حل بحران پسماندهای صنعتی نیازمند اقدام دستگاه‌های نظارتی است

سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم شریف استان قزوین در مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: حل مشکل تخلیه پسماندهای صنعتی غیرمجاز در دشت قزوین نیازمند عزم جدی و مشترک همه دستگاه‌های ذیربط است.

وی اضافه کرد: سازمان بازرسی و دستگاه قضایی استان باید در راستای شناسایی عاملان و جلوگیری از این اقدامات غیرمجاز وارد عمل شوند.
زرآبادی تاکید کرد: متاسفانه درحال حاضر مدیریت خوبی را در سایت محمدآباد شاهد نیستیم و مشکلات اجرایی این سایت باتوجه به تکمیل شدن ظرفیت لندفیلد درحال افزایش است که این موضوع تبعات زیست محیطی بدی را بدنبال خواهد داشت.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تخلیه های غیرمجاز پسماند در دشت قزوین صورت می گیرد، تصریح کرد: برخی از اقدامات در حوزه پسماند صنعتی توسط شرکت‌ها و یا افرادی صورت می گیرد که هیچ شناسنامه ای نداشته و قابل نظارت و پیگرد نیستند.
زرآبادی با اشاره به نقش پررنگ سازمان محیط زیست در برخورد با مخاطرات زیست محیطی، اظهار داشت: عزم جدی برای پایان دادن به مخاطرات زیست محیطی نباید به تشکیل چند جلسه و مصوبه بسنده شود و ما در این حوزه بیشتر به یک اقدام عملی نیازمندیم.
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دستگاه های نظارتی باید با تهیه بانک اطلاعاتی از تمام متخلفان و کسانی که اقدام به تخلیه پسماند صنعتی در دشت قزوین می کنند، گزارشی ارائه دهند تا در این زمینه تصمیمات قاطعی اتخاذ شود.
از سال 93 تاکنون 22 هزار تن زباله صنعتی در سایت محمدآباد دفن بهداشتی شده و به دنبال این موضوع 80 درصد ظرفیت لندفیلد این مجتمع تکمیل شده است در حالی که برخی مسئولان عنوان می کنند قرار بوده این ظرفیت خیلی زودتر از موعد مقرر در حال تکمیل شدن است.
طی هفته های گذشته انتقاد یک عضو شورای اسلامی شهر قزوین از انتقال غیرمجاز پسماندهای صنعتی در سایت پسماند محمدآباد و همچنین کشف یک انبار پسماندهای خطرناک صنعتی بازتاب زیادی در استان داشت و واکنش و اظهار نگرانی دوستداران محیط زیست را برانگیخت.