مردم درباره ساماندهی کودکان کار بیشتر به خیریه‌ها اعتماد دارند

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: تجربه نشان داده که مردم در ساماندهی کودکان کار به خیریه‌ها و ان‌جی‌اوها بیشتر از کمک به خود این کودکان اعتماد و گرایش دارند

سیده حمیده زرآبادی پنجشنبه شب در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه عکس گروهی «خیلی دور، خیلی نزدیک» که با موضوع کودکان کار در سرای سعدالسلطنه برگزار شد، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ساماندهی کودکان کار نیازمند همکاری و هماهنگی بین دستگاهی و همچنین کار فرهنگی است.

زرآبادی به محرومیت از تحصیل و خطرات و آسیب‌هایی که به دلیل ساعت‌های طولانی کار و دوری از خانه همواره در کمین کودکان کار قرار دارد اشاره و تاکید کرد: برنامه‌ریزی و هماهنگی برای انسجام عملکرد بین دستگاهی می‌تواند در روند ساماندهی این کودکان کارگشا و موثر باشد.

وی عدم وجود متکدی در شهر تبریز را نتیجه انسجام دستگاه‌ها و کار بنیادین فرهنگی خواند و ادامه داد: مسئولان این شهر با قوانین موجود به چنین نتیجه‌ای دست یافته‌اند و می‌توان گفت هماهنگی و انسجام عامل مهمی بوده که در تحقق این هدف، به کمک دستگاه‌ها آمده است.

این نماینده مردم قزوین در مجلس، تجربه شهر تبریز را قابل الگوبرداری و پیاده‌سازی در سایر استان‌های کشور دانست و تاکید کرد: پیشگیری از بروز تکدی‌گری و کودکان کار در استان قزوین نیز قابلیت عملیاتی شدن دارد.

عضو کمیسیون صنعت، معدن و تجارت مجلس با تاکید بر اعتماد مردم به سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌ها، استفاده از ظرفیت این نهادها را در ساماندهی کودکان کار بسیار مهم خواند و افزود: تجربه نشان داده که مردم در ساماندهی کودکان کار به خیریه‌ها و ان‌جی‌اوها بیشتر از کمک به خود این کودکان اعتماد و گرایش دارند.

وی به تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: پیش از این در خصوص برخورد با والدینی که با نگاه سوءاستفاده فرزند خود را به کار و کسب درآمد وا می‌داشتند خلاء قانونی داشتیم که این خلاء اخیرا با تصویب لایحه مذکور رفع شده و طبق قانون جدید اقدام این گروه از والدین قابل پیگیری است که در موارد خاص حتی سرپرستی آنها از فرزندانشان را می‌تواند سلب کرد.