پازل مشکلات خبرنگاران باید یکپارچه حل شود

سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص می‌گوید: ماهیت قانون مطبوعات مصوب سال 64 حمایت از خبرنگار و نیروی انسانی نبوده است و سازمان‌دهی، شکل گرفتن و کار کردن مطبوعات ماهیت اصلی این قانون است.
 

وی عنوان کرد: در آن دوران قانون‌گذار تصور می‌کرد که خبرنگار به‌عنوان نیروی انسانی شاغل است و برای هر نیروی انسانی قوانین حمایتی وجود دارد بنابراین نمایندگان باید توجه کنند که قوانین حمایتی از خبرنگاران وجود دارد اما این قوانین به‌خوبی اجرا نمی‌شود و نظارتی وجود ندارد.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس بیان کرد: امروزه با تغییرات فناورانه روبه‌رو هستیم و با توجه به اینکه نوع خبر کاغذی کمرنگ و فضای مجازی گسترش‌یافته است، خبرنگار ساعت اداری خاصی ندارد و نمی‌توان ساعات مشخصی برای کار خبرنگار متصور شد.

وی تأکید کرد: تشخیص این‌که چه کسی خبرنگار است دارای اهمیت است، این‌که هرکسی گوشی هوشمند داشته باشد می‌توانند خبری را مخابره کند اما این خبرنگاران واقعی هستند که اخبار صحیح را منتشر می‌کنند، این موضوع نشان می‌دهد که باید نگاه ویژه‌ای به خبرنگاران داشته باشیم.

زرآبادی اظهار کرد: طرح‌هایی که بار مالی دارد باید توسط دولت به‌صورت لایحه به مجلس ارائه شود تا هزینه مالی آن توسط دولت دیده شود، نمایندگان مجلس نمی‌توانند طرح‌هایی که بار مالی دارند را مطرح کنند؛ نمایندگان برای این‌که خودشان وارد شوند می‌توانند طرحی بنویسند و با تذکر و درخواست آن را پیگیری کنند.

سختی کار خبرنگاران تایید نشد

وی عنوان کرد: سختی کار خبرنگاران را نیز پیگیری کردیم، درخواست سختی کار خبرنگاری در کنار مشاغل دیگر ارائه شد، سازمان‌های بیمه‌ای و بازنشستگی با بحران روبه‌رو هستند و این اتفاق می‌تواند در بحران آن‌ها تأثیرگذار باشد، بااین‌حال سختی شغل آتش‌نشانی بعد از حادثه پلاسکو موردپذیرش قرار و دولت بار مالی آن را بر عهده گرفت.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: درست نیست که منتظر باشیم یک اتفاقی برای قشر آسیب‌پذیر بیفتد بعد به‌صورت قانون دربیاید، ضمن اینکه سختی کار خبرنگاران که در کمیسیون اجتماعی مطرح بود به سرانجام نرسید.

وی بیان کرد: اینکه فقط بیمه را بررسی کنیم درست نیست بلکه باید از زمان اشتغال تا زمان بازنشستگی مسائل را بررسی و آن‌ها را در پازل یکپارچه ببینیم، نمی‌توانیم بخشی را از وسط برداریم و برنامه‌ریزی کنیم، ضمن اینکه چون بیمه بار مالی دارد دولت باید انجام دهد.

زرآبادی خاطرنشان کرد: ما پیگیری‌های لازم، نطق‌ها و تذکرات شفاهی و کتبی ارائه کردیم و این دغدغه همیشه وجود داشته است، در کنار این‌ها باید نمایندگان بر نظارت بر اجرای قوانین توجه کنند، قوانین حمایتی نیروی کار اگر به‌طور کامل اجرا شود شاهد حمایت از خبرنگاران خواهیم بود، در واقع بعضی از قوانین وجود دارد و نظارت بر اجرای دقیق آن می‌تواند شرایط را بهتر کند.