کشف کالاهای احتکاری گره‌ای از کار مردم باز نکرده است

سيده حمیده زرآبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه سرنوشت کالاهای احتکاری کشف شده نامشخص است، گفت: مسیری که مسئولان برای تعیین تکلیف کالاهای احتکاری کشف شده و دپو شده در گمرک به کار می‌برند نتیجه‌ای جز ترویج بی‌اعتمادی برای کشور به همراه ندارد

.
سیده حمیده زرآبادی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به ضرورت تعیین تکلیف کالاهای احتکاری کشف شده، گفت: زنجیره توزیع کالا در کشور ناقص است به همین دلیل قیمت کالایی که در اختیار مصرف‌کنندگان واقعی قرار می‌گیرد نسبت به قیمت محصول وارداتی و تولیدی تفاوت چشم‌گیری دارد.

دوفوریت تامین کالاهای اساسی
سوداگران نقش مهمی در افزایش قیمت کالاها در زنجیره توزیع دارند

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره نقش سوداگران در افزایش قیمت کالاهای وارداتی، افزود: به دلیل نقش پررنگ سوداگران در زنجیره توزیع، در هیچ دوره‌ای قیمت کالای وارداتی با قیمت آن در بازار متناسب نیست.

وی اظهار کرد: اگرچه در ابتدای زنجیره توزیع قیمت نهایی فروش کالا مشخص می‌شود اما به دلیل حضور سوداگران و تخلفات بسیار موجود در مسیر توزیع، کالاها با قیمت‌های از پیش تعیین شده به دست مصرف کنندگان واقعی نمی‌رسد.

کنترل قیمت‌ها در بازار به نقش‌آفرینی پررنگ‌تر دستگاه‌های نظارتی نیازمند است

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی باید به وظایف خود در حوزه نظارت بر قیمت‌ کالاها به درستی عمل کنند، خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی، تعزیرات، بازرسان اصناف و.... نهادهایی هستند که باید با نظارت دقیق بر بازار از نقش‌آفرینی دلالان جلوگیری کنند از سوی دیگر ارگانی مانند سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیده نیز باید نحوه قیمت‌گذاری کالاها را در زنجیره توزیع بررسی کند.

زرآبادی ادامه داد: در حال حاضر هیچ یک از سازمان‌های نظارتی به وظایف خود عمل نمی‌کنند زیرا در صورتی عمل به وظایف، قیمت کالاها در ابتدا و انتهای زنجیره توازن داشت.

سرنوشت کالاهای احتکاری کشف شده نامشخص است

وی تصریح کرد: علیرغم اینکه در مدت اخیر خبرهای بسیاری مبنی بر کشف کالاهای احتکاری یا تعیین تکلیف کالاهای رسوب شده در گمرک منتشر می‌شود اما اثری از توزیع این کالاها در بازار دیده نمی‌شود و مشخص نیست سرنوشت این کالاها چیست در حال حاضر این کالاها به دست مصرف کننده واقعی نیز نمی‌رسد.

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: انتشار خبرهایی مبنی بر کشف کالاهای احتکاری و... تنها باعث بی‌اعتمادی مردم می‌شود چراکه کالا به دست مصرف‌کنندگان نمی‌رسد و این سوال برای مردم ایجاد می‌شود که کالاهای کشف شده به دست چه کسی رسیده است؟

راه مسوولان برای تعیین تکلیف کالاهای احتکاری صحیح نیست

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسیری که مسئولان برای تعیین تکلیف کالاهای احتکاری کشف شده و دپو شده در گمرک به کار می‌برند نتیجه‌ای جز ترویج بی‌اعتمادی برای کشور به همراه ندارد، اضافه کرد: انتشار خبرهای کشف کالاهای دپو شده و احتکاری تاکنون باعث کاهش قیمت‌ها و افزیش توزیع کالا در بازار نشده بنابراین این شائبه برای مردم ایجاد می‌شود که این کالاها در دست مسوولان است و آنها از این کالاها بهره می‌برند