عضو کمیسیون صنایع مجلس: خام فروشی مواد معدنی متوقف شود

سیده حمیده زرآبادی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: کشورمان از ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه معادن برخوردار است اما نتوانسته‌ایم از همه آن‌ها استفاده کنیم و در گذشته که مسائل مربوط به معادن در شورای مرکزی معادن کشور مطرح می‌شد موجب طولانی شدن صدور مجوز و بهره‌برداری می‌شد که در حال حاضر با دادن اختیارات بیشتر به استان‌ها مسئولان می‌توانند در محل تصمیم بگیرند و کارها را سریع‌تر انجام دهند که اتفاق خوبی است.

وی بیان کرد: در حوزه معدن هزینه و سرمایه‌گذاری زیادی در بخش اکتشاف و استخراج متحمل می‌شویم اما با خام فروشی مواد از ارزش‌افزوده بالا خود را محروم کرده‌ایم که اشتباه است که در این راستا در سند راهبردی معادن که سال قبل مصوب شد رویکردهای خوبی دیده‌شده و برنامه مشخصی برای حرکت در مسیر چشم‌انداز ترسیم‌شده برای ارزآوری و ایجاد ارزش‌افزوده بالا در محصولات معدنی دیده‌شده که ارزشمند است و می‌تواند کمبودهای فعلی را جبران کند.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر بتوانیم از خام فروشی در عرصه معدن جلوگیری کرده و محصولات معدنی را پس از فرآوری صادر کنیم میزان ارزآوری آن چندین برابر شده و سود اقتصادی آن می‌تواند جذابیت بیشتری برای حضور سرمایه‌گذاران دیگر را هم فراهم کند.

زرآبادی گفت: فعال کردن صنایع وابسته به معدن هم می‌تواند به افزایش اشتغال بخش معدن کمک کرده و زمینه استفاده از ظرفیت‌های مغفول مانده این بخش را فراهم کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: روش‌های استفاده از معادن هم باید هدفمند و هوشمند باشد که فعلاً این‌گونه نیست لذا هزینه‌ها بالا رفته که اگر نقشه راه ترسیم‌شده در این عرصه عملیاتی شود می‌توانیم ضمن بالا بردن بهره‌وری قادر خواهیم بود ارزش‌افزوده بیشتری را در این زمینه ایجاد کنیم.