شاخص‌های شایسته‌سالاری باید فارغ از جنسیت و سن مد نظر قرار گیرد

سیده حمیده زرآبادی عضو هیات رییسه فراکسیون جوانان با تاکید بر اجرای صحیح قانون منع به کارگیری بازنشستگان معتقد است شاخص‌های شایسته‌سالاری باید فارغ از جنسیت و سن مد نظر قرار گیرد.

به گزارش خبربانو، وی در خصوص تاثیر قانون منع به کارگیری بازنشستگان بر جوانگرایی گفت: مفهوم قانون منع به کارگیری بازنشستگان این نبود که افرادی با سن پایین جای بازنشسته‌ها را بگیرند بلکه به این معنا است که از افراد داخل سیستم که لزوما هم جوان نیستند، اما تفکر جدید، تجربیات خوب و انگیزه دارند به عنوان نیروی جایگزین بازنشسته‌ها استفاده شوند.

نماینده مردم قزوین و آبیک البرز در مجلس شورای اسلامی افزود: البته اجرای این قانون، میانگین سنی مدیریت را کاهش داده؛ به این معنا که ممکن است فردی ۵۰ ساله جایگزین آن نیروی بازنشسته شده باشد -که البته جوان محسوب نمی‌شود-، ولی به دلیل همین تغییر، مدیریت جوان و تفکرات جدید وارد عرصه می‌شود.

وی معتقد است این ارتقای سلسله مراتبی قطعا برای جوانان این انگیزه را ایجاد می‌کند که امیدوار باشند نوبت به آن‌ها نیز خواهد رسید.

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی درباره نگرانی از رسیدن این صندلی‌های خالی‌شده به آقازاده‌ها و نورچشمی‌ها توضیح داد: تا زمانی که اجرای صحیح قانون و شایسته‌سالاری در دستور نباشد، باز هم بسیاری از جوان‌های توانمند وارد عرصه نخواهند شد، اما باید شاخص‌های شایسته‌سالاری فارغ از جنسیت و سن مد نظر قرار گیرد تا تحولی در کشور ایجاد شود.

عضو هیئت رییسه فراکسیون جوانان تاکید کرد: قانون منع به کارگیری بازنشستگان بستری برای گردش نخبگان و شایسته‌سالاری بود؛ نه اینکه ما را به هدف رسانده باشد؛ بنابراین در کنار اجرای آن باید اصلاح‌هایی انجام شود که ما را به شایسته‌سالاری و جوان‌گرایی به معنای واقعی سوق دهد.