قوانین کشور در راستای مجازات اسیدپاشی قدرت بازدارندگی ندارد

«سید حمیده زرآبادی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان با اشاره به تصویب یک فوریت طرح تشدید مجازات اسیدپاشی در مجلس شورای اسلامی گفت: قوانینی که در رابطه با مجازات اسیدپاشی در کشور وجود دارد، بازدارنده نیست. وقتی ما در مورد یک جرم صحبت می کنیم مجازات آن باید به نحوی باشد که قدرت بازدارندگی داشته باشد و در واقع به گونه ای باشد که افراد برای انجام آن جرم ترغیب نشوند.

این عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تمام دارایی یک فرد زیبایی، حس شنوایی و بینایی اش است. وقتی یک فرد بر اثر اسیدپاشی این موارد را از دست می دهد، قطعا دچار آسیب های روحی نیز می شود و این فرد نیاز به حمایت های بعد از این آسیب دارد.

وی تصریح کرد: کسانی که مرتکب این جرم می شوند بیشتر درگیر امیال شخصی شان هستند و مجازاتی که برای آنها در نظر گرفته شده است، اندک است که قدرت بازدارندگی نیز ندارد. باید مجازاتی برای آنها در نظر گرفته شود که اگر آنها خواستند لحظه ای و هیجانی نیز تصمیم بگیرند، امری آنها را از این جرم منع کند.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح مجلس در این زمینه گفت: در این طرح جرم انگاری دیده شده است که با تناسب این جرم انگاری نیز بازدارندگی نیز ایجاد می شود یعنی وقتی فرد مجازات سنگین برای اسیدپاشی را ببیند قطعا در عدم بروز آن جرم موثر است.

وی با اشاره به حمایت هایی که در این طرح از بزه دیده انجام می شود نیز گفت: در بسیاری از موارد دیده ایم که فردی که قربانی اسیدپاشی است، مورد هجمه های روانی و اجتماعی نیز قرار می گیرد. فرد کاملا بی گناه است ولی ممکن است به وی مسایل اخلاقی نسبت دهند که این نیز از جمله آسیب هایی است که متوجه این افراد می شود. ما در این زمینه ها خلاء قانونی داشتیم که با این طرح مجلس این خلاها برطرف می شود.

زرآبادی تصریح کرد: متاسفانه ما قربانیان اسیدپاشی را رها کرده ایم نه حمایتی در جهت ترمیم آسیب های روانی و جسمی شان از آنها داریم و نه برای مجازات مرتکبین اسیدپاشی قانون مدونی داریم. بعضی مواقع شاید فقط از این افراد دلجویی شود ولی حمایت قانونی از آنها نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: صحبت کردن و پرداختن به موضوع اسیدپاشی باعث می شود که سطح آموزش ها در جامعه بالا برود و هنر قانون نیز این است که کنترل پذیری امیال را به انسان ها آموزش می دهد آن هم با جرم انگاری ای که از تکرار مجدد این وقایع پیشگیری می کند./