کمیته ضدفیلترینگ دولت کمکی به جلوگیری از فیلترشدن‌ها نخواهد کرد

عضو کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید اگر این ادعا که "ما قادر به فیلترینگ هوشمند هستیم"، درست است پس انجامش دهند؛ دیگر چه نیازی به تشکیل کمیته ضدفیلترینگ.

 

سیده حمیده زرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به تشکیل کمیته ضدفیلترینگ در دولت گفت: موافق اینکه مرتباً کمیته‌ها و کارگروه‌های مختلف درست و از اصل ماجرا غفلت شود، نیستم.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی افزود: موضوعی که اخیرا در خصوص فیلترینگ مطرح شده، به ویژه درباره اپلیکیشناینستاگرام است و عمده اعتراض‌ها به فعالیت این پیام‌رسان در خصوص محتوای آن است؛ اما اگر توانایی فیلتر محتوایی در کشور وجود دارد، دیگری نه نیازی به تشکیل کمیته وجود دارد و نه رویکرد و عملیات خاصی بلکه صرفا باید با استفاده از فیلترینگ هوشمند آن دسته از صفحات خلاف اخلاق و دارای تبعات اجتماعی فیلتر شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ادعا می‌شود ما قادر به فیلترینگ هوشمند هستیم؛ پس اگر توانایی آن وجود دارد انجامش دهند، دیگر چه نیازی به تشکیل کمیته.

آیا کمیته ضدفیلترینگ می‌تواند جلوی دستور فیلترینگ را بگیرد؟

وی با استناد به سخنان وزیر ارتباطات مبنی بر اینکه در مورد تلگرام دستور دادند و ما هم انجام دادیم، تصریح کرد: آیا اگر کمیته ضدفیلترینگ تشکیل شود می‌تواند جلوی دستور را بگیرد؟!

این عضو فراکسیون امید مجلس عنوان کرد: احتمالا هدف کمیته قدرت مجاب کردن است و اینکه با ادله کارشناسی بگویند نباید فیلترینگ اپلیکیشنی انجام شود و البته بیشتر از این نیز اختیاراتی ندارد؛ اما در موارد فیلترینگ پیش از این بارها گفته شد دستوری بوده که انجام شده است.

وی با بیان اینکه تشکیل کمیته ضدفیلترینگ صرفا اضافه کردن تشکیلات است، ادامه داد: وظیفه کمیته ضدفیلترینگ هر چه باشد، قدرت دستور دادن ندارد بلکه فقط در مقام کارشناسی می‌تواند بگوید چرا فیلترینگ نباید باشد.

تا اینستاگرام فیلتر نشده، دولت هر چه زودتر فیلترینگ هوشمند را انجام دهد

زرآبادی افزود: اگر قرار باشد با توجیه و استدلال کارشناسی مانعی برای فیلترینگ ایجاد شود، چرا وزارت ارتباطات در موارد قبلی پیش‌قدم نشده و مشورتی که منجر به پرهیز از فیلتر شدن شود، نداده‌ است.

عضو کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه فضای اینستاگرام با تلگرام متفاوت است، مساله موافقان فیلترینگ اینستاگرام را مسائل محتوایی دانست و گفت: تک تک کلیدواژه‌هایی که برای توجیه فیلتر اینستاگرام استفاده می‌شود، به مسائل اخلاقی و جرم و جنایت برمی‌گردد لذا اگر توانایی فیلترینگ هوشمند در کشور وجود دارد، باید این کار هرچه زودتر صورت گیرد تا مانع فیلتر شدن کل آن شود و دیگر نیازی به تشکیل کمیته ضدفیلترینگ هم نباشد./