افزایش اختیارات شوراها، اعتماد عمومی به آنها را زیاد می کند

به گزارش ایرنا، سیده حمیده زرآبادی روز دوشنبه در همایش شوراهای اسلامی شهر و روستا که در سالن اجتماعات فرمانداری قزوین برگزار شد، افزود: مردم از افراد منتخب در شوراهای اسلامی شهر و روستا انتظاراتی دارند که اگر محقق نشود به کاهش اعتماد عمومی می انجامد.
وی با تاکید بر تسهیل راه های ارتباطی میان شوراها با مسئولان، اظهار داشت: برای افزایش تعاملات بین شوراهای اسلامی شهر و روستا با مسئولان دستگاه های اجرایی باید کارت های شناسایی صادر شود تا این افراد بدون واسطه با مدیران ارتباط برقرار کنند

زرآبادی در خصوص اعتراض روستاییان به فعالیت معادن اشاره کرد و گفت: اگرچه وجود یک معدن در روستا نعمت های فراوانی به همراه دارد، اما ضعف مدیریت و نظارت در حوزه معادن موجب اعتراض روستائیان شده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی به وجود شورای معادن در استان اشاره کرد و گفت: نبود نظرات کارشناسی از سوی محیط زیست و منابع طبیعی در این شورا برای گرفتن مجوز معادن باعث شده است تا مشکلات فراوانی در حاشیه روستاها ایجاد شود.
زرآبادی با انتقاد از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: بارها از سازمان صمت خواسته ایم که گزارشی از عملکرد معادن ارائه کرده و اعتراض روستاییان را در مورد تخریب راه ها توسط ماشین آلات معدن شنوا باشند اما هنوز در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است.
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در خصوص تخصیص اعتبارات برای توسعه عمرانی روستاها عنوان کرد: درحال حاضر تدوین برنامه جامعی در دستور کار استان قرار گرفته تا برای پیشگیری از حوادث در حاشیه رودخانه ها و توسعه عمرانی روستاها برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد.
وی همچنین گفت: وضعیت روستاهای قزوین در حال رصد است و از این به بعد اعتبارات روستایی بر اساس یک سند آمایشی و منطبق بر نیازهای روستا پرداخت می شود.
زرآبادی اظهار داشت: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و کاهش اعتبارات عمرانی، تنها راه ممکن توسعه روستاها جلب مشارکت مردمی است که شوراها نقش بسزایی در این زمینه ایفا می کنند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد مشکلات حضور اتباع افاغنه در روستاهای قزوین گفت: وقتی ساکن یک روستا یا شهر منزل خود را در اختیار اتباع بیگانه قرار می دهد و از آن حمایت می کند، هیچ دستگاهی نمی تواند مداخله کند و لازم است که مردم نیز در این زمینه همکاری کنند.
وی در مورد تقسیمات کشوری مورد مطالبه شوراهای قزوین گفت: اگر همکاری شوراها و مردم هر منطقه وجود داشته باشد می توان به تناسب افزایش جمعیت تقسیمات کشوری را پیگیری کرده و اعتبارات لازم را دریافت کرد.
زرآبادی در مورد پوشش بیمه شوراها گفت: طبق قانون می توان از اعتبارات دولتی برای بیمه کردن شوراها استفاده کرد و این موضوع نیازمند شناسایی تعداد شوراهای فاقد پوشش بیمه در سطح استان است.
وی خاطرنشان کرد: مطالبات شوراها نیازمند اصلاح ساختار است و بدون این تغییر تحقق مطالبات شوراها سالها به طول می انجامد.
زرآبادی یادآور شد: همکاری و همدلی شوراها و دهیاران با مسئولان دستگاه های اجرایی باعث شد تا خسارات ناشی از سیل در استان بسیار پایین باشد و اکنون نیز نیازمند این همدلی هستیم تا جبران خسارت ها به بهترین شیوه انجام شود.