عملکرد نمایندگان زن می تواند جایگاه زنان را در مجلس آینده تقویت کند

سیده‌حمیده زرآبادی در گفتگو با "دیدارنیوز" مطرح کرد؛

مهمترین موضوعی که می‌تواند جایگاه زنان را در مجلس تقویت کند و حتی پس از آن هم شاهد این باشیم که زنان بیشتری به بهارستان راه پیدا کنند، همین عملکرد ۱۷ نماینده زن حاضر در مجلس دهم است. وقتی تلاش‌ها، خروجی داشته باشد و جامعه به طور واقعی، این عملکرد مثبت و تلاش را احساس کند حتماً در انتخاب‌های بعدی خود، زنان توانمند که آماده حضور در مجلس هستند را بیشتر مدنظر قرار خواهد داد.

دیدارنیوزـ محمد آیتی: اکنون ۱۷ نماینده زن در مجلس حضور دارند و از این‌رو مجلس دهم شورای اسلامی در بین تمام مجلس‌های پیش از خود، رکوردار است. با این وجود، تنها شش درصد نمایندگان مجلس را زنان تشکیل می‌دهند و این آمار برای جامعه‌ای که نیمی از جمعیت آن، زنان هستند بسیار کم است.

روز دوم اسفندماه سال جاری مصادف است با برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و از حالا همه منتظر هستند تا ببینند ترکیب مجلس آینده چگونه رقم خواهد خورد. یکی از موضوعات حائز اهمیتی که در این بین وجود دارد این است که آیا تعداد زنان حاضر در مجلس و میزان تاثیرگذاری آنان در مجلس جدید، حفظ یا افزایش پیدا خواهد کرد یا خیر؟

در همین خصوص، سیده‌حمیده زرآبادی نماینده قزوین به دیدارنیوز گفت: مهمترین موضوعی که می‌تواند جایگاه زنان را در مجلس تقویت کند و حتی پس از آن هم شاهد این باشیم که زنان بیشتری به بهارستان راه پیدا کنند، همین عملکرد ۱۷ نماینده زن حاضر در مجلس دهم است. وقتی تلاش‌ها، خروجی داشته باشد و جامعه به طور واقعی، این عملکرد مثبت و تلاش را احساس کند حتماً در انتخاب‌های بعدی خود، زنان توانمند که آماده حضور در مجلس هستند را بیشتر مدنظر قرار خواهد داد.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از عواملی که می‌تواند به حضور بیشتر زنان؛ نه فقط در مجلس بلکه در عرصه‌های بزرگ سیاسی و اجتماعی کمک کند، گسترش فرهنگ شایسته‌سالاری در کشور است. مدتی است که برخی نهاد‌ها و رسانه‌ها تا حدودی به این موضوع پرداخته‌اند و به نوعی در این مسیر، اول راه هستیم. اگر این حرکت با شتاب بیشتری دنبال شود و این فرهنگ که حضور در پست‌های مدیریتی، ربطی به نوع جنسیت ندارد جا بیفتد می‌توانیم امیدوار باشیم که در سال‌های بعد، زنان بیشتری در سپهر سیاسی و اجتماعی ایران، ایفای نقش کنند. امروز زنان شایسته و نخبه زیادی در جای‌جای کشور حضور دارند که اگر فرهنگ‌سازی مناسب در انتصابات صورت بگیرد یا رقابت سالم، بیش از پیش در انتخابات‌ها وجود داشته باشد، آن‌ها فرصت ظهور و بروز بیشتری را پیدا خواهند کرد.

عملکرد نمایندگان زن می تواند جایگاه زنان را در مجلس آینده تقویت کند

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس در پاسخ به اینکه عملکرد زنان مجلس دهم را چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت:، چون خود من یکی از این ۱۷ نفر حاضر در مجلس هستم بهتر است که خیلی راجع به این موضوع اظهارنظر نکنم و قضاوت را به مردم بسپارم، ولی اگر بخواهم پاسخی کوتاه بدهم باید بگویم با توجه به آمار و مشارکت‌های زنان در مجلس، حضور آن‌ها پررنگ و قابل ملاحظه بوده است؛ حتی این موضوع توسط آقای لاریجانی، رییس مجلس در دیدار با فراکسیون زنان که به مناسبت روز زن بود، مطرح شد.

وی تصریح کرد: واقعیت امر این است که در طی این سه سالی که توفیق نمایندگی مردم قزوین، آبیک و البرز را داشتم با واکنش‌های مثبت و منفی زیادی روبرو شدم، هرچند دوستانی که از حضور یک زن در این جایگاه ابراز محبت و لطف کردند به مراتب بیشتر بودند که امیدوارم در نهایت عملکردی از خود بجای بگذارم که لایق این محبت‌ها باشم.

زرآبادی در پاسخ به اینکه آیا حضور پررنگ زنان در جامعه باعث افزایش اعتماد به نفس آنان که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند می‌شود، گفت: موضوع بالا رفتن اعتماد به نفس زنان ایرانی چند مولفه دارد. اول نوع نگاه و برخورد جامعه با آنان است. مطمئناً اگر این رفتار‌ها درست و اخلاقی باشد خود به خود این اعتماد به نفس افزایش پیدا می‌کند. بحث مهم دیگر در این رابطه، آموزش‌های صحیح فردی است. اگر این آموزش‌ها از همان سنین پایین، درست صورت نگیرد باعث کاهش اعتماد به نفس در فرد می‌شود و این موضوع به جنسیت افراد مربوط نمی‌شود و می‌تواند در بین آقایان هم به صورت جدی دیده شود.

نماینده قزوین در پایان خاطرنشان کرد: زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و با اینکه این قشر همپای مردان، صاحب رای هستند، اما هرگز نتوانستند آن‌طور که باید و شاید فرصت را برای حضور هرچه بیشتر زنان در عرصه‌های سیاسی آماده کنند، یعنی به نظر می‌رسد زنان رای‌دهنده خیلی از زنان کاندیدا حمایت نکردند. باید قبول کنیم که نگاه جامعه ما، مردسالارانه است. همین نگاه باعث شده که باور بسیاری از زنان هم به این سمت برود. من امیدوارم که حمایت قشر زنان از یکدیگر به مرور زمان به صد درصد نزدیک شود، البته باید توجه داشت که این حمایت باید در سایه شایسته‌سالاری رخ دهد در غیر اینصورت اگر این حمایت در نبود توانمندی برگزیدگان رخ دهد به مرور زمان، تاثیر منفی خواهد داشت و شاید همین اندکی کرسی‌های به دست آمده هم از دست برود.