بیکاری، کتمان واقعیت ها و نبود سیاست گذاری یکپارچه در حوزه خانواده علت گسترش ازدواج سفید

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس بیکاری را پلی به سمت آسیب های اجتماعی دانست که بنیان خانواده را تضعیف می کند و گفت: بیکاری، کتمان کردن آسیب ها و واقعیت ها و نبود سیاست گذاری یکپارچه، همگون و به روز در حوزه تحکیم خانواده نقش موثری در گسترش ازدواج سفید دارد

سیده حمیده زرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان اهل بیت علیهم السلام مبنی بر اینکه این ازدواجهای سخت، این ازدواجهای دیر، این فرزندآوری کم، این به تعبیر غلط زشتشان «ازدواجهای سفید» -که سیاه‌ترین نوع زندگی مزدوج است- همه‌ی اینها به خاطر این است که خانواده از بین برود، گفت: ازدواج سفید با فرهنگ و دین ما مغایرت دارد و گسترش آن نشانه این است که در ترویج فرهنگ و گسترش دینمان موفق نبوده ایم و تلاش مناسبی برای تحکیم بنیان خانواده صورت نگرفته است.

کتمان و سرپوش گذاشتن بر آسیب های اجتماعی چاره کار نیست و راه به جایی نمی برد

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه کتمان و سرپوش گذاشتن بر آسیب های اجتماعی چاره کار نیست و راه به جایی نمی برد، افزود: عدم اعلام آمار دقیق آسیب های اجتماعی اقدام درستی نیست زیرا به هیچ وجه نمی توان راهکارهای مناسب را برای آسیب ها اتخاذ کرد.

وی ادامه داد: در گذشته در خصوص ایدز آمار مناسبی ارائه نمی شد و صحبت کردن در مورد آن تابو بود اما در حال حاضر با اطلاع رسانی و آموزش تابوی ایدز تا حدودی شکسته شد بنابراین در رابطه با آسیب هایی مانند ازدواج سفید که در حال افزایش است نیز باید با اطلاع رسانی مناسب جامعه نسبت به آسیب های ناشی از آن آگاه و راهکارهای مناسب برای مدیریت و کنترل در دستور کار قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، سیاست های ناکارآمد در حوزه خانواده را علت عمده بروز آسیب های اجتماعی دانست و گفت: متاسفانه برخی تلاش می کنند با پاک کردن صورت مساله وضعیت آسیب های اجتماعی را از مردم پنهان و کتمان کنند و این در واقع نوعی فریب کاری است.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی، افزود: اگر در دوران ابتدایی نحوه مواجهه با آسیب های اجتماعی به دانش آموزان آموزش داده شود و به شناخت درستی از آسیب ها برسند بی شک در زمان بزرگسالی کمتر به سمت آسیب ها گرایش پیدا می کنند.

زرآبادی کاهش بی رغبتی جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده را در افزایش ازدواج سفید و زندگی مجردی موثر دانست و تصریح کرد: تجمل گرایی و رسوم غلطی که در جامعه رایج شده یکی از مهمترین موانع ازدواج به موقع جوانان بوده این در حالی است که شاهد فرهنگ سازی مناسب از سوی رسانه ها برای مقابله با تجمل گرایی و ترویج ازدواج آسان نیستیم.

بسترهای اقتصادی برای افزایش ازدواج به درستی فراهم نیست

وی مشکلات اقتصادی را در کاهش ازدواج جوانان بسیار موثر دانست و گفت: اغلب جوانان تمایل دارند به سمت ازدواج رسمی که مقبول جامعه و خانواده است روی بیاورند اما از آنجایی که بسترهای اقتصادی برای افزایش ازدواج به درستی فراهم نیست بنابراین به ازدواج سفید و زندگی مجردی گرایش پیدا می کنند.

توجه به اشتغال مهمتر از پرداخت وام ازدواج است

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه با ارائه وام ازدواج مشکلات بیشمار زوجین رفع نمی شود، تصریح کرد: توجه به اشتغال مهمتر از پرداخت وام ازدواج است و به طور قطع اگر بهبود وضعیت اشتغال در کانون توجه دولت قرار گیرد نیازی به ارائه وام ازدواج نخواهد بود در واقع بهبود وضعیت اشتغال باید به گونه ای باشد که تمامی افراد از سن 20 سالگی فرصت شغلی داشته باشند البته شغل باید پایدار و ثابت باشد نه کوتاه مدت و موقت، از امنیت لازم برخوردار و از سویی میزان دریافتی بتواند حداقل های زندگی بدون تجمل را تامین کند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بیکاری یکی از عوامل موثر در بی رغبتی جوانان به ازدواج و افزایش ازدواج غیررسمی است که در این رابطه نیاز است دولت برای مدیریت آسیب های اجتماعی به بهبود وضعیت اشتغال و تامین شغل توجه ویژه داشته باشد.

بیکاری پلی به سمت آسیب های اجتماعی

زرآبادی بیکاری را پلی به سمت آسیب های اجتماعی دانست که بنیان خانواده را تضعیف می کند و گفت: بیکاری، کتمان کردن آسیب ها و واقعیت ها و عدم سیاست گذاری یکپارچه، همگون و به روز در حوزه تحکیم خانواده نقش موثری در گسترش ازدواج سفید دارد.

وی افزود: متاسفانه بودجه آسیب های اجتماعی به دستگاه های مختلفی ارائه می شود که تمامی آنها سیاست های جداگانه ای را دنبال می کنند و سیاست واحدی ندارند بنابراین هیچ تاثیری در کاهش آسیب ها ندارد که در این رابطه نیاز است این بودجه در اختیار دستگاه واحدی قرار گیرد./