جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مفاد برجام اقدام به کاهش تعهداتش کرده است.

یک عضو فراکسیون امید مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مفاد برجام اقدام به کاهش تعهداتش کرده است.سیده حمیده زرآبادی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره کاهش تعهدات برجامی ایران اظهار داشت: دیپلمات‌ها و مقامات سیاسی کشورمان در طول دوران مذاکرات همواره به تعلل، تعلیق یا حتی توقف احتمالی تعهدات و همکاری‌های طرف اروپایی توجه داشتند و پس از دادن فرصت کافی به طرفهای غربی، در حال کم اثر نشان دادن سیاست گفتار درمانی سه کشور اروپایی هستند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از برجام خارج نشده بلکه در چارچوب مفاد برجام اقدام به کاهش تعهداتش در برجام به دلیل پایبند نبودن طرف غربی کرده است. مقامات کشورمان باید تا قبل از خروج از برجام از طریق مراجع حقوقی بین‌المللی در چارچوب مفاد برجام پیگیر احقاق حق کشورمان باشند.

وی اظهار کرد: تشدید تحریم‌ها توسط آمریکایی‌ها و عمل نکردن اروپایی‌ها به تعهدات و توافقات برجامی خود، جمهوری اسلامی ایران را پس از مذاکرات و در حقیقت صبر بسیار به این جمع‌بندی رساند که به صورت تدریجی از حجم و تعداد تعهدات یک طرفه‌اش که برای اعتمادسازی انجام گرفت، در چارچوب توافق‌نامه بکاهد. رفتار انگلیس، آلمان و فرانسه از زمان امضای برجام به ویژه از تابستان سال گذشته که ترامپ از برجام خارج شد، رفتاری پر ابهام بود. این سه کشور در عمل هیچ یک از مفاد برجام را اجرا نکردند و صرفا با وعده راه‌اندازی اینستکس و رفع برخی محدودیتها وقت جمهوری اسلامی ایران را تلف کردند.

این عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: عملکرد کشورهای اروپایی شرایطی را به وجود آورد که نیاز به عملیاتی کردن راهکارهای هوشمندانه دیپلمات‌ها و تدبیر مقامات سیاسی کشورمان و همچنین اتخاذ همه اقدامات و تلاش‌های دیپلماتیک و سیاسی را بیش از گذشته گوشزد می‌کند. مقامات کشورمان باید برای منافع و مصالح ملی‌مان بهترین دستاوردها را با کمترین هزینه‌ها دنبال کنند و همه تصمیمات را در این مسیر مدیریت کنند.