احتمال تفکیک وزارت ورزش و جوانان پیش از برگزاری انتخابات مجلس/ تعداد تولید خودرو کاهش یافته است

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی خبر داد؛

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با حضور در خبرگزاری برنا در خصوص مسائلی از جمله: طرح تفکیک وزارت ورزش و جوانان، fatf، بودجه 98، قانون منع به کارگیری بازنشستگان و... به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه از نظر می‌گذرانید.

 

 

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، متن مصاحبه «سیده‌حمیده زرآبادی»، نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، به شرح زیر است:

به عنوان اولین سوال به طرح تفکیک وزارت ورزش و جوانان اشاره می کنم که شما طراح آن بودید. هدف از ایجاد چنین طرحی چه بود و چرا تاکنون این امر محقق نشده است؟

من ابتدا در خصوص مقدمه این طرح و ضرورت ایجاد آن توضیح می دهم. باتوجه به اینکه رنج سنی کشورمان جوانان هستند برنامه ریزی و استفاده از ظرفیت جوانان، یک امر اجتناب‌ناپذیر است. در حال حاضر ما به صورت متمرکز جایگاهی برای این امر مهم نداریم. از این منظر وجود سازمانی که در گذشته هم با عنوان "سازمان ملی جوانان" وجود داشت، می‌تواند به سیاست گذاری و ریل‌ گذاری در همه زمینه هایی که به جوانان مربوط می شود اعم از مسکن، اشتغال، ازدواج و... کمک کند و به صورت یکپارچه اتفاقاتی در این زمینه رقم بزند. در حال حاضر تنها یک معاونت در وزارت ورزش و جوانان وجود دارد که خیلی نمی تواند هم گرایی ایجاد کند و گاهی سازمان ها به صورت غیر متمرکز اقداماتی انجام می دهند که نتیجه مطلوبی به همراه ندارد. این مسئله لزوم تفکیک وزارت ورزش و جوانان را ایجاد می کند. دولت نیز نظر مثبتی نسبت به این موضوع دارد و در لایحه ای که ارائه کرده بودند، سه موضوع مطرح شده بود و مجلس با تفکیک دو وزارت خانه دیگر که وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت بود موافقت نکرد و نهایتا این لایحه رای نیاورد. مجلس این طرح را داد و من به عنوان طراح، این موضوع را مطرح کردم که سازمان جوانان تفکیک و دوباره سازمان ملی جوانان احیا شود. از نظر آیین نامه مدت 6 ماه باید از بررسی لایحه ای که رد شده بگذرد تا اینکه بتوانیم طرحمان را به جریان بندازیم که این اتفاق هم افتاده است. امیدوارم سال آینده این طرح بررسی شود و نتیجه ای که انتظار داریم محقق شود.

با توجه به اینکه انتخابات سال آینده را پیش رو داریم، تصور می کنید تا آن زمان این طرح تصویب شود؟

ما تلاش‌مان را می کنیم که ابتدای سال این اتفاق بیافتد.

حضور+«+سیده+حمیده+زرآبادی+»+نماینده+مردم+قزوین+در+مجلس+ (3)

اخیرا آقای شمخانی (دبیر شورای عالی امنیت ملی) جلسه‌ای در ایران خودرو داشتند. به نظر شما چرا پای شورای عالی امنیت ملی به بحث خودرو باز شده است؟

اگر ما توانایی حل مشکلات را در مسیر تخصصی نداشته باشیم منجر به ورود سایر دستگاه‌ها به آن می‌شود. مسئله خودرو بحثی است که شاید مشکلات آن خیلی به سال های اخیر مربوط نشود. از همان ابتدا که بحث خودروسازی در کشور ما وجود داشت به دلیل برخی بی تدبیری هایی که در حوزه‌های حمایتی داشتیم و در واقع برخی حمایت های بی موقع از خودروسازها، موجب شد خودروسازی به معنای واقعی نداشته باشیم و به طبع هم نتوانستیم در این زمینه پیشرفت چشمگیری داشته باشیم. در واقع امروز که بحث تحریم ها پیش آمده، شاهد هستیم که چقدر این صنعت شکننده است و حتی در تولید خودروهای ملی با مشکلاتی رو به رو شدیم. این نشان می دهد مسیری که در گذشته طی کردیم مسیر درستی نبوده و متاسفانه در حال حاضر هم اقداماتی که انجام می شود و تصمیماتی که گرفته می شود، حاکی از آن است که در همان مسیرهای سابق قدم برمی داریم. من تصور می کنم ما باید در سیاست های حمایتی از خودروسازی در کشورمان یک بازنگری کلی داشته باشیم.

اخیرا قرار شده که برخی شرکت های تولید کننده قطعات خودرو با وزارت دفاع در تولید قطعات همکاری کنند. این موضوع و این همکاری تا چه اندازه می تواند در بازار خودرو و کاهش قیمت ها تاثیرگذار باشد؟

این موضوع باید بررسی شود و صرفا اینکه همکارِ شرکت خودروساز چه سازمان‌نهادی باشد (داخلی یا خارجی) به حل مسئله کمک نمی کند و باید ابعاد مختلف آن بررسی شود. باید دید این همکاری چه تاثیری بر کیفیت و چه تاثیری بر قیمت دارد. یعنی از ابتدا نقشه راه و مسیر مشخص شود همچنین مشخص شود که اگر قرار است خودروساز این همکاری را داشته باشد، کیفیت و قیمت قطعات ما به چه سمتی می رود و در نهایت بر قیمت تمام شده خودرو چه تاثیری می گذارد. یکی از مشکلاتی که ما داریم این است که تعداد تولید خودرو در خطوط تولید خودروسازی کاهش پیدا کرده است. باید ببینیم این همکاری چقدر در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود. من فکر می کنم موضوع همکاری خودروساز با شرکتی که به عنوان شریک انتخاب می کند، آنقدر اهمیت ندارد که نقشه راه و مسیر اهمیت دارد.

شما در حال حاضر شرایط کشور را برای تصویب FATF چطور می بینید؟

این طرح دو بار به مجلس آمد که دفعه اول رای گیری شد و مجلس نظر مثبتی داشت، دفعه دوم هم ایرادات شورای نگهبان مطرح شد که بازهم مجلس نظر مثبتی داد. با توجه به اینکه مقام معظم رهبری هم موضوع را بیان کردند که در واقع نسبت به این موضوع هم فکری ها و اقدامات کارشناسی انجام و نظر کارشناسی گرفته شود، مجلس هم نظر خودش را اعلام کرد. در حال حاضر موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام است و انشاالله آن چیزی که موجب مصلحت کشور است در مجمع، تصمیم گیری شود. نهایتا با توجه به  شرایطی که کشور در آن قرار دارد موجب شود آسیب های کمتری ببینیم.

حضور+«+سیده+حمیده+زرآبادی+»+نماینده+مردم+قزوین+در+مجلس+ (4)

موضوع استانی شدن انتخابات مجلس به کجا رسید و اینکه آیا تصویب می شود و به انتخابات بعدی می رسد و یا خیر؟

استانی شدن انتخابات طرحی است که توسط کمیسیون شوراها در صحن علنی به بررسی آن پرداختیم و در رای گیری هایی که انجام شد، هم در بحث فوریت و هم در بحث کلیات بیش از هفتاد درصد نمایندگان موافق بودند و رای موافقشان را اعلام کردند و آخرین جلسه ای هم که مجلس داشت وارد مواد این طرح شد و سه تا از ماده های آن بررسی شد. به نظر می رسد با توجه به اینکه ما به مواد ورود پیدا کردیم نهایتا تا ابتدای سال نتیجه نهایی این موضوع اعلام خواهد شد. اگر تصویب شود و شورای نگهبان هم این طرح را تایید کند، قطعا تغییراتی در انتخابات سال 98 خواهیم داشت.

زمانی که قانون منع به کارگیری بازنشستگان مطرح شد، رهبری ایراداتی به این قانون گرفتند. تاکنون در راستای برطرف کردن این ایرادات چه اقداماتی انجام شده است؟

من فکر می کنم این قانون یکی از بهترین قوانینی است که در مجلس مصوب شد اما در اجرای آن مشکلاتی ایجاد شد و تبعیض ها و به نوعی برخی بازگشت ها اتفاق افتاد. تصورمی کنم در حوزه تربیت مدیران و تربیت نیروی انسانی ضعفی در کل سیستم وجود دارد و گاهی به این مسئله برمی خوریم که شاید جایگزین مناسبی نداشته باشیم. این قانون بیشتر از همه این خلاء را نشان داد. من امیدوارم اگر تغییراتی هم قرار است اتفاق بیفتد در خود این قانون نباشد چراکه باید مدیران جوان تری حضور پیدا کنند و همه در مقابل قانون یکسان هستند. این  اصولی است که در قانون اساسی هم به آن اشاره شده است و فکر می کنم باید در زمینه تربیت و جایگزین نیروی انسانی و همچنین تربیت نیروهای اصلح قوانینی داشته باشیم که این خلاء پر شود.

وضعیت بودجه را در مجلس چطور دیدید؟

انتظاری که من از بودجه داشتم برآورده نشد. با توجه به شرایطی که داریم انتظار می رفت بودجه تغییراتی در وضعیت اقتصادی داشته باشد و در واقع انضباط و شفافیت مالی در بودجه بیشتر شود. تصور می کنم این موضوعات که حداقل برای من اهمیت داشت و انتظار داشتم، با دید بهتری نسبت به این موضوعات نگاه شود خیلی برآورده نشده است.

تغییرات خاصی در بودجه 98 اتفاق افتاده است؟

در واقع تغییراتی که بتواند به بهبود شرایط کمک کند اتفاق نیفتاده است.

چند وقت پیش برخی از زنانی که وضعیت نامناسبی داشتند جلوی مجلس اجماع کردند و خواستار ایجاد خانه امن بودند. قرار بود مطالبات آن ها از طریق فراکسیون زنان پیگیری شود. بررسی مطالبات به کجا رسید؟

این موضوع در فراکسیون در حال بررسی است و نیازمند اقدامات تحقیقاتی و آماری است. ما در استان های مختلف نیازهای متفاوتی داریم. این موضوع در مرحله بررسی و تحلیل های آماری است.

حضور+«+سیده+حمیده+زرآبادی+»+نماینده+مردم+قزوین+در+مجلس+ (5)