قوانین کارگری باید جامع باشد تا نیازها را تامین کند

سیده حمیده زرآبادی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی و ریس مجمع نمایندگان استان گفت: قوانین مربوط به کارگران ساختمانی باید جامع باشد تا امنیت شغلی، بیمه و تمام نیازهای آنها را تامین کند.

جلسه بررسی مشکلات استادکاران و کارگران صنعت ساختمان ظهر یکشنبه با حضور اکبر شوکت رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور، سیده حمیده زرآبادی نماینده استان در مجلس شورای اسلامی،جمعی از مدیران استان و تشکل‌های کارگری در سالن کنفرانس تربیت معلم قزوین برگزار شد.

سیده حمیده زرآبادی در این جلسه گفت: قوانین در برخی مواقع مشکل ساز است چون جامع تهیه نشده و نمی‌تواند جوابگوی نیازهای سه جانبه کار و کارگر و کارفرما باشد.

وی اضافه کرد: مثلاً در طرح پارامتریک که از سوی تامین اجتماعی مطرح شده چون از سوی کارفرما و تامین اجتماعی ارائه شده در آن حقوق کارگران دیده نشده و این ایراد در زمانی که طرحی از سوی کارگران ارائه می‌شود هم دیده می‌شود و حق کارفرما لحاظ نمی‌شود به همین دلیل انتظار داریم در حوزه کارگری اگر پیشنهادی به نمایندگان ارائه می‌شود جامع و همه سو نگر باشد تا در اجرای آن با چالش مواجه نشویم.

زرآبادی یادآورشد: در پیگیری تهیه آئین نامه ماده ۱۸ جدی هستیم و چون ماهیت مشاغل ساختمانی متفاوت و متنوع است و ما خلا قانونی هم داریم باید با کمک مرکز پژوهش‌های مجلس بتوانیم کارهای موثری صورت دهیم.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه در گذشته چون نظارت مناسب صورت نگرفت شاهد بودیم که افراد خارج از این رسته وارد شدند و خود را بیمه کردند در حالی که کارگر ساختمانی نبودند و حق افراد واقعی را ضایع کردند و امروز اجرای طرح پایش توانسته راستی آزمایی را پیاده کند و کارگران واقعی شناسایی شوند.

در استان قزوین کارگران ساختمانی مشکل بیمه‌ای ندارند

زرآبادی در ادامه با تشکر از مدیرکل تامین اجتماعی استان قزوین در حمایت از کارگران گفت: خوشبختانه با درایت و دلسوزی و توانمندی آقای نصیری، کارگران ساختمانی هیچ مشکل بیمه‌ای ندارند اما در مجموع باید موانع را در تامین امنیت شغلی این کارگران برداریم.

وی گفت: فعالیت‌هایی مانند خبرنگاری و کارگران ساختمانی در ردیف مشاغل سخت و زیان آور هستند اما به دلیل مشکلات مالی سازمان تامین اجتماعی نتوانسته‌ایم آنها را تحت پوشش قرار دهیم و موضوع در کمیسیون معطل مانده و تاکنون فقط آتش نشانان مشمول این قانون شده‌اند که امیدواریم با گشایش مالی بتوانیم مشکلات کارگران را برطرف کنیم.

 

زرآبادی در خصوص طولانی شدن زمان تمدید کارت‌های مهارت سازمان فنی و حرفه‌ای کارگران ساختمانی هم گفت: تمدید این کارتها در مدت یک یا دو ماه منطقی نیست و خدمات بیمه‌ای کارگران ساختمانی را دچار آسیب می‌کند لذا باید برای تسریع در صدور تمدید کارتهای فنی و حرفه‌ای در حداقل ۲۴ ساعت اقدام مقتضی صورت گیرد.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی در خصوص ارتقای مهارت کارگران هم اظهارداشت: پیشنهاد خوب و پسندیده‌ای است اما باید به استادکاران تجربی هم توجه کنیم تا حقشان ضایع نشود زیرا این افراد شاید از نظر تئوری ضعیف باشند اما تجربه بالایی دارند.