بحث جنسیت را در انتخابات هیات رئیسه دخیل نمی‌دانم/ آقایان می‌گفتند ما به یک خانم رای می‌دهیم ولی اگر تعداد خانم‌ها زیاد باشد رای نمی‌دهیم

«سیده‌حمیده زرآبادی»، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص اظهارات پروانه سلحشوری گفت: من این را قبول ندارم که به‌خاطر موضوع جنسیت نتوانستیم نماینده زن به هیات‌ رئیسه ببریم. برای خود من هیچ‌وقت محدودیتی به لحاظ جنسیتی وجود نداشته است. یک نکته این است که استراتژی‌هایی زنان برای حضور در هیات‌ رئیسه، استراتژی‌های منجر به نتیجه‌ای نبود.

وی افزود: اگر رای خانم‌هایی که در چهار اجلاس کاندیدا بودند را نگاه کنید، متوجه خواهید شد از اجلاسیه سوم به بعد، تعداد کاندیداهای خانم خیلی زیاد شد. اگر رای‌ها را جمع ببندیم، می‌بینیم تعدادی که به خانم‌ها رای دادند، تعداد خوبی است. یعنی آقایان می‌گفتند ما به یک خانم رای می‌دهیم ولی اگر تعداد خانم‌ها زیاد باشد رای نمی‌دهیم.

سیده‌حمیده زرآبادی با اشاره به رد پیشنهاد افزایش کرسی‌های زنان در مجلس گفت: در بحث هیات‌ رئیسه خیلی بحث جنسیت را دخیل نمی‌دانم ولی در بحث پیشنهاد اختصاص کرسی‌های مجلس به خانم‌ها بحث انتقال قدرت را برای خودشان ترسیم کردند که مثلا اگر خانم‌ها افزایش پیدا کنند، ساختار قدرت تغییر می‌کند. به‌رغم اینکه موافق هم بودند اما رای مخالف دادند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نظر گرفتن فاکتور جنسیت در تحلیل اتفاقات را ناکافی دانست و اظهار کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که ما نمی‌توانیم صرفا جنسیت را مدنظر قرار بدهیم. من موضوعات را صددرصد به جنسیت ارتباط نمی‌دهم، بلکه عوامل دیگری هم وجود دارد.

وی بیان کرد: شاید جنسیت ۳۰ درصد دخیل باشد و این موضوع هم محدود به کشور ما نیست؛ حتی در کشورهایی که روی بحث برابری و عدالت جنسیتی خیلی بیشتر از ما کار کرده‌اند، هنوز فاکتور جنسیت در تصمیمات‌شان تاثیرگذار است. من هم این تاثیرگذاری را قبول دارم و در کشور ما این تاثیرگذاری بیشتر است. یعنی ممکن است در یک کشوری ۵ درصد موثر باشد ولی در کشور ما ۳۰ الی ۳۵ درصد موثر است، اما عوامل دیگری هم دخیل‌اند. اگر فقط فاکتور جنسیت را در نظر بگیریم، راه‌های شناسایی مشکلات را برای خودمان بسته‌ایم.

زرآبادی تقلیل مشکلات به مسئله جنسیت را مانع پیشرفت زنان دانست و گفت: ابعاد مختلف اتفاقی که می‌افتد را باید بررسی کرد تا راهکاری برای آن پیدا شود و در گام بعدی می‌توان آن را اصلاح کرد. اینکه بگوئیم همه مشکلاتی که در حوزه زنان وجود دارد فقط به جنسیت‌شان مرتبط است، در این صورت خودمان مانع پیشرفت خود خواهیم شد.