسیر را طی کنیم، اقدامی منطقی و عقلانی نکرده‌ایم.

به همین دلیل، امیدوارم منافع کشور درنظر گرفته شود و در این راستا عمل شود و حتی اگر قرار است، اقدامی صورت گیرد، باید بسترسازی صورت گیرد. روش صحیح این است که به‌جای هزینه برای فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، فرهنگ‌سازی صورت گیرد و به مردم راه درست استفاده از این ابزارها را نشان داد. فیلتر کردن همان‌گونه که تاکنون نشان داده است، نمی‌تواند مشکلی را حل کند. همان‌گونه که اکنون هم بعد از فیلترینگ تلگرام و توییتر شاهدیم که باز هم مردم از این شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و حتی مسوولان کشور هم از آنها استفاده می‌کنند.

در حال حاضر که مردم برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند توییتر و تلگرام هم از فیلترشکن استفاده می‌کنند، فیلتر کردن اینستاگرام مشکلی را حل نمی‌کند. مردم همان‌گونه که فیلترشکن‌های‌شان برای استفاده از آنها روشن است، از اینستاگرام هم استفاده می‌کنند. بر این اساس معتقدم اقدام بنیادین و اصولی در این رابطه آن است که به‌جای فیلتر کردن و پاک کردن صورت مساله، هزینه‌های آن را صرف آموزش استفاده اصولی و درست از شبکه‌های اجتماعی کنیم. کاری که باید از مدرسه و از دبستان آغاز شود. امروز کودکان ما هم از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. اگر ما از همان ابتدا و در مدارس فرهنگ درست استفاده از شبکه‌های اجتماعی را به آنها آموزش دهیم، در بزرگسالی به مشکلی برنمی‌خورند. ما نمی‌توانیم برای اینکه عده‌ای راه درست استفاده از شبکه‌های اجتماعی را بلد نیستند، دسترسی همه به آنها را قطع کنیم. باید طرز استفاده درست را به افراد آموزش دهیم. تاکنون هزینه‌های زیادی برای فیلترینگ شده است و جواب هم نگرفته‌ایم. باید این هزینه را در جایی صرف کنیم که نتیجه‌ای برای‌مان داشته باشد.