اینستاگرام به نظر من فیلتر نمی‌شود/ دولت در برابر فیلتر تلگرام هیچ مقاومتی نکرد

عضو کارگروه ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: کمیته ضد فیلترینگ در دولت بعد از اعلام فیلتر اینستا مطرح شد اما این کمیته غیر از ارائه یک گزارش آن هم بدون ضمانت اجرایی، خروجی دیگری نخواهد داشت.

 

به گزارش سایت خبری مدآراسیده حمیده زرآبادی عضو کارگروه ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی سایت خبری مدآرا، با اشاره به تشکیل کمیته ضد فیلتر در دولت، گفت: بعد از اینکه برخی افراد درباره فیلترینگ اینستا اظهارنظر کردند، بحث کمیته ضد فیلترینگ در دولت مطرح شد اما این کمیته غیر از ارائه یک گزارش آن هم بدون ضمانت اجرایی، خروجی دیگری نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: پیش از این کارگروهی در دولت بر روی بحث کسب و کارهای فناورانه بررسی‌هایی را انجام می‌داد، خروجی این کارگروه هم تنها در اختیا خودشان قرار گرفت.

زرآبادی تاکید کرد: معتقدم بحث فیلترینگ اینستا نیازی به تشکیل کمیته‌ای ندارد، زیرا کارکرد اینستا با تلگرام متفاوت است  بیشتر اعتراضات به اینستا موضوع محتوایی است لذا اگر دولت توانایی فیلترینگ هوشمند را دارد باید بر روی فیلتر محتوا کار کند.

عضو کارگروه ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: حذف هرگونه دسترسی به یک اپلیکیشن منطقی نیست، اگر برخی مطالب محتوایی غیراخلاقی وجود دارد که در جامعه تبعاتی را به همراه دارد می‌توان آن را با فیلترینگ هوشمند حذف کرد، زیرا اکنون خیلی از کسب و کارهای خرد در اینستا در حال فعالیت هستند که با فیلتر شدن اینستا دچار مشکل خواهند شد.

وی بیان کرد: بعد از فیلتر تلگرام بسیاری از کسب و کارهای فعال در  این اپلیکیشن به اینستا مهاجرت کردند و نباید دوباره برای آنها در اینستا مشکلاتی را ایجاد کرد. دولت در فیلتر تلگرام نتوانست مقاومتی کند و اعلام کرد، دادستانی دستور داده و ما هم باید اجرا کنیم.

زرآبادی افزود: اینستا به نظر من فیلتر نمی‌شود یا اینکه حداقل در شرایط فعلی این اقدام را نمی‌کنند، البته کمیته ضد فیلترینگ در دل کارگروه کاهش موانع کسب و کار است و اکنون به دلیل اظهارات وزیر ارتباطات بُلد شده است.

عضو کارگروه ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: این کمیته ضد فیلترینگ چه به صورت مجزا یا در دل کارگروه کاهش موانع کسب و کار باشد، ما باید بررسی کنیم اختیارات آن در چه سطحی است یعنی اگر این کمیته تشخیص داد که اینستا فیلتر نشود اما دادستانی دستور فیلتر آن را داد آیا این کمیته اختیاری دارد یا خیر؟ جهرمی وزیر ارتباطات باید پاسخ این سوال را بدهد.