تصویب طرح کودک همسری در گروی انعکاس تبعات تلخ ازدواج کودکان است

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس، با انتقاد از نگاه تک بُعدی برخی قانونگذاران به ازدواج کودکان، انعکاس تبعات تلخ این نوع ازدواج‌ ها را تنها راه تسریع روند بررسی و تصویب طرح ممنوعیت کودک همسری دانست.

به گزارش «نماینده»، سیده حمیده زرآبادی، در واکنش به اظهارنظر ملاوردی معاون اسبق امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مبنی بر اینکه بخشی از ریشه مخالفت‌ها با طرح ممنوعیت کودک همسری در مجلس شورای اسلامی و رد آن در کمیسیون حقوقی و قضایی به خود بانوان برمی‌گردد، گفت: متاسفانه بخشی از نگاهی که در مورد ازدواج دختران کمتر از 13 سال بر جامعه حاکم شده متاثر از دیدگاه برخی خانم‌ها هم بوده است، کما اینکه در نشستی که در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به منظور بررسی این طرح برگزار شد، خانم‌هایی هم حضور داشتند که با آقایان هم عقیده بودند و به دلیل نگاه تک بُعدی که به این موضوع داشتند تنها معتقد بودند که این دختران چون به بلوغ جنسی می‌رسند پس می‌توانند ازدواج کنند.

تحمیل تنها عامل ازدواج دختران کمتر از 13 سال است

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: هم‌اکنون درصد بسیار کمی از افراد جامعه هستند که در سنین کمتر از 13 سال تمایل به ازدواج داشته باشند، بنابراین اغلب این ازدواج‌ها بر اساس تحمیل و اجبار صورت می‌گیرند و این دختران یا بر اثر یک آسیب اجتماعی فروخته می‌شوند یا رهاشده هستند و برای دستیابی به یک سرپناه به این اقدام مبادرت می‌ورزند.

وی اظهار کرد: ازدواج دختران کمتر از 13 سال در موارد عادی امکانپذیر نیست و حتی در مناطقی که به صورت قومی و قبیله‌ای و تحت تاثیر یک فرهنگ خاص زندگی می‌کنند هم به ندرت اتفاق می‌افتد.

زرآبادی یادآور شد: وقوع این ازدواج‌ها از این نظر آسیب دو چندانی را به همراه خواهد داشت که ممکن است فرد در سنین کودکی مادر هم بشود و قطعا تبعات منفی دیگری را نیز به درپی خواهد داشت.

وی افزود: در نشست‌هایی که به منظور بررسی طرح کودک ممنوعیت همسری تشکیل شده بود، تنها دلیلی که مطرح می‌شد، این بود که دختران در این سن به بلوغ جنسی می‌رسند و ازدواج آنها از نظر شرعی هم بدون اشکال است، بنابراین قانون نمی‌تواند مانع از این نوع ازدواج شود.

آموزش مانعی در مسیر ازدواج کودکان می‌شود

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: آنچه مسلم است تغییر یک فرهنگ چند صد ساله در طول یک شب امکانپذیر نیست و نیازمند فرهنگسازیاست، ضمن اینکه اقداماتی که انجام شده و پیگیری‌های صورت گرفته،؛ جامعه را نسبت به این موضوع حساس‌تر کرده است، بنابراین راه برون رفت از این مشکل این است که برای آموزش درست زندگی کردن و اندیشیدن به تبعات یک تصمیم آنی بدون تدبیر به افراد برنامه‌ریزی شود.

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: البته نمایش تبعات دردآور این نوع ازدواج‌ها نیز تاثیر بسزایی در کاهش تمایل برای آن خواهد داشت، کما اینکه وقتی بحث ازدواج دختر 11 ساله ایلامی با مرد 50 ساله در پی پیگیری‌های سازمان‌های مردم نهاد مطرح شد، بازتاب گسترده‌ای به همراه داشت، چرا که بیانگر واقعیات موجود در جامعه بود، بنابراین انعکاس این نوع حقایق می‌تواند عاملی باشد که تصمیم‌گیری درستی در این جهت انجام شود.