راهکارهای برون رفت از بودجه نفتی/ دولت برنامه مدون اعلام کند

عضو کمیسیون صنایع در گفتگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

درحالی امروز نماینده دولت در صحن غیرعلنی به تشریح موارد اصلاح ساختار بودجه پرداخت که نمایندگان از نبود برنامه دقیق با زمان‌بندی برای کاهش وابستگی بودجه به نفت گلایه داشتند.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ در بهمن ماه سال گذشته بود که علی لاریجانیاز دستور مقام معظم رهبری برای اصلاح ساختار بودجه‌ریزی کشور در چهار ماه آینده خبر داد. طبق گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، تدوین بودجه بر اساس کاهش هزینه‌ها و قطع وابستگی بودجه به نفت از موارد مؤکد رهبرانقلاب بود.

در این رابطه حمیده زرآبادی عضو کمیسیون صنایع مجلس به خبرنگاراقتصادآنلاین گفت: برای برون رفت از مشکل وابستگی شدید بودجه به نفت، دولت باید سه رویکرد را در برنامه ریزی های خود لحاظ کند. به گفته وی این استراتژی ها باید متشکل از طرح های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باشند.

زرآبادی در ادامه افزود: در شرایط فعلی تحریمی دولت باید با طرح ریزی برنامه های کوتاه مدت سعی در گذر هرچه ایمن تر از شرایط سخت کنونی داشته باشد. به عقیده وی راهکار، همان بهره گیری از تمام ظرفیت ها برای صادرات محولات اعم از نفت خام و مواد غیر نفتی است. همچنین در این راستا کاستن از مخارج و اصلاح ساختار هزینه ها می تواند رویکرد کوتاه مدت تاثیرگذار باشد.

این عضو کمیسیون صنایع در خصوص استراتژی های میان مدت وبلندمدت گفت: از انجاکه برنامه های کوتاه مدت راهکار مناسبی برای قطع وابستگی بودجه به نفت نیست باید از هم اکنون برای این برنامه های بلند مدت تصمیم گیری شود.. برای مثال توسعه صنایع پایین دستی نفت و گاز یکی از اساسی ترین راه حل های ایجاد ارزش افزوده بالاتر و در نتیجه کاهش وابستگی بودجه به خام فروشی نفت است. البته توسعه این صنایع نیز در شرایط کنونی می تواند به مدد نقدینگی موجود در سطح جامعه اتفاق بی افتد. 

وی در مورد موضوعات مطرح شده در صحن غیرعلنی امروز مجلس نیز گفت: موارد بیان شده از سوی نماینده دولت در مجلس بسیار کلی و بدون بیان جزییات بود. به رغم اینکه ما انتظار داشتیم اصلاح ساختار بودجه با جزییات بیان شود و مطرح شود که دقیقا برای پیاده سازی اهداف، چه راهکاری اندیشیده شده است. اما متاسفانه بدون ذکر اعداد و ارقام و برنامه های مدون دقیق بحث اصلاح ساختار بودجه در جلسه امروز مجلس بیان شد. به گفته این نماینده مجلس در در صحن غیر علنی امروز فقط به طرح یک سری موضوعات کلی بسنده شد و حتی جدول زمانبندی برای رسیدن به اهداف و مقاصد ارائه نشد.