آیا حضور زنان در حوزه دیپلماسی پررنگ می‌شود؟

سیده حمیده زرآبادی، نماینده مجلس: یکی از مطالبات عمومی جامعه، تقویت حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی است که دولتمردان بایستی شرایط را برای تحقق بخشیدن به این خواسته عمومی مهیا کنند.

البته در حال حاضر دولت به باور ظرفیت زنان برای حضور مؤثر درسطوح بالای مدیریتی رسیده و این امید شکل گرفته تا آنان بتوانند از توانایی‌های خود در مسیر توسعه کشور استفاده کنند. در حقیقت یکی از مهم‌‌ترین شاخص‌های جهانی برای تعیین سطح توسعه ‌یافتگی یک کشور، میزان حضور زنان آن در عرصه‌های مختلف مدیریتی و تصمیم‌‌گیری است.  هر اندازه این حضور در اداره امور  پررنگ‌‌تر باشد، آن کشور با سرعت بیشتری به سمت و سوی شاخصه‌های توسعه حرکت می‌کند. نکته حائز اهمیت اما آن است که میدان دادن به زنان نباید از سر اجبار و به شکل نمایشی و نمادین باشد بلکه باید با ایمان به نقش‌ آفرینی و وسیع کردن حوزه فعالیت آنها صورت گیرد. وزارت امور خارجه یکی از عرصه‌هایی است که در دولت جدید به حضور زنان در سطوح بالای دیپلماتیک توجه ویژه داشته است. 
در جلسه اخیر فراکسیون زنان مجلس با آقای ظریف این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت و وزیر خارجه توضیحاتی را پیرامون محدودیت‌های ساختاری برای ارتقای جایگاه زنان در دستگاه دیپلماسی و رسیدن به جایگاه سفارت در نمایندگی‌های خارج از کشور ارائه کرد.  وزیر خارجه یکی از دلایل استفاده کم از زنان در جایگاه سفیری کشورمان را به قوانین داخلی و ساختاری وزارت خارجه مرتبط دانست و توضیح داد که هر نیرو برای رسیدن به سمت‌های بالا از جمله معاونت، مدیر کلی و سفارت باید سال‌های طولانی را طی کند.  آقای ظریف پیش از این خانم‌ها افخم و فرشچی را به عنوان سفرای ایران در مالزی و فنلاند انتخاب کرده‌اند و در جلسه اخیر وعده داده‌اند که بزودی دو زن دیگر را به عنوان سفیر برخواهند گزید. رویدادی که بی شک نشان می‌دهد که نگاه وزارت خارجه به بهره‌گیری از ظرفیت بانوان در عرصه‌های مهم سیاسی و دیپلماتیک حداقل نسبت به سال‌های گذشته پررنگ‌تر از همیشه 
شده است.