دولت، سهامدار خودروسازی است و نباید قیمت‌گذاری کند/ این قیمت‌گذاری نوعی تعارض منافع است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دولت، مستقیم و غیرمستقیم سهامدار دو خودروسازی کشور است و برای همین، نحوه قیمت‌گذاری توسط وزارت صمت برای خودرو‌ها درست و منطقی به نظر نمی‌رسد و من به شخصه یکی از منتقدین به این موضوع هستم.

 

سیده‌حمیده زرآبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص اینکه گفته می‌شود وزارت صمت نقش بسزایی در افزایش قیمت‌های خودرو داشته، گفت: یک بحث مهمی که در قیمت‌گذاری خودرو‌های داخلی وجود دارد این است که زمانی که این وظیفه از شورای رقابت گرفته شد به نوعی به خود وزارت صمت محول شد. سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که اکنون در قیمت‌گذاری خودرو‌ها تاثیرگذار است خود زیر نظر وزارت صمت است و این یعنی تعارض منافع.

وی در ادامه افزود: از طرفی دولت و وزارت صمت، مستقیم و غیرمستقیم سهامدار دو خودروسازی کشور هستند و برای همین، نحوه قیمت‌گذاری توسط وزارت صمت برای خودرو‌ها درست و منطقی به نظر نمی‌رسد و من به شخصه یکی از منتقدین به این موضوع هستم.

زرآبادی در خصوص برکناری سروش، مدیرعامل سابق شرکت سایپا نیز گفت: عده‌ای گفتند ایشان خودسر قیمت‌ها را بالا برده است، حال باید پرسید اکنون که ایشان از کار برکنار شدند قیمت‌ها کاهش پیدا کرد؟ واضح و روشن است که اگر وی خودسرانه قیمت‌ها را بالا برده بود پس اکنون که آقای سلیمانی جایگزین ایشان شده باید قیمت‌ها به قبل برمی‌گشت که اینطور نشد.

نماینده قزوین در پاسخ به اینکه چرا تغییر و تحولات معطوف به شرکت سایپا است و اینگونه اتفاقات در ایران خودرو به وقوع نمی‌پیوندد، گفت: ترکیب هیات مدیره‌ها در این آمد و رفت‌ها بسیار تاثیرگذار است و حتماً نظر هیات مدیره ایران خودرو بر ماندن مدیرعاملش است در حالی که این منش در هیات مدیره سایپا متفاوت از این بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان با اشاره به اینکه وزیر صمت قول و قرار‌هایی را به نمایندگان مجلس داده، افزود: حقیقت امر این است که وزیر صمت چندین بار به کمیسیون صنایع و معادن و فراکسیون‌های مجلس آمده و توضیحاتی را در خصوص آشفتگی بازار خودرو و عملکرد خودروسازان ارائه داده و از آن طرف نمایندگان هم دغدغه خود و مردم را به اطلاع آقای وزیر رساندند. آقای رحمانی تاکید داشتند افرادی که خودرو پیش خرید کرده‌اند به همان شرایط قبل و بدون افزایش قیمت، خودروی خود را تحویل خواهند گرفت و قرار شد مشکل قطعه‌سازان هم حل شود. برای قول‌هایی که آقای وزیر به نمایندگان در خصوص سر و سامان دادن به بازار و صنعت خودرو دادند، زمان خاصی تعیین نشد، ولی قاعدتاً نمایندگان تا یک مدت خاصی صبر خواهند کردند تا ببینند ایشان چه عملکردی خواهد داشت و آنگاه اگر اتفاق قابل توجهی نیفتاد بنا به تشخیص نمایندگان، سوال، تذکر و استیضاح در دستور کار قرار خواهد گرفت.