زنان و دختران از عوامل موثر تغییر و توسعه هستند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سیده حمیده زرآبادی امروز (شنبه 17 فروردین ماه) در نشست مجمع نمایندگان زن اجلاس (IPU) گفت: زنان و دختران از عوامل موثر تغییر و توسعه هستند و تمام کشورها از پیشرفت و توانمندسازی آنان سود خواهند برد و این در حالی است که برای بسیاری از زنان و دختران، نابرابری ها در مسیر توسعه باقی مانده است.

نماینده مردم قزوین و آبیک البرز در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: چالش‌هایی همچون افراط‌گرایی، مهاجرت‌های اجباری و پناه‌جویی موانع بزرگی در مسیر دستیابی به توسعه پایدار هستند که منجر به کندی روند توسعه شده و در موارد متعددی، پیشرفت زنان را در نواحی مختلف تحت تاثیر این چالش‌ها متوقف ساخته است.

وی تصریح کرد: تاثیرات مخرب این موانع بر زندگی و جایگاه زنان و کودکان حتی تا نسل‌های بعدی هم باقی خواهد ماند و در چنین شرایطی تامین محیطی برای توانمندسازی زنان و توسعه با دشواری روبرو خواهد شد.

توسعه پایدار 2030 فرصت بی‌نظیری برای شناخت مجدد نقش زنان

زرآبادی یادآور شد: وضعیت کنونی گذار از اهداف توسعه هزاره به اهداف توسعه پایدار 2030 فرصت بی‌نظیری برای شناخت مجدد نقش زنان به عنوان یکی از راهبران اصلی امر توسعه است. در این رابطه یکی از مسائلی که کمیته بدان پرداخته است، ورود زنان به بازارهای مالی است که تضمین‌کننده دسترسی به خدمات مالی به طور برابر با مردان در هر دو بخش رسمی و غیررسمی است.

وی افزود: امروزه دستیابی به چنین هدفی بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد، چنانچه هدف اول توسعه پایدار، پایان‌بخشی به فقر در همه اشکال آن و تضمین دسترسی همه مردان و زنان به خدمات مالی از جمله اعتبارات مالی خرد تا سال 2030 است.

اقدامات جمهوری اسلامی ایران جهت توانمندسازی اقتصادی زنان

زرآبادی با اشاره به برخی اقدامات جمهوری اسلامی ایران جهت توانمندسازی اقتصادی زنان به ویژه تقویت مشارکت آنها در بازارهای مالی خاطرنشان کرد: ارتقای دانش مالی و ایجاد یک نظام آموزشی مبتنی بر تساوی کیفیت مناسب برای زنان و دختران، سرمایه‌گذاری در آموزش فنی و توسعه مهارت‌های حرفه‌ای آنها برای دسترسی به فرصت‌های حرفه‌ای و کسب و کار با ارزش اقتصادی، مشارکت موثر میان بخش خصوصی و دولتی برای ایجاد محیط مناسبی که زنان در آن بتوانند از ظرفیت اقتصادی خود به طور کامل بهره بگیرند، پایبندی به برابری در محیط کار و کسب برای تحقق بخشیدن به ایده تقویت جایگاه زنان و دختران و حمایت از اقتصاد ون کسب و کارها در مالکیت زنان به خصوص در مناطق کمتر بهره‌مند نظیر مناطق روستایی

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: حق توسعه از حقوق اولیه و جامعی محسوب می‌شود که همه زنان را در همه نقاط جهان مورد پوشش قرار می‌دهد و هیچ اقدام یک‌جانبه یا چندجانبه نباید منجر به نقض این حق اصولی و اساسی شود، همچنین دسترسی زنان به حساب‌های بانکی بین‌المللی و اعتبارات بانکی کافی آنچنان که در اهداف توسعه پایدار 2030 پیش‌بینی شده است باید محقق شود./