در جدال لابی گری و شایسه سالاری لابی گری برنده است

گفت و گو با هفته نامه نسیم قزوین

هفته نامه نسیم قزوین/مهندس سیده‌حمیده زرآبادی اولین نماینده زن تاریخ قزوین است؛ وابستگی او به خاندان عارف وسالک شهیرشهرما، آیت‌الله آقاسیدموسی زرآبادی سبب شد تا مردم قزوین به او اعتماد کنند. هرچندهستند افرادی که موفقیت این بانورا به حساب خود می‌گذارند. اما واقعیت چیزدیگری است. دبیری کمیسیون صنایع مجلس، عضویت درفراکسیون امید، عضویت در شورای مرکزی اصلاح‌طلبان کشور، نقش ایشان را درسطح منطقه‌ای و ملی پررنگ کرد. خانم زرآبادی از رویارویی با خبرنگاران و افراد سیاسی چالش‌برانگیز واهمه ندارد. نقدهای غیرمنصفانه و هجوهای برخی اصلاح‌طلبان راننده ‌شده هم او را عصبانی نمی‌کند. او گرچه زن است اما روستاگردی‌های زیادی هم دارد. دیداراو با سیدمحمد خاتمی وحمایت از نرگس محمدی ازحاشیه های پررنگ ‌تر از متن اوست. ایشان با صبوری و لبخند با ما به گفتگو نشست. چالشی‌ترین سؤالات را پرسیدیم واوازکنار برخی‌ ازاین سؤالات با گفتن بله وخیرگذشت.

مهندس سیده‌حمیده زرآبادی اولین نماینده زن تاریخ قزوین است؛ وابستگی او به خاندان عارف وسالک شهیرشهرما، آیت‌الله آقاسیدموسی زرآبادی سبب شد تا مردم قزوین به او اعتماد کنند. هرچندهستند افرادی که موفقیت این بانورا به حساب خود می‌گذارند. اما واقعیت چیزدیگری است. دبیری کمیسیون صنایع مجلس، عضویت درفراکسیون امید، عضویت در شورای مرکزی اصلاح‌طلبان کشور، نقش ایشان را درسطح منطقه‌ای و ملی پررنگ کرد. خانم زرآبادی از رویارویی با خبرنگاران و افراد سیاسی چالش‌برانگیز واهمه ندارد. نقدهای غیرمنصفانه و هجوهای برخی اصلاح‌طلبان راننده ‌شده هم او را عصبانی نمی‌کند. او گرچه زن است اما روستاگردی‌های زیادی هم دارد. دیداراو با سیدمحمد خاتمی وحمایت از نرگس محمدی ازحاشیه های پررنگ ‌تر از متن اوست. ایشان با صبوری و لبخند با ما به گفتگو نشست. چالشی‌ترین سؤالات را پرسیدیم واوازکنار برخی‌ ازاین سؤالات با گفتن بله وخیرگذشت.

باعرض سلام وتبریک حلول ماه رجب، بفرمایید خانم زرآبادی ازکی و ازکجا وارد فعالیت‌های سیاسی شدید؟ آیا عضو حزب یا گروهی هم هستید؟

بنام خدا. من هم حلول ماه رجب را به شما تبریک می گویم و از فرصتی که فراهم آوردید سپاسگزارم . من به‌طور رسمی عضو حزب یا گروهی نیستم؛ ولی فعالیت با رویکرد سیاسی را وظیفه هر شهروندی می‌دانم و هیچ‌کس نمی‌تواند نسبت به سرنوشت کشور بی‌تفاوت باشد. من هم از وقتی که خود را شناختم، نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی کشورموضعی فعال داشته‌ام. ماحصل فعالیت‌های من این شد که تصمیم گرفتم درسال 94 با ثبت‌نام درانتخابات مجلس وارد گود سیاست شوم.

خانم مهندس شنیده‌ایم که قبل ازثبت‌نام برای انتخابات مجلس از فعالان و دوستداران دکتر احمدی‌نژاد بوده‌اید؟ آیا درست است؟ تأیید می‌کنید؟

خیر، تأیید نمی‌کنم.

مجلس دهم وکیل‌المله است یا وکیل الدوله؟ اگر وکیل‌المله است، چرا گوش به‌فرمان و حامی دولت است و به بعد نظارتی خود کم‌توجه است؟

من بعید می دانم حمایت از دولت در مقابل حق مردم صورت گرفته باشد و به‌هیچ‌عنوان قبول ندارم ابزارهای نظارتی وسیاسی مجلس نسبت به این دولت کم بوده است. همه تذکرات و سؤالات نمایندگان در راستای احقاق حقوق حقه مردم است. اگر منظور شما سؤال از رئیس‌جمهور است، باید گفت که آن را طیف خاصی امضا کردند که تعداد آن‌ها 70 نفر بود و بیشتر هم نشد؛ اما سؤالاتی که از رئیس‌جمهور پرسیده شد رأی بیشتری آورد و فقط 70 نفر نبودند که به سؤال رأی دادند.
درمجموع این‌گونه نیست که مجلس وکیل‌الدوله باشد وبه ‌کاربردن این عبارت‌ها به بالاترین جایگاه اعتماد مردم‌سالاری لطمه می‌زند. اگر با عدد و رقم صحبت کنیم، موردی نمی‌بینم که حق مردم ضایع شده باشد؛ ضمن اینکه دولت هم جزوهمین نظام است و در جایی که لازم است باید دولت را حمایت کنیم و در جایی هم که ضرورت پیدا کند باید به آن تذکر دهیم.

آیا شما نمایندگان مجلس هم کاهو را 15هزار تومان و گوشت را 120هزارتومان می‌خرید؟ شما ازافرادی بودید که از روحانی حمایت کردید؛ آیا حاضرید ازمردم عذرخواهی کنید؟ عامل این وضعیت بی‌سروسامان اقتصادی کیست؟

من اعتقاد ندارم که مشکلات معیشتی را فقط به یک اتفاق گره بزنیم؛ من ازعذرخواهی‌کردن از مردم هیچ ابایی ندارم وهمه مسؤلان هم باید مسئولیت کارهای خود را بپذیرند و از مردم عذرخواهی کنند.

اتفاقاتی درکشور افتاد و برخی قیمت‌ها جهش پیدا کرد و وضع معیشتی مردم سخت شد؛ بخش عظیم آن به‌سبب تحریم‌ها بود. برخی‌ها تأثیر تحریم‌ها را کم‌رنگ می‌دانند. به نظر من تحریم‌ها خیلی تأثیر داشت. ازطرفی هم آقای روحانی درسال 96 یک سری قول‌هایی به مردم داد و مسیرهایی را مشخص کرد که متأسفانه درآن‌ها چرخش داشت. این مشکلات که وجود دارد در اثر سوء‌مدیریت‌ها وسوء‌تدبیرها و نبود نظارت‌ها و اعمال تحریم‌هاست. نکته بعدی این است که افراد خیلی نمی‌توانند آینده را پیش‌بینی کنند. من در هر جایی که در سوء‌مدیریت‌ها دخیل بوده‌ام، قطعا ازمردم عذرخواهی می‌کنم و عذرخواهی به تنهایی هم کفایت نمی‌کند و باید کاری کنیم تا کم‌کاری‌ها و اشتباه‌ها جبران شود. یک قوه نمی‌تواند به تنهایی کاری انجام دهد؛ بلکه باید همه قوا دست به دست هم دهند تا برمشکلات فائق آییم.

شما یکی از افراد پروپا قرص مدافع شفافیت هستید. آیا حق مردم نیست بدانند که نماینده آن‌ها در استیضاح‌ها و سؤال از رئیس‌جمهور و معاهدات بین‌المللی و طرح‌ها چه رأیی داده‌اند؟ آیا حاضرید رأی خود را علنی کنید؟

شفافیت گرچه مشکلاتی را برای انسان ایجاد می‌کند اما باید درجامعه صورت گیرد. زیرا شفافیت و نظارت مردم درکاهش فساد خیلی نقش دارد. اگر کسی بپرسد من معمولا رأی خود را می‌گویم. ما نامه‌ای هم تهیه کردیم و به هیئت رئیسه مجلس تقدیم کردیم که آرای نمایندگان منتشر شود؛ اما رأی نیاورد و گفتند طبق آیین‌نامه مجلس نمی‌شود همه آراء منتشر شود و در نهایت قرار شد یک سری از آراء و تعداد حضوروغیاب‌ها و فیش حقوقی و تعداد ملاقات‌های مردمی برای اطلاع مردم منتشر شود. من در کل با شفافیت مشکلی ندارم و منافع مردم برای من مهم است و در بحث بودجه هم به‌صورت علنی در فضای مجازی به مردم گزارش می‌دادم و نظرات خود را منتشر می‌کردم.

ما اعتقاد داریم که عمده رأی شما به‌خاطر سبقه خانوادگی و وابستگی شما به خاندان زرآبادی بوده، اما برخی می‌گویند که رأی شما از سوی اصلاح‌طلبان بوده و شما را وابسته به خاندان علیخانی‌ها می‌دانند و می‌گویند شما زبان محمد علیخانی در مجلس هستید؟ آیا وابسته هستید یا مستقل؟

با توجه به اینکه من تبلیغات زیادی نداشتم و رأی خوبی هم آوردم، اول از همه آن را لطف خدا می‌دانم و عوامل متعددی هم داشت. من درنقاط مذهبی شهر رأی خوبی داشتم مثلا در صندوق مسجد النبی و امامزاده حسین (ع) که افراد مذهبی در آنجا بیشتر هستند و برخلاف نظر برخی‌ها که فکر می‌کنند مذهبی‌ها بیشتر به اصول‌گرایان رأی می دهند من رأی خوبی داشتم و سبقه خانوادگی من تأثیر داشت. مسئله دیگر هم موج حضور بانوان وکاندیداشدن آن‌ها درانتخابات بود که این هم خیلی تأثیر داشت و در نهایت هم اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیدند که از من حمایت کنند و من تنها کاندیدای آنها بودم و در میزان رأی‌آوری من تأثیر بسیارداشت.

اینکه من مستقل هستم یا وابسته و چقدر تابع و تأثیرپذیر هستم را آرا ونظراتم ثابت می‌کند؛ من درهمه جا و در هر حرکتی که داشتم سعی کردم حق مردم برایم اهمیت داشته باشد و هیچ وقت هیچ چیزی برایم ارجح‌تر از حق مردم نیست و حامیان من هم همیشه برایم مورداحترام بوده وهستند وخیلی مواقع از آن‌ها مشورت می‌گیرم. در بعضی جاها نظرات ما همسو می‌شود و در برخی جاها هم نظرات ما همسو نیست و این خودش به معنای استقلال رأی است و رسانه‌ها بهتر می‌توانند نظر بدهند که من مستقل هستم یا وابسته و تأثیرپذیر.

آقای قوامی درنشست خبری خود با خبرنگاران گفت از نمایندگان اصلاح‌طلب استان راضی نیستم و در ادامه گفت ما به سراغ افراد مختلفی رفتیم. حتی درجریان اصول‌گرا به سراغ مهندس سیاهکلی هم رفتیم. اما ایشان نپذیرفت از او حمایت کنیم. آیا شما کاندیدای عاریه‌ای اصلاح‌طلبان بودید؟ چرا؟

من هم وقتی این موضوع را خواندم برایم جالب بود. ایشان یک موضوع کلی را گفته‌اند و مصادیق را نگفتند و علت عدم‌رضایت را هم نگفته‌اند. من هم می‌گویم ازهیچ‌ کسی راضی نیستم (خنده). باید دلیل داشته باشم و همان‌طور که خودشان مطرح کرده‌اند ایشان با افراد مختلفی رایزنی داشته و با حضور من موافق نبودند و در نهایت چون همه اصلاح‌طلبان موافق بودند ایشان نیز موافقت کردند. دلایل مخالفت را هم نمی‌دانم و باید خودشان بگویند نه من.

نظرشما درباره فتنه سال 88 چیست؟ آیا خسارت وارده مالی و جانی به کشور فتنه بود یا نه؟

من درخصوص مسائل سال 88 به این اعتقاد دارم که وقتی یک موضوع اتفاق می‌افتد قطعا اشتباهاتی از دو طرف قضیه وجود دارد و فکر می کنم می‌شد این اتفاقات را بهتر مدیریت کرد تا خسارت کمتری به کشور وارد شود.

قو‌ی‌‌ترین مجلس را کدام مجلس می دانید؟ آیا به نظرشما مجلس دهم مجلس قوی بوده یا نه؟

از نظر برخی رویکردها برخی مجالس قوی‌تر ظاهر شدند. در بحث قوانین مربوط به زنان مجلس ششم و هفتم قوی‌تر بودند و بیشترین تعداد قوانین مصوب را داشتند. اما اگر آمار دقیق بخواهید می‌توانم بعدا خدمت شما ارائه دهم. رویکرد قوانین درمجالس ادوار متفاوت است، در برخی مجالس به زیرساخت‌ها توجه شد و در برخی دوره‌ها در بحث توسعه‌ای خوب کار شده است. من فکر می‌کنم مجلس دهم هم نقاط قوت زیادی دارد. این در بحث شفافیت و تعالی با درنظرگرفتن منافع ملی خوب کارکرده است.

قیمت گوشت 120هزار تومان است و قیمت پراید هم 50 میلیون را رد کرده، باز الویت اصلی خانم زرآبادی رفتن خانم‌ها به ورزشگاه است یا می‌خواهد برای عبور از این وضع موجود برای معیشت مردم کاری بکنید؟

این سؤال شما برایم خیلی جالب بود، اینکه نماینده به یک مسئله‌ای بپردازد به معنای نپرداختن به مسئله دیگر نیست. نگرش به جامعه باید با درک صحیح باشد. نماینده در مسند قانون‌گذاری باید برای همه مردم کشور با توجه به همه نیازهای مردم جامعه عمل کند و اگر هم گروه اندکی خواسته‌ای داشته باشند باید طبق قانون نیازهای آن‌ها را هم در نظر بگیرد. قطعا مسائل معیشتی مردم در الویت قرار دارد؛ اما این به معنای نادیده گرفتن مسائل اجتماعی و فرهنگی نیست. من وظیفه خود می‌دانم در همه موضوعات در چارچوب نظام وارد شوم و خواسته مردم را پیگیری کنم.

شما یکی ازمخالفین سرسخت ماندن سالار قاسمی در آموزش و پرورش استان بودید و چندین بارهم به وزیرتذکر دادید. درحالی که عمده رأی شما از سوی همین دوستان گرفته شد. چه دلیلی داشت؟

اینکه شما از واژۀ سرسخت استفاده می‌کنید و می گوئید مخالف سرسخت، نه اینگونه نیست. درخصوص شخص ایشان تذکری ندادم؛ اما در مورد مباحث مدیریتی آموزش و پرورش انتقاداتی داشتم. من با شخص ایشان هیچ مشکلی نداشتم. اما در بدنه آموزش و پرورش نارضایتی‌هایی وجود داشت و موضوعاتی را مطرح می‌کردند. آقای قاسمی هم رویکرد و مدیریت خوبی داشتند و همین هم باعث شد که من خودم پیگیری کردم تا ایشان ارتقا یابد و به مدیرکلی استان البرز منصوب شود. خود ایشان در جریان است که من با وزیر صحبت و توانمندی ایشان را تببین کردم. البته بعضی افراد به یک موضوع می‌پردازند اما موضوعات دیگر را مطرح نمی‌کنند. من طرفدار ثبات مدیریت هستم؛ اما ایشان 5 سال مدیر آموزش و پرورش بودند و فضای آموزش و پرورش استان نیازمند نگاه جدید، تحول و خلاقیت بود و به همین دلیل هم ایشان جابجا شدند.

دیدار اخیر شما با یکی از سران فتنه سیدمحمد خاتمی درچه راستایی بود؟ آیا اصلا ضرورت داشت؟ آیا به‌دنبال تکرارهای دیگری درکشور هستید؟

ما نمایندگان فراکسیون امید مجلس طبق سنوات گذشته درروزهای پایانی سال و برای گزارش کارهایی که در فراکسیون انجام شده دیداری با جناب آقای سیدمحمد خاتمی داشتیم. با توجه به تجربیات و نگرش خوبی که ایشان دارند، گفت و گوهاى در این دیدار صورت گرفت تا منافع ملی کشور حفظ شود و کشور در مسیر توسعه قرار گیرد و شاهد اتحاد و انسجام بیشتر بین مردم و مسؤلین باشیم. کشور ما درشرایط ویژه‌ای قرار دارد وخیلی از مردم نارضایتی دارند و امیدواریم بتوانیم دوباره امید را در دل مردم زنده کنیم و اقدامات مثبتی انجام دهیم. این دیدار در این راستا صورت گرفت و مشروح موضوعات هم در رسانه‌ها انعکاس یافت.

برخی تحلیل‌گران سیاسی معتقدند که اصلاح‌طلبان افراطی بدنبال ونزوئلایی‌کردن ایران هستند و این دیدارها نیز مقدمه‌ای برای این حرکت سیاسی است. نظر شما چیست؟

نکته‌ای که باعث می‌شود کشوردرمسیر ونزوئلایی‌شدن قرارگیرد این است که افرادی که سیاست‌گذاری و ریل‌گذاری برای کشور انجام می‌دهند، دارند کشور را به این مسیر می‌برند، نه آقای خاتمی که درواقع هیچ مسئولیت اجرایی و تقنینی و سیاست‌گذاری در کشور ندارد. پس قطعا ایشان نمی‌تواند کشور را به سوی ونزوئلایی‌شدن ببرد. اگر یک سری از رویکردهای سیاسی ادامه پیدا کند و جلوی عواملی که باعث انزوای کشور می‌شود، گرفته نشود و خودمان کشورهای جهان را به اجماع با ترامپ برسانیم، می‌تواند کشور ما به‌سوی ونزوئلایی‌شدن برود. اما یک دیدار‌ نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

شما یکی ازنمایندگانی بودید که نامه حمایت ازنرگس محمدی (زندانی امنیتی) را امضا کردید. آیا احکام قوه قضائیه را عادلانه نمی‌دانستید و آیا برای همه زندانیان هم این کار را خواهید داشت؟

آیا شما متن نامه ما را خوانده بودید؟ اگرخوانده باشید همه امضاکنندگان یا خانم بودند یا بیشتر آن‌ها خانم بودند. این نامه در راستای حقوق صنفی نوشته شده و نوعی درخواست بود که با توجه به اینکه ایشان مادر دو کودک است با وی با رأفت اسلامی برخورد شود؛ نه به حکمی اعتراض شده بود ونه دستوری داده بودیم و طبق اصول قانون اساسی یکی از وظایف نمایندگی پیگیری حقوق مردم است و ما هم یک درخواست صنفی دادیم تا پرونده‌اش موردبررسی قرار گیرد.

آقای کریمی قدوسی نماینده همکار شما درمجلس می گوید50 درصد نمایندگان مجلس به دنبال براندازی و فروپاشی نظام هستند. آیا شما هم جزو آن 50 درصد هستید یا نظر دیگری دارید؟

آقای کریمی قدوسی همکار عزیزمان خیلی صحبت می‌کنند و رفرنس‌ها و بازخوردها را هم در نظر نمی‌گیرند. نمی‌دانم از کجا به این نتیجه رسیده‌اند. یکی از دلایلی که من در لیست امید قرار گرفتم این بود که به‌هیچ‌عنوان با براندازی موافق نبودم؛ بلکه با اصلاح موافق بودم. چارچوب‌های نظام را قبول دارم اما معتقدم که باید در برخی جاها اصلاح صورت گیرد. بنابراین فراکسیون امید را کم کنید دربین ما که نیستند. (خنده)

خانم زرآبادی در دوره نمایندگی خود برای استان چه کار عمده‌ای کرده اید؟ می‌شود تیتروار بگویید؟

وظیفه اصلی نماینده درحوزه تقنین قوانین وحوزه نظارت است؛ اما معمولا کارهای عمرانی زمین‌مانده را هم پیگیری می‌کند و من هم از این قاعده مستثنی نبودم؛ آب‌رسانی از سد طالقان که نمایندگان ادوارگذشته نیز تلاش کرده بودند را مستمرا پیگیری کردیم و خوشبختانه در زمان نمایندگی ما به ثمر نشست. این پروژه روند اجرایی کندی دارد و امیدوارم روند اجرایی آن بهتر شود.

راه آهن قزوین –رشت که اخیرا توسط رئیس جمهور افتتاح شد توسط نمایندگان ادوار گذشته شروع شده بود؛ ما پیگیری‌های خود را برای جذب اعتبار انجام دادیم. برای افزایش سرانه تخت بیمارستانی پیگیر ساخت بیمارستان 700 تخت خوابی و جذب اعتبار لازم بوده و هستیم. برای افزایش بودجه استان پیگیری‌های زیادی داشتیم و قزوین از جمله استان‌های بود که در زمینه رشد بودجه رتبۀ خوبی داشت. برای ایجاد شتاب‌دهنده ملی زحماتی کشیده شده است. پیگیر جاده ارتباطی قزوین به الموت وکلاچای و قزوین به الموت وتنکابن بودم. این‌گونه نیست که بگویم به‌ تنهایی همه کارها و پیگیری‌ها را انجام داده‌ام؛ بلکه مجموعه نمایندگان در ادوار گذشته زحمت کشیده‌اند. اما لطف خدا بوده که دوره ما برخی ازاین پروژه‌ها وارد فاز اجرایی یا افتتاح شود.

عملکرد استاندار قزوین را چگونه می بینید؟ آیا این بلاتکلیفی اداراتی که با سرپرست اداره می‌شوند شما را ناراحت نمی‌کند؟ چرا نمایندگان دراین مورد ساکت هستند؟

ساکت که نیستیم، خیلی در بیرون نشان نمی‌دهیم. در داخل جلسات خودمان خیلی هم شلوغ می‌کنیم. دراین مدت که افتخار نمایندگی مردم را داشتم مدتی آقای همتی استاندار بود و با اینکه اولین تجربه را در استانداربودن داشت فعالیت‌ها و پیگیری‌های زیادی داشت. جناب آقای زاهدی هم با تجربه‌ای که دارد خیلی از موضوعات را هدایت و پیگیری می‌کنند. درخصوص انتصابات، بر سلامت افراد تأکید دارم. چون فرایند نظارت‌ها مقداری بیشتر شده، افرادی که من با انتصاب آن‌ها مخالفت می‌کردم یکی یکی دارند از گردونه خارج می‌شوند و تازه به این نتیجه رسیده‌اند که این افراد شایسته نبودند. ولی متأسفانه هزینه آن‌ها را مردم پرداخت می‌کنند. درخصوص سرپرست‌ها جلسه‌ای در وزارت کشور داشتم و به آن‌ها تأکید کردم وگفتم چون درسال آینده انتخابات داریم، دغدغه‌ای وجود دارد و برای جلوگیری از شائبه انتخاباتی‌بودن انتصاب‌ها باید انتصابات هر چه زودتر نهایی شود. با استاندار هم صحبت کردم. امیدوارم این مشکل حل شود؛ من فقط می‌توانم تذکر دهم وکار اجرایی دست من نیست.

در مجموع دربحث‌ مدیریت‌ها نقاط قوت و نقاط ضعف وجود دارد؛ اما متأسفانه آن چیزی که آزاردهنده است این است که عزمی برای برطرف‌کردن نقاط ضعف وجود ندارد و این باعث فرسایش نقاط قوت هم شده است و در دراز مدت سبب آن است که نقاط قوت اصلا دیده نشود.

برخی مدیران متخلف که برکنار شدند، از هم‌ طیفان اصلاح‌طلب شما بودند و با حمایت و نفوذ افراد اصلاح ‌طلب و همکاران شما به سمت‌ها منصوب شده بودند. آیا قبول دارید؟

اینکه مدیران متخلف برکنارشده اصلاح طلب بوده‌اند را تأیید نمی‌کنم؛ بعضا افرادی که ما معرفی می‌کردیم، تأیید نمی شدند و آنچه که در این سال‌ها ناراحت‌کننده بود این بود که درجدال لابی‌گری و شایسته سالاری لابی‌گری برنده می‌شد. اعتقاد دارم که اگر فردی اصول‌گرا هم بود که شایستگی داشت، باید بگذاریم آن فرد درحوزه تخصصی خودش کار کند و نفعش را مردم ببرند.

نظرشما درباره ولایت مطلقه فقیه چیست؟ آیا مقام معظم رهبری دراین جایگاه توانسته نقش خود را به خوبی ایفا کند؟

ساختار نظام کشور بر مبنای ولایت فقیه اداره می شود. قطعا این ساختار را همه افرادی که درکشورهستند قبول دارند و من هم مستثنی نیستم. در خیلی از برهه‌ها نقش مقام معظم رهبری نقشی کلیدی بوده است. کشوردربعضی مواقع که درگردنه‌های حساس قرار گرفته با مدیریت ایشان توانسته‌ایم از این گردنه‌ها به سلامت عبور کنیم. امیدواریم مشکلات اقتصادی که برای کشور به‌وجود آمده و کشور با تحریم‌ها روبرو است نقش ایشان باعث شود که ما ازاین گردنه ها نیز بسلامت عبورکنیم و امید و نشاط به زندگی مردم برگردد.

رئیس اتاق خزانه‌داری آمریکا می‌گوید قانون FATF را برای تنگ‌کردن حلقه تحریم‌ها و برای فشار بیشتر به ایران در دستورکار قرار دادیم. شما موافق تصویب این طرح بودید؟ آیا هنوز هم موافق هستید یا خیر؟ تصویب معاهدات این چنینی چه سودی دارد؟

من به این طرح رأی دادم و خوشحال هستم در مجلسی بودم که این طرح، علی‌رغم فشارهای بیرونی، هر بار که به مجلس آمد رأی آورد. کشور ما درشرایط خوبی نیست. در پاسخ به سؤال شما که می‌گویید چه سودی دارد، باید بپرسید اگر این قانون تصویب نشود چه زیان‌هایی دارد! همه معاهدات بین‌المللی یک سری معایب و محاسنی دارد و معمولا کشورها به آن می‌پیوندند و سعی می‌کنند که این قوانین را مدیریت و منافع کشور خود را تأمین کنند، ما نیز مواردی را دراین طرح گنجاندیم. اگر بهFATF نپیوندیم، ممکن است به انزوای بین‌المللی ایران بینجامد. تحریم ها خیلی ناجوانمردانه است و اگر این طرح تصویب نشود کشور ما به خودانزوایی در روابط بین‌الملل دچار می‌شود و خودمان با زبان خود خواهیم گفت که روابط مالی و پولی سالمی نداریم. با در نظرگرفتن نظرات مخالف وموافق درک من این است که تصویب این طرح به نفع کشور ماست و عدم‌تصویب آن اجماع جهانی پیوستن به ترامپ را فراهم می‌کند و این به نفع کشور نیست.

چرا مقام معظم رهبری با تصویب این طرح مخالف است ودرسخنان خود می گوید نگاه به بیرون و تصویب قوانین خارجی مشکل کشور را حل نمی کند؟

خوب شد این سئوال را پرسیدید. مقام معظم رهبری نظر مخالف ندارد. روزی که در مجلس رأی‌گیری بود، تعدادی از نمایندگان در جلسه غیرعلنی و علنی تذکر دادند و جالب بود که آقای لاریجانی اعلام کرد نامه مکتوبی به مقام معظم رهبری نوشته و نظر ایشان را جویا شده است. ایشان فرموده بودند: همان‌طورکه ما شفاها به شما گفتیم (توضیح لاریجانی) مجلس کار کارشناسی کند و نهایتا خود مجلس درروال قانونی تصمیم بگیرد که چه کارکند. اگر مسئله مهم و حایزاهمیتی بود، ایشان می‌توانستند بگویند خارج از روال قانونی انجام شود یا مخالفت خود را صریحا اعلام می‌داشتند و برای ما، چون به نظام و ولایت فقیه اعتقاد داریم، لازم‌الاجرا بود. من به ولایت فقیه اعتقاد دارم؛ وقتی متن نامه آقا در مجلس قرائت شد، حجت برای من تمام شد. اگر ایشان نظری خلاف این داشتند، صریحا اعلام می‌کردند که تصویب نشود؛ چون منافع کشور را بهتر از هر کس می‌دانند.

طراح چه طرح‌هایی درمجلس بودید و میزان تذکرات و سؤالات شما چقدر بوده است؟

تعداد دقیق تذکرات را در خاطر ندارم. اگر بخواهید می‌گویم در اختیارتان بگذارند؛ اما از نمایندگانی هستم که تعداد تذکراتم به‌صورت شفاهی وکتبی و همچنین نطق‌هایم قابل‌توجه است.

برخی طرح‌ها را همکاران پیشنهاد کرده‌اند؛ اما من چون موضوع طرح را قبول داشتم، آن‌ها را امضا کردم و برخی طرح‌ها را نیز خود ارائه کرده‌ام. طرح ازدواج دختران بدون اذن پدر را من پیشنهاد دادم؛ این طرح درکمیسیون قضایی رد شد اما تقاضا دادم که علت رد این طرح بررسی شود و به‌دنبال آوردن آن به صحن هستم.

طرح انتزاع معاونت جوانان از وزارت ورزش و احیای سازمان ملی جوانان را در دستور کار دارم و پیگیری می‌کنم که ان‌شاء‌الله درسال جدید ارائه خواهم داد.

شما عضوکمیسیون صنایع مجلس هستید. برای جلوگیری از افزایش قیمت خودرو و رفع بحران واحدهای صنعتی دراستان قزوین چه‌کارخواهید کرد؟ آیا اصلا دغدغه شما هست یا نه؟

در بحث افزایش قیمت خودرو طرحی برای سازماندهی در کمیسیون مطرح و یک سری کارشناسی‌ها درحال انجام است. بحث تحقیق و تفحص در زمینۀ خودرو هم علی‌رغم بی‌مهری‌ها مورداستقبال نمایندگان قرارگرفت. چون دغدغه برخی‌ها بود و خود من نیز عضو کمیته تحقیق و تفحص هستم. یک کمیته کارشناسی هم در این زمینه مستقر شده‌ و نتایج این تحقیق و تفحص درسال آینده در صحن علنی قرائت خواهد شد. امیدواریم که این تحقیق و تفحص کمک کند تا معضلات این حوزه حل شود.

برای واحدهای صنعتی استان به‌دنبال یک سری وضع قوانین و دستورات تسهیل‌کننده هستیم و اقداماتی در گمرگ انجام شده است و یک سری مشکلات حل شده و برخی مشکلات هم همچنان وجود دارد.

آیا در انتخابات آینده کاندیدا خواهید شد؟ برخی می‌گویند شما قصد رفتن به کشور سوئد را دارید و خواهر شما نیز آنجاست. برخی هم می گویند شما درتهران کاندیدا خواهید شد. آیا درست است ؟

درانتخابات آینده قطعا نامزد خواهم شد؛ به قزوین، مردم قزوین و زادگاهم علاقه دارم و قلبم برای قزوین می‌تپد و دوست دارم در قزوین خدمت کنم. نمی‌دانم رفتن من به سوئد را از کجا درآورده‌اند؟! یکی از خواهران من درکانادا است و دلیل ندارد که اگر او رفته من هم بروم.

ثبت‌نام از تهران را تکذیب نمی‌کنم. برخی دوستان می‌گویند چون سطح پیگیری‌ها و فعالیت‌های شما ملی است، بیایید از حوزۀ تهران وارد کارزار انتخابات شوید. در نهایت تصمیم‌گیری من بستگی به مردم و استقبال آن‌ها دارد.

علت مخالفت شما با وزیر جوان ارتباطات و فناوری چیست؟ آیا علت آن شخصی است یا سیاسی؟

اگر انسان در سطح ملی بخواهد، مشکلات شخصی خود را دنبال کند باید خیلی کوتاه قد باشد. من خود قبل از نمایندگی کارمند این وزارتخانه بودم و با مشکلات این حوزه آشنا هستم. در نتیجه، یک سری اشکلاتی را دیده‌ام و برای حل آن هم تذکرات و پیگیری‌های فنی و تخصصی دارم تا مشکل رفع شود. از طرف دیگر، خود من طرف‌دار و حامی مدیریت جوانان و بانوان هستم؛ اما این دلیلی نمی‌شود که منافع ملی را نادیده بگیرم. بنابراین نقدم فنی و تخصصی است.

یکی ازطرح های شما ازدواج دختران بدون اذن پدر بود. هر چند این طرح به سرانجام نرسید. چرا این طرح را ارائه دادید؟

قانون فعلی از نظر ما ساختارش مشکل داشت؛ قانون می‌گوید ازدواج دختر با هر سنی باید با اذن پدر یا جد پدری باشد. اما اگرشخصی پدر و مادرش از هم طلاق گرفته باشند یا پدری در زندان باشد یا خارج ازکشور، در هر صورت دختر باید با شکایت از دادگاه مجوز دریافت کند و شروع ازدواج با صدور رأی دادگاه از نظر من به کرامت زن لطمه می‌زند و صورت خوشی ندارد که دختر در ابتدای آشنایی با شوهرش برای ازداوج روانه دادگاه شود. این با کرامت و جایگاه زن همخوانی ندارد. از نظر فقهی هم اکثر فقها می‌گویند اگر دختر رشیده باشد، برای ازدواج احتیاج به اذن پدرندارد. حالا اگر به‌فرض دختری با 40 سال سن و تحصیلات دکتری باشد، باز هم نمی‌تواند بدون اذن پدر ازدواج کند. من برای حفظ کرامت و جایگاه زن و حل مشکل ساختاری قانون این طرح را پیشنهاد کردم.

شما فیش حقوقی خود را منتشر کردید. اما کل دریافتی خود را اعلام نکردید و همین باعث به‌وجودآمدن حاشیه‌های شد. آیا حاضرید کل دریافتی خود را از نظرحقوق و مزایا و هزینه دفتر همه را یک‌جا اعلام کنید؟

خوب شد این سؤال را پرسیدید. من فیش حقوقم را منتشر کردم و میزان دریافت حقوق من از مجلس همان مبلغ ٦میلیون تومان بود. واکنش‌ها برایم خیلی جالب بود. وقتی انسان می‌خواهد شفاف باشد، هجمه‌ها بر روی فرد زیاد می‌شود و من براى تحقق شفافیت این هجمه ها و تحریب ها را به جان مى پذیرم تا هم مردم از موضوعات آگاه شوند و هم این مسیر شفافیت هموار شود، بالاخره کسى باید هزینه را براى شروع بپذیرد، اما رسانه ها مى توانمد این مطالبه را داشته باشند، در مجلس همکارانى دارم که بازنشستۀ قوه قضائیه هستند. هم حقوق بازنشستگی می‌گیرند و هم حقوق مجلس. یا همکار دیگری هیئت علمی دانشگاه یا جز قضات است؛ دارد دو حقوق می‌گیرد. کسی با آن‌ها کاری ندارد. اما من وقتی فیش حقوقم را منتشر کردم، گفتند هزینه‌های دیگر و مزایا را نگفته است. جزو افرادی هستم که کمترین حقوق را می‌گیرم؛ حقوق من ماهانه 6میلیون تومان است. مجلس ماهانه برای پوشش هزینه‌های دستمزد راننده ، اجاره ‌بهای دفتر ارتباطات مردمی، افرادى که در دفاتر کار مى کنند، اجاره مسکن نمایندگان مبلغی را در نظر گرفته است که به حساب نمایندگان واریز می‌شود. با احتساب باز هم مى گویم حقوق دریافتى من از مجلس ٦میلیون است و مبلغى که جهت هزینه هاى ذکر شده نمایندگان دریافت مى کنند ١٣میلیون تومان است.

برای جلوگیری ازتوقف جاده قزوین به الموت و کلاچای چه اقدامی داشته‌اید؟ آیا با صرف میلیاردها تومان هزینه باید رها شود؟

برخی پروژه‌ها وقتی آغاز می‌شود، مسؤلان در مراحل کار متوجه می‌شوند که پیوست زیست‌محیطی ندارد. دربارۀ این پروژه برای مردم توقع ایجاد شده و در مراحل اجرا نیز میلیاردها تومان هزینه شده است. من با آقای کلانتری صحبت کردم و به‌دنبال پیداکردن راهکاری هستیم تا این مشکل برطرف شود؛ نه موافق تخریب محیط زیست هستیم و نه توقف پروژه. باید راهکاری پیدا کنیم تا اعتماد عمومی مردم هم آسیب نبیند.

پیشرفت پروژه انتقال آب از سد طالقان به‌صورت لاک‌پشتی و به گفته استاندار قزوین کمتر از 5 درصد است. چرا؟

کندی پیشرفت پروژه انتقال آب شرب از سد طالقان می‌تواند با تلاش مضاعف مدیریت استان مرتفع شود. چون این پروژه حیاتی است، پیگیری آن را از سوی مدیران استانی مصرانه نمی‌بینم. اما با توجه به آمدن سرمایه‌گذار جدید امیدواریم پیشرفت این پروژه نیز شتاب گیرد.

چرا شما در مورد به‌کارگیری افراد ضعیف و غیربومی سکوت اختیارکرده‌اید؟ آیا دراستان نیروی توانمندی وجود ندارد؟

آیا من سکوت اختیارکرده‌ام؟ من درجلسات پیگیر استفاده از نیروهای توانمند هستم. نمی‌گویم چه کسی را منصوب کنید. اما می‌گویم کسی را منصوب کنید که شایستگی داشته باشد و شایستگی افراد را هم از نظر فنی و تخصصی باید سازمان مربوطه خودش بررسی کند و از نظر سلامت و پاک‌دستی هم باید نهادهای نظارتی و امنیتی نظر دهند. در مورد انتصاب مدیرکل ارشاد هم این اتفاق افتاد و من به وزیرتذکر دادم و از انتصاب مدیر غیربومی جلوگیری کردم.

برخی ها مسئول دفتراستاندارقزوین را استاندار در سایه می‌دانند و می‌گویند در انتصابات استان ایشان نقش اصلی را دارد. نظر شما چیست؟

آقای میقانی فرد تأثیرگذاری است؛ در سایه یا آفتابش را نمی‌دانم (خنده). اما می‌دانم که تأثیرگذار است.

نظرشما درباره عملکرد شورا و شهرداراصلاح‌طلب قزوین چیست؟ چرا در مقابل به‌کارگیری فعالان ستادهای انتخاباتی اعضای شورا در شهرداری سکوت کرده اید؟

در میان شهروندان قزوینی ازعملکرد شورا و شهرداری درمباحث فرهنگی و نوآوری‌ها رضایتمندی دیده می‌شود. در بحث نشاط اجتماعی، ورزش، برگزاری جشنواره‌ها و بزرگداشت شخصیت‌ها خوب کارکرده‌اند؛ در بحث بودجه کارهای علمی و عملیاتی خوبی صورت گرفته است. در زمینه شهر هوشمند و خلاق نیز کارهایی انجام شده است. در مجموع نظرم دربارۀ ارزیابی عملکرد مجموعۀ شهرداری مثبت است؛ اما مسلما ضعف‌هایی هم دیده می‌شود که حتما برطرف خواهد شد.

معتقدم به‌کارگیری نیرو در شهرداری قزوین مى تواند از طریق فراخوان نیز صورت گیرد. اگر به‌کارگیری نیروها با فراخوان صورت گیرد اعتماد عمومی بیشتر و بهتر جلب خواهد شد.

چرا درمقابل اعمال نفوذ وتخلفات و لابی‌گری‌های همکاران خود در استان موضع نمی‌گیرید؟

متأسفانه، در جدال لابی‌گری و شایسته‌سالاری لابی‌گری قوی‌تر است. من تلاش خود را می‌کنم و تذکر هم می‌دهم و اعتقاد دارم باید ازحقوق مردم دفاع کنم؛ اما خواسته من در برخى جاها محقق نمی‌شود.

برخی فعالان سیاسی و شخصیت‌های حزبی نمایندگان استان را در حد و اندازه استان نمی‌دانند و عملکرد آن‌ها را ضعیف ارزیابی می‌کنند. نظر شما چیست؟

اینکه افراد بنشینند و بگویند فلانی ضعیف است و فلانی قوی، بدون ارائۀ مصداق سخن درستی نیست. این افراد باید بگویند نمایندگان ادوار گذشته چه کار خارق‌العاده‌ای کرده‌اند که ما نداشتیم. اگر از نظر کیفیت و کمیت تذکر و سؤال و نطق باشد، من حاضرم آمار بدهم و آن‌ها نیز آمار بدهند. فکر می‌کنم وقتی به زمان انتخابات نزدیک می‌شویم برخی‌ها بدشان نمی‌آید نابه‌سامانی وضع و حال اقتصادی را به کار نمایندگان گره بزنند و بگویند فلانی ضعیف است، بهمانی ضعیف است و... .

من خود از انتقاد استقبال می‌کنم؛ از کسانی که می‌گویند عملکرد من ضعیف است می‌خواهم که با معیار و شاخص مشخص عملکرد مرا ارزیابی کنند.

مخالف فیلترکردن تلگرام هستید؛ برای جلوگیری ازآسیب‌های اجتماعی و فرهنگی که از سوی تلگرام و فضای مجازی نسل جوان را هدف گرفته چه باید کرد؟ آیا باید این فضا رها شود؟

ما درمقاطع مختلف انقلاب با پدیده‌هایی مانند ویدئو، ماهواره و... روبه‌رو بوده‌ایم؛ برخورد سلبی با این پدیده‌ها جواب نداده است. من کلا با پاک‌کردن صورت مسئله مخالفم. باید با یک معضل فرهنگی مواجهۀ فرهنگی صورت گیرد. برخی افراد ادعا دارند که فیلترینگ هوشمند داریم. بسیار خب! اگر کسی فیلترینگ هوشمند داشته باشد، احتیاجی به فیلترکردن همه محتوا و پیام‌ها ندارد. آنچه را که مخالف منافع ملی و مخالف اعتقادات مردم است، فیلترکنند؛ اما اینکه هیچ جایگزینی برای آن در نظر نگیریم و سیاست گذاری دقیقی اعمال نکنیم، و یک پیام‌رسان را فیلترکنیم، کار مناسبی نیست و همین حرکت باعث می‌شود تا افراد با فیلترشکن‌ها به سراغ فضای مجازی بروند و این نه‌تنها مشکلی را حل نخواهد کرد که معضلات بیشتری را در پی خواهد داشت.

نظر شما درباره انتصاب آیت‌الله رئیسی به ریاست قوه قضائیه چیست؟

قطعا وقتی مقام معظم رهبری این تشخیص را داده‌اند و ایشان را برای این جایگاه مناسب‌ دانسته‌اند، باید ازاین انتصاب دفاع کرد. امیدوارم حضورایشان دراین منصب به اعتلای قوۀ قضائیه و مباره با فساد کمک کند.

وضعیت خانواده شما چگونه است و برادران شما به چه کاری مشغولند؟

سه برادردارم؛ یکی از آن‌ها دانشجوست؛ دیگری شغل آزاد دارد و برادر دیگرم در دفترم مشغول است و کارهای مرا دنبال می‌کند و هرسه هم کار دولتى ندارند و حتى بیمه هم نیستند!

دلیل موافقت شما با استانی‌شدن انتخابات مجلس چیست؟

وزنه تصویب قوانین منطقه‌ای در قیاس با قوانین ملی در مجلس سنگین‌تر است؛ چون نمایندگان رأی خود را از منطقه می‌گیرند، سعی دارند بیشتر وقت خود را معطوف حل مشکلات منطقۀ خود کنند و از نسبت به مطالبات ملی بی‌تفاوت می‌شوند. این عاملی است که توازن وضع قوانین را به‌هم می‌زند.

دلیل دوم این است که استانی‌شدن انتخابات موجب تقویت جایگاه احزاب می‌شود. در حال حاضر، افرادی در فراکسیون مستقلین وجود دارند که با رأی اصول‌گرایان یا اصلاح‌طلبان وارد مجلس شده‌اند؛ اما به حزب یا جریان سیاسی حامی خود وفادار نماندند. انتخابات استانی سبب می‌شود نقش احزاب بیشتر و پررنگ‌تر شود.

دلیل سوم این است که استانی‌شدن انتخابات هزینه‌های انتخابات را کاهش می‌دهد؛ چون در این طرح دوره دوم موضوعیت ندارد و نمایندگان در دور اول به مجلس راه پیدا می‌کنند.

شما یکی ازطرفداران مدیریت زنان هستید؛ آیا از عملکرد مدیران زن در استان قزوین راضی هستید؟

هر جا که از مدیریت زنان سخن گفتم با تأکید بر شایستگی بوده است؛ صرفا جنسیت نباید باعث شود تا شخصی سکان‌دار یا مدیر شود. کارنامۀ مدیریت زنان در استان قابل‌دفاع بوده و بازخوردها نشان‌ از وجود رضایت‌مندی نسبی دارد.

شما درانتخابات ریاست جمهوری به روحانی رای دادید. آیا از رأی خود پشیمان هستید؟

خیر.

آیا نسبت به عملکرد دولت انتقاد ندارید؟

با درنظرگرفتن تفاوت آشکار نقد و تخریب انتقاداتی به عملکرد دولت دارم.

انتخابات آینده مجلس را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

در حال حاضر نمی‌توان انتخابات سال آینده را پیش‌بینی کرد؛ سال 98 آبستن حوادث است؛ من نمی‌توانم انتخابات آینده مجلس را پیش‌بینی کنم. نه من، نه هیچ کس دیگر. چرا که فضای سیاسی تقریبا تا یک هفته مانده به روز رأی‌گیری پیش‌بینی‌ناپذیر است.

با شنیدن این کلمات اولین جمله‌ یا عبارتی را که به نظرتان می‌آید، بفرمایید؟

امام خمینی (ره): بزرگ‌مرد

مقام معظم رهبری: اندیشمند

دکتر روحانی: چرخش

مرحوم هاشمی رفسنجانی: مرد سازندگی

دکتر احمدی‌نژاد: ویران‌گر (ساختارشکن)

سیدمحمد خاتمی: رئیس‌جمهور

میرحسین موسوی: نخست وزیر امام (ره)

آیت‌الله سیدموسی زرآبادی: عالم فرزانه

علی لاریجانی: سیاست‌مدار

علی مطهری: شجاع

آیت الله رئیسی: آستان قدس رضوی

سردار سلیمانی: دلاور

عارف: مؤدب‌ترین سیاست‌مدار

آیت‌الله عابدینی: پدر معنوی استان

آیت‌الله باریک بین: روحشان شاد

شیخ قدرت‌الله علیخانی: سیاست‌مدارکهنه ‌کار

سیدناصر قوامی: رئیس شورای اصلاح طلبان استان

آیت‌الله اسلامی: نماینده خبرگان

آیت‌الله تاکندی: روحانی دوست ‌داشتنی

سالارقاسمی: مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز

آیت‌الله تلخابی: مجتهد جوان

محمد علیخانی: حامی جوانان

مهندس زاهدی: استاندار با تجربه

سیدمرتضی حسینی: پدر دوستم

لطف‌الله سیاهکلی: مدیر صدا و سیما

خانم محمدبیگی: مادر سه فرزند

داود محمدی: همکار

بهمن طاهرخانی: نماینده تاکستان

روح‌الله بابایی صالح: انقلاب

رجب رحمانی: نماینده اسبق تاکستان

روح‌الله عباسپور: نماینده سابق بویین زهرا

سردار شاهرخی: اخلاق‌مدار

برجام: خارج‌شدن از ذیل فصل 7 سازمان ملل

قزوین: قلب تپنده

الموت: زیبایی منحصربه‌فرد

مهم‌ترین مشکل قزوین: سیاست‌زدگی

لیست امید: مظلوم

بسیج: لشکر مخلص خدا

مجلس دهم: تلاش‌گر

مصدق: ماندگار در تاریخ ایران

آخرین کتابی که خواندید: چگونه دموکراسی‌ها می‌میرند

دکتر صفری شهردار قزوین: انسان‌محور

شهیدمدافع حرم محمد رضایی: جان بر کف

بهترین دوران‌: جوانی

شورای نگهبان: ارکان نظام

علی اکبر صالحی: افتخار قزوین

سیدمحمد ابوترابی : گره‌گشا

سیدعلی اکبر ابوترابی: سرورآزادگان

لابی: متنفرم

به خودتان چه نمره‌ای می‌دهید: نمره را باید مردم بدهند

گام دوم انقلاب: جوان‌گرایی

در پایان اگرصحبت خاصی دارید بفرمایید؟

نه؛ همه سئوالات را پرسیدید. از شما و مردم سپاسگزارم.

چکیده گفتگو ...

در مجموع این‌گونه نیست که مجلس وکیل‌الدوله باشد و به‌کاربردن این عبارات به بالاترین جایگاه اعتماد مردم‌سالاری لطمه می‌زند

در جایی که لازم است باید دولت را حمایت کنیم و در جایی هم که ضرورت پیدا کند باید به آن تذکر دهیم

آقای روحانی درسال 96 یک سری قول‌هایی به مردم داد و مسیرهایی را مشخص کرد که متأسفانه در آن‌ها چرخش داشت

در هر جایی که در سوء‌مدیریت‌ها دخیل بوده‌ام، قطعا از مردم عذرخواهی می‌کنم

در کل با شفافیت مشکل ندارم و منافع مردم برای من مهم است. در بحث بودجه هم به‌صورت علنی در فضای مجازی گزارش می‌دادم و نظرات خود را منتشر می‌کردم

اینکه من مستقل هستم یا وابسته و چقدر تابع و تأثیرپذیر هستم را آرا و نظراتم ثابت می‌کند

رسانه‌ها بهتر می‌توانند نظر دهند که من مستقل هستم یا وابسته و تأثیرپذیر

آقای قوامی می‌گویند: با افراد مختلفی رایزنی داشته و با حضور من هم موافق نبودند و در نهایت چون همه اصلاح‌طلبان موافق بودند، ایشان نیز موافقت کرده‌اند. دلایل مخالفت را نمی‌دانم و باید خودشان بگویند

من با شخص سالار قاسمی هیچ مشکلی نداشتم؛ اما در بدنه آموزش وپرورش یک سری نارضایتی‌ها وجود داشت. آقای قاسمی هم رویکرد و مدیریت خوبی داشتند و همین هم باعث شد که پیگیری کردم تا ایشان ارتقا یابد.

ما نمایندگان فراکسیون امید طبق سنوات گذشتهدرروزهای پایانی سال و برا ارائۀ گزارش عملکرد خود دیداری با جناب آقای سیدمحمد خاتمی داشتیم.

اگر یک سری از رویکردهای سیاسی ادامه پیدا کند و جلوی عواملی که باعث انزوای کشور می‌شود، گرفته نشود و خودمان کشورهای جهان را به اجماع با ترامپ برسانیم، می‌تواند کشور ما را به‌سوی ونزوئلایی‌شدن برود.

یکی از دلایلی که من در لیست امید قرارگرفتم این بود که به‌هیچ‌عنوان با براندازی موافق نبودم، بلکه با اصلاح موافقم.

آب‌رسانی از سد طالقان را که نمایندگان ادوارگذشته نیز تلاش کرده بودند، مستمرا پیگیری کردیم؛ اما روند اجرایی کندی دارد. امیدوارم بهتر شود

این‌گونه نیست که بگویم به‌تنهایی همه کارها و پیگیری ها را انجام داده ام؛ بلکه مجموعه نمایندگان در ادوار گذشته زحمت کشیده‌اند، اما لطف خدا بوده که در دوره ما برخی از این پروژه‌ها وارد فاز اجرایی یا افتتاح شد

ساکت که نیستیم، خیلی در بیرون نشان نمی‌دهیم! در جلسات داخل خودمان خیلی هم شلوغ می‌کنیم

افرادی که من با انتصاب آن‌ها مخالفت می‌کردم یکی یکی دارند از گردونه خارج می‌شوند و تازه به این نتیجه رسیده‌اند که این افراد شایسته نبودند

من فقط می‌توانم تذکر دهم و کار اجرایی دست من نیست

متأسفانه، در جدال لابی‌گری و شایسته‌سالاری لابی‌گری برنده است.

اگر بهFATF نپیوندیم، ممکن است به انزوای بین‌المللی ایران بینجامد. تحریم ها خیلی ناجوانمردانه است و اگر این طرح تصویب نشود کشور ما به خودانزوایی در روابط بین‌الملل دچار می‌شود.

طرح ازدواج دختران بدون اذن پدر را من پیشنهاد دادم؛ این طرح درکمیسیون قضایی رد شد اما تقاضا دادم که علت رد این طرح بررسی شود و به‌دنبال آوردن آن به صحن هستم.

درانتخابات آینده قطعا نامزد خواهم شد؛ به قزوین، مردم قزوین و زادگاهم علاقه دارم و قلبم برای قزوین می‌تپد و دوست دارم در قزوین خدمت کنم.

ثبت‌نام از تهران را تکذیب نمی‌کنم. برخی دوستان می‌گویند چون سطح پیگیری‌ها و فعالیت‌های شما ملی است، بیایید از حوزۀ تهران وارد کارزار انتخابات شوید. در نهایت تصمیم‌گیری من بستگی به مردم و استقبال آن‌ها دارد.

اگر انسان در سطح ملی بخواهد مشکلات شخصی خود را دنبال کند، باید خیلی کوتاه قد باشد.

نمی‌دانم رفتن من به سوئد را از کجا درآورده‌اند؟! یکی از خواهران من درکانادا است و دلیل ندارد که اگر او رفته من هم بروم.

جزو افرادی هستم که کمترین حقوق در مجلس را می‌گیرم؛ حقوق من ماهانه 6میلیون تومان است. مجلس ماهانه برای پوشش هزینه‌های دستمزد راننده و اجاره‌بهای مسکن،دفتر ارتباطات مردمی، افرادى که در دفتر مشغول کار هستند و...مبلغی را در نظر گرفته است و جمع آن مى شود١٣ میلیون تومان که به حساب نمایندگان واریز می‌شود

کندی پیشرفت پروژه انتقال آب شرب از سد طالقان می‌تواند با تلاش مضاعف مدیریت استان مرتفع شود.

در مورد انتصاب مدیرکل ارشاد به وزیر تذکر دادم و از انتصاب مدیر غیربومی جلوگیری کردم.

آقای میقانی فرد تأثیرگذاری است؛ اما در سایه یا آفتابش را من نمی‌دانم (خنده) اما می‌دانم که تأثیرگذار است.

معتقدم به‌کارگیری نیرو در شهرداری قزوین مى تواند از طریق فراخوان صورت گیرد.

از انتقاد استقبال می‌کنم؛ از کسانی که می‌گویند عملکرد من ضعیف است می‌خواهم که با معیار و شاخص مشخص عملکرد مرا ارزیابی کنند.

سه برادر دارم؛ یکی از آن‌ها دانشجوست؛ دیگری شغل آزاد دارد و برادر دیگرم در دفترم مشغول است و کارهای مرا دنبال می‌کند، هیچ کدام شغل دولتى ندارندو حتى بیمه هم نیستند!

هر جا که از مدیریت زنان سخن گفتیم با محوریت شایستگی بوده ؛ صرفا جنسیت نباید باعث شود تا شخصی سکان‌دار یا مدیر شود. کارنامۀ مدیریت زنان در استان قابل‌ دفاع و نشان‌دهندۀ وجود رضایت‌مندی نسبی است.

سال 98 آبستن حوادث است؛ من نمی‌توانم انتخابات آینده مجلس را پیش‌بینی کنم. نه من، نه هیچ کس دیگر. چرا که فضای سیاسی تقریبا تا یک هفته مانده به روز رأی‌گیری پیش‌بینی‌ناپذیر است