ورود جهاددانشگاهی به میدان علمی و تحقیقاتی مانع شکنندگی کشور است

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به جنگ اقتصادی و اعمال تحریم‌ها، جهاددانشگاهی با توجه به بُعد علمی و تحقیقاتی خود می‌تواند وارد میدان شود تا از شکنندگی کشور در آینده جلوگیری کند.

سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قزوین، اظهار کرد: جهاددانشگاهی با اهداف تحقیقات و بومی‌سازی و ارتقای ویژگی‌های علمی در کشور شکل گرفت و در این سال‌ها اقدامات خیلی خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی ادامه داد: فعالیت‌های واحدهای جهاددانشگاهی مستقر در استان‌ها با توجه به شرایط و ظرفیت‌های آن استان تعریف‌نشده و همه از یک الگوی خاصی استفاده می‌کنند؛ این باعث می‌شود ظرفیت‌های موجود در استان‌ها به بلوغ، ارائه و بهره‌برداری از آن نرسد.
 
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: درآمدزایی یکی از مشکلات جهاددانشگاهی است و اگر در طی این سال‌ها حمایت‌های مالی از این نهاد انقلابی افزایش پیدا می‌کرد قطعاً تمرکز آن بر پژوهش افزایش پیدا می‌کرد که این امر باید در سطح کلان لحاظ شود.

وی افزود: در حال حاضر یکی از مشکلاتی که برخی از واحدها را دارند بحث‌های حمایت‌هایی مالی برای اجرای طرح‌هاست که این امر گاها منجر می‌شود تا 100 درصد اهداف این نهاد انقلابی محقق نشود.

زرآبادی با اشاره به راهبردهای مقام معظم رهبری بیان کرد: سخنان مقام معظم رهبری راهبردی بوده و دستگاه‌های اجرایی باید سیاست‌گذاری واحد داشته باشند تا رهنمودهای ایشان را با درصد تحقق بالا اجرایی کنند.

 

لزوم شناسایی گلوگاه‌های آسیب‌پذیر دارویی و درمانی توسط جهاد دانشگاهی 

وی تشریح کرد: سخنان اخیر مقام معظم رهبری به جهاد دانشگاهی نشان از این دارد که جهاد دانشگاهی باید همواره خود را ارتقا داده و دستگاه‌های اجرایی نیز به این نهاد انقلابی نگاه مثبتی داشته باشند؛ جهاددانشگاهی باید در پروژه‌های دولتی واگذارشده به بخش خصوصی وارد فضای رقابتی شود.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در خصوص ظرفیت‌های موجود در جهاددانشگاهی اشاره کرد: واحدهای جهاددانشگاهی برنامه‌های متفاوتی دارند ولی این نهاد انقلابی همواره می‌تواند در بخش مطالعاتی و مرکز افکار سنجی ورود پیدا کرده و با دستگاه‌های اجرایی همکاری داشته باشد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه کشورمان در تحریم قرار دارد واردات بسیاری از محصولات و داروها با محدودیت مواجه شده است، جهاددانشگاهی می‌تواند گلوگاه‌های آسیب‌پذیر در حوزه دارویی و درمانی را شناسایی کند.

زرآبادی با تأکید بر تکیه‌بر دانش فنی داخلی تصریح کرد: تحریم‌ها در 40 سال گذشته به طرق مختلف وجود داشته است و به‌دلیل عدم اتکا به ظرفیت داخلی بسیاری از فرصت‌ها را ازدست‌داده‌ایم؛ جهاددانشگاهی با توجه به بُعد علمی و تحقیقاتی می‌تواند وارد میدان شود؛ این امر پروژه‌های بلندمدت را می‌طلبد و از شکنندگی کشور در آینده جلوگیری خواهد کرد.