نابسامانی در بازار خودرو نتیجه رفتارهای خودروسازان و دستگاه نظارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت است

زرآبادی معتقد است مردم عادی، هم در حالتی که قیمت‌ها در سایت‌ها درج می‌شد در اثر نوسان قیمت زیان می‌کردند و هم در حالت فعلی که قیمت مشخصی ارائه نمی‌شود؛ اما می‌گوید موافق کنترل فضای مجازی به سبب ایجاد ثبات در بازار است.

 

در حالی از پنج روز پیش سایت‌های ارائه‌دهنده خدمت در زمینه خرید و فروش خودرو، اقدام به حذف قیمت‌ها کردند که به نظر می‌رسد این اقدام تاثیر چندانی در سامان بخشیدن به بازار ملتهب خودرو ندارد.

به عقیده برخی کارشناسان، سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور که پذیرای آگهی‌های فروش محصولات هستند، بستری برای دلالان خرید و فروش خودرو را فراهم کرده‌اند و این موضوع باعث شده است که قیمت خودرو روز به روز بالاتر رود. حالا ثبت قیمت‌های نجومی توسط کاربران در آگهی‌های فروش خودرو با واکنش منفی کاربران و فعالان در حوزه خودرو روبرو شده است. از این‌رو از صبح روز ۱۲ اردیبهشت سایت‌های خرید و فروش دیوار و شیپور تمامی آگهی‌های خودروی دارای قیمت را حذف کردند و اکنون فقط آگهی خودرو‌های دارای قیمت توافقی را نمایش می‌دهند.

در این رابطه حمیده زرآبادی به اقتصاد۲۴ گفت: منطقی به نظر نمی‌رسد که قیمت خودرو را در کشور چند نفر خریدار و فروشنده‌ای که در سایت‌های تبلیغاتی فعالیت دارند، تعیین کنند. بحث این است که مردم به تنهایی نمی‌توانند قیمت خودرو و ملک را مشخص کنند.

به عقیده زرآبادی، نابسامانی در بازار خودرو نتیجه رفتارهای خودروسازان و دستگاه نظارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی با بیان این موضوع که در هر حالت سود به جیب دلالان می‌رود، گفت: چه آن زمان که قیمت در سایت‌ها منتشر می‌شد و چه در حال حاضر که قیمت درج نمی‌شود، واسطه‌ها سود می‌برند، اما در حال حاضر که قیمت‌ها مشخص نیست، دلالان از فضای خاکستری و مبهم سود بیشتری می‌برند. مردم عادی، هم در حالتی که قیمت‌ها در سایت‌ها درج می‌شد در اثر نوسان قیمت زیان می‌کردند و هم در حالت فعلی که قیمت مشخصی ارائه نمی‌شود، اما من موافق کنترل فضای مجازی به سبب ایجاد ثبات در بازار هستم چراکه قیمت‌ها در حال حاضر به صورت توافقی لحاظ می‌شود.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس راهکار مناسب برای گذر از این دوران را قیمت‌دهی روزانه از سوی خودروسازان دانست و گفت: اکنون در دو سایت دیوار و شیپور با مراجعه به بخش آگهی خودرو، خبری از قیمت محصولات نیست و برای اطلاع از قیمت محصولات باید با فروشنده تماس حاصل شود. راهکاری که بعید به نظر می‌رسد به تنهایی تأثیری در کاهش قیمت خودرو و یا التهابات بازار داشته باشد، اما در خوشبینانه‌ترین حالت می‌تواند دست دلالان و سودجویان را تا حدی از بازار دور کند و ناآرامی موجود را به صورت موقتی تسکین دهد. از طرفی، قیمت‌دهی روزانه از سوی خودروسازان می‌تواند تا حد زیادی رویه با ثباتی به عرضه و تقاضا در بازار خودرو بدهد.