تناسب میان جرم و مجازات و حمایت از قربانیان اسیدپاشی

تهران- ایرنا- سیده حمیده زرآبادی سخنگوی فراکسیون زنان مجلس در گفت وگو با «اعتماد» به تشریح اهداف طرح تشدید مجازات اسید‌پاشی پرداخت و گفت: نمایندگان این امکان را داشتند که با حضور در جایگاه میهمانان مجلس، از نزدیک با قربانیان صحبت کنند و بهتر در جریان مشکلات آنها قرار بگیرند.

هدف ایرنا گسترش اطلاع رسانی است. لذا انتشار این مطلب به معنای تائید محتوای آن نیست
تناسب میان جرم و مجازات و حمایت از قربانیان اسیدپاشی
تهران- ایرنا- سیده حمیده زرآبادی سخنگوی فراکسیون زنان مجلس در گفت وگو با «اعتماد» به تشریح اهداف طرح تشدید مجازات اسید‌پاشی پرداخت و گفت: نمایندگان این امکان را داشتند که با حضور در جایگاه میهمانان مجلس، از نزدیک با قربانیان صحبت کنند و بهتر در جریان مشکلات آنها قرار بگیرند.
تناسب میان جرم و مجازات و حمایت از قربانیان اسیدپاشی
بالاخره پس از نزدیک به 2 ماه اقدامات تعدادی از نمایندگان مجلس که عمدتا‌ از نمایندگان زن بودند و همچنین تلاش‌های جامعه مدنی و سازمان‌های مردم‌نهاد، روز گذشته در جریان برگزاری نشست علنی مجلس کلیات طرح تشدید مجازات مرتکبان اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان به تصویب رسید.

این اتفاق مهمی بود که باتوجه به اهمیت موضوع، می‌تواند بخشی از معضلات در این رابطه را مرتفع کند و باتوجه به تعداد آرایی که کلیات این طرح به‌دست آورد، می‌توانیم بگوییم که رفع این معضل اجتماعی یا به تعبیری دقیق‌تر کاهش آسیب‌های متعدد ناشی از این پدیده ناخوشایند، مساله و دغدغه اکثر نمایندگان مجلس نیز بوده است. درواقع دیروز نمایندگان با دغدغه‌ای که در این رابطه داشتند، از این طرح حمایت کردند. درباره محتوای طرح نیز معتقدم که این طرح نکات مثبت قابل‌توجهی دارد.

نکته نخست، بحث حمایتی است که باید از قربانیان اسیدپاشی و بزه‌دیدگان صورت گیرد و این طرح بخش عمده توجه خود را بر این مساله متمرکز ساخته تا تناسبی میان جرم اسیدپاشی و مجازات آن ایجاد کند، چراکه متاسفانه در حال حاضر این دو با یکدیگر متناسب نیستند اما در قانون مصوب مجلس، تناسب میان جرم و مجازات معنادارتر شده است، درنتیجه می‌توان امیدوار بود که جنبه عمومی قانون از حیث بازدارندگی بهتر عملیاتی شده و از این پس شاهد این پدیده ناخوشایند اسیدپاشی نباشیم.
بحث دیگر نیز موضوع حمایت از بزه‌دیدگان و قربانیان اسیدپاشی بود که در قانون جدید سعی شده توجه بیشتری به این مهم انجام شود. در این راستا بحث تامین منبع دیه برای قربانیان در شرایطی که متهمان متواری هستند، شکل و شمایلی بهتر پیدا کرده و همچنین هزینه‌های درمانی بعضا سنگینی که شهروندانی که هدف اسیدپاشی قرار گرفته‌اند، ناچار به پرداخت آن هستند، از طریق بیمه موردحمایت قرار گرفته است.

**در جریان بررسی و تصویب کلیات و جزییات این طرح در جلسه روز گذشته و همچنین نشست علنی پیش از آن، شاهد حضور 5 نفر از قربانیان اسیدپاشی در حاشیه صحن بودیم. همزمان شاهد حمایت‌ها و تلاش‌های جامعه مدنی نیز در این یکی، دو سال گذشته بودیم. به نظر شما این دو مولفه تا چه میزان در موفقیت این طرح موثر بود؟
درمورد حضور خود این عزیزان باید بگویم که حتما در نحوه تصمیم‌گیری و به‌طور کلی ارزیابی و نگاه نمایندگان به موضوع تاثیرگذار بوده است. به هر حال نمایندگان این امکان را داشتند که با حضور در جایگاه میهمانان مجلس، از نزدیک با قربانیان صحبت کنند و بهتر در جریان مشکلات آنها قرار بگیرند. این درحالی است که شاید وقتی موضوعی را در رسانه‌ها می‌بینیم، چندان در جریان جزییات قرار نگیریم اما وقتی از نزدیک در جریان امور قرار می‌گیریم، موضوع برای‌مان ملموس‌تر شده و نمی‌توان این مهم را نادیده گرفت.

**در مورد نقش جامعه مدنی و فعالان این حوزه چطور؟
اتفاق بسیار خوبی که اتفاقا چه در این بحث خاص و چه به‌طور کلی در مباحث گوناگون اجتماعی و غیراجتماعی شاهد هستیم، همین حضور پررنگ‌تر جامعه مدنی است. امروز شاهد رشد و فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد و اندیشکده‌های بخش خصوصی متعددی هستیم که با مرجع قانون‌گذاری که مجلس شورای اسلامی باشد، مرتبط شده و ضمن بیان دقیق‌تر مسائل و مشکلات، نتایج پژوهش‌ها و تجارب خود را نیز دراختیار نمایندگان و مجلس قرار می‌دهند و بنابراین در روند تصویب قوانین و مصوبات مجلس ایفای نقش می‌کنند. علاوه بر آن، این مساله باعث شده که سایه مباحث جناحی و سیاسی از این موارد کنار رفته و نظرات متن جامعه، به قانون تبدیل شود. چنانچه در این مورد خاص نیز تاحدودی شاهد این مساله بودیم و لازم است این ارتباط جامعه مدنی و مجلس را تقویت کنیم.

**با توجه به حساسیت‌ها و ملاحظات فقهی و حقوقی این طرح، روند تایید طرح در شورای نگهبان را چگونه ارزیابی می‌کنید و تا چه میزان به تایید مصوبات مجلس در این شورا امیدوارید؟
البته در مورد مسائل فقهی و شرعی مطرح در این بحث، کار خوبی انجام شده و نظرات کارشناسان در طرح لحاظ شده اما به هر حال این شورای نگهبان است که باید در این رابطه تصمیم بگیرد و واقعیت این است که نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی ارایه داد. بارها شده که نمایندگان انتظار داشتند که طرحی به‌راحتی و بی‌دردسر به تایید شورای نگهبان برسد اما چنین نشده و بعضا انتظارمان این بوده که شورای نگهبان ایراد خواهد گرفت اما تایید شده است.

**در میان طراحان، عمدتا اسامی اصلاح‌طلبان مجلس دیده می‌شود، آیا این طرح فراکسیون امید بوده است؟
نه لزوما. درواقع در ابتدای مسیر، این کار از فراکسیون امید و زنان و از سوی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس کلید خورد اما در ادامه راه، موضوع به‌صورت فراجناحی دنبال شد، کما اینکه آرای بالای 80 درصدی که این طرح به خود اختصاص داد نیز نشان می‌دهد که در کلیت مجلس این نگاه مثبت به طرح وجود دارد.