فرش قزوین با برند استان‌های دیگر صادر می‌شود

 نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از محصولات تولیدی استان از جمله فرش دستباف از نقاط دیگر کشور و با برندهای آن مناطق به خارج صادر می‌شود.

سیده حمیده زرآبادی روز پنجشنبه در نخستین نشست کارگروه فرش استان که با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران برگزار شد، افزود: سابقه فرش دستباف قزوین بیش از ۱۰۰ سال است و از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار است.

وی اظهار داشت: با توجه به نبودن استراتژی واحد در بین تولیدکنندگان فرش استان قزوین، لزوم تاسیس و راه‌اندازی مرکزی فرش در استان ضروری به نظر می‌رسد.
وی ادامه داد: وجود این مرکز می‌تواند ضمن تعیین استراتژی های مهم، وظایف و سیاست‌های هر یک از دستگاه های فعال این بخش را مشخص کند.
زرآبادی، وجود اطلاعات جامع و دقیق در این حوزه را بسیار ضروری برشمرد و خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که زنجیره تولید این صنعت باید در استانی مانند قزوین مورد توجه جدی قرار گیرد چرا که با انجام این مهم و توسعه زیرساخت‌های آن بسیاری از مشکلات موجود مانند دستمزدها و بیمه خود به خود مرتفع می‌شود.
وی اضافه کرد: مرکز ملی فرش باید ضمن فعالیت در حوزه بازاریابی و نیاز سنجی ها، هنر فرش را در سایر کالاها از جمله کیف و کفش نیز مورد استفاده قرار دهد.

برند فرش اعتماد قزوین که به ثبت جهانی نیز رسیده ظرفیت قابل توجهی برای استان و منطقه محسوب می شود.

۶ هزار بافنده فعال فرش در سطح استان قزوین وجود دارند که سه هزار و ۲۰۰ نفر آنان روستایی و بالغ بر ۹۵ درصد بافندگان نیز بانوان هستند