به تصمیم‌گیری‌های اقتصادی دولت نقد دارم

گفت‌و‌گوی با روزنامه ولایت

انتخاب سیده حمیده زرآبادی به عنوان نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی به عقیده و تحلیل بعضی از سیاسیون، بسیاری از معادلات سیاسی استان را بر هم زد. عده‌ای انتخاب وی را نتیجه احساسات مردم می‌دانند و تیغ تیز انتقاد را از همان روز اول به سمت وی نشانه گرفتند.عده‌ای حتی از درون حزب اصلاح‌طلب استان، وی را کم‌تجربه خطاب کردند. شاید بتوان گفت هیچ نماینده‌ای در قزوین به اندازه زرآبادی مورد تخریب و انتقاد قرار نگرفته است. به عنوان یک روزنامه‌نگار بی‌طرف عملکرد وی را به خود مردم و وجدان بیدارشان واگذار می‌کنم. اما آنچه در مورد نخستین نماینده خانم قزوین در مجلس شورای اسلامی بدیهی و قابل دفاع بوده رعایت اخلاق سیاسی و اخلاق‌مداری است؛ همچنین عدم هرگونه فعالیت‌های عوام فریبانه از این نماینده را می‌توان نقطه عطفی در فعالیت‌های وی دانست. ضمن اینکه وی بارها و بارها با سخنرانی‌ها و هشدارهای خود در مجلس ثابت کرده است که علیرغم انتقاداتی که از وی می‌شود تسلط و آگاهی کاملی از جریانات و اتفاقات کشور دارد. گفت‌و‌گوی صریح و بی‌پرده روزنامه ولایت با حمیده زرآبادی پیرامون مشکلات و موضوعات مختلف استان، حاصل مصاحبه پیش رو می‌باشد که از خاطر شما می‌گذرد.

پس از انتخاب شما به عنوان نماینده مجلس، عده‌ای شروع به انتقاد و پیش‌داوری کردند علت این انتقادات چه بود؟

در مواقعی که بعضی از افراد نسبت به یک شخص شناخت و آگاهی ندارند و از عملکرد وی مطلع نیستند، طبیعی به نظر می‌رسد که یک سری پیش‌داوری‌ها در مورد وی داشته باشند. با گذشت زمان و پس از اینکه افراد شاخص ارزیابی پیدا کردند و عملکرد آن‌‌ها مشخص شد، این پیش‌داوری‌ها از بین می‌رود و فرد می‌تواند با عملکردی که دارد مورد ارزیابی قرار گیرد.

 شما نخستین نماینده خانم از قزوین و همچنین جزو معدود نمایندگان خانم در مجلس هستید، به نظر خودتان نماینده خوبی برای جامعه بانوان بوده‌اید؟

درواقع اعتماد به یک خانم اتفاق خوبی بود که در استان ما رخ داد. در مجلس حدود شش درصد از نماینده‌ها خانم هستند؛ ولی قالب این نمایندگانِ خانم از کلان‌شهرها می‌باشند. به غیر از آذربایجان، مشهد، تهران و اصفهان تقریبا یک تعداد کمی از نمایندگان خانم‌ها متعلق به استان‌های دیگر هستند. من فکر می‌کنم این نگرش و بینش مردم قزوین از این جهت که به یک خانم اعتماد کردند قابل تقدیر است و به دلیل اعتمادی که به من و جامعه بانوان داشتند تا این فرصت را داشته باشیم تشکر می‌کنم. اینکه من چقدر توانستم موفق باشم، به نظرم اگر مردم قضاوت کنند منطقی‌تر و بهتر است؛ ولی من تمام تلاش خودم را انجام دادم؛ اما من علاوه بر اینکه یک نماینده هستم و نسبت به عملکردم باید پاسخگو باشم به عنوان یک نماینده از جامعه زنان در مجلس حضور دارم و قطعا این موضوع بر آینده سیاسی جامعه بانوان تاثیرگذار خواهد بود. به همین دلیل مسئولیت خودم را سخت‌تر دیدم و تمام تلاش خودم را به کار گرفتم که از این اعتماد صیانت کنم؛ ضمن اینکه خیلی از مسائل حوزه بانوان به نوع نگرش جامعه نسبت به بانوان بازمی‌گردد، مانند قوانین یا ساختارها. شاید تغییر تمام این نگرش‌ها در یک مدت کوتاه کار خیلی دشواری باشد؛ ولی به هر حال ما در این حوزه گام برداشتیم و فراکسیون زنان مجلس دهم که من هم عضو آن هستم یکی از دغدغه‌هایش این بود که به ویژه در حوزه زنانی که آسیب‌پذیر، بی‌سرپرست و یا سرپرست خانوار هستند توجه ویژه‌ای شود. یا یک نکته‌ی مهم دیگری که فراکسیون بانوان به آن پرداخت سهم زنان در اقتصاد است. در حوزه روستایی خیلی از فعالیت‌های اقتصادی بر دوش زنان است ولی نفع و سهم اقتصادی زنان از اقتصاد اندک است. تلاش‌هایی در این مسیر شد موفقیت‌هایی هم به دست آمد و در یک سری از موارد هم نیازمند این هستیم که مسیر پیگیری به صورت مستمر ادامه داشته باشد.

 با توجه به حضور شما در فراکسیون صنایع و معادن آیا از وضعیت واحدهای تولیدی و صنعتی راضی هستید؟

قزوین یک استان صنعتی است ولی بیشتر صنایع استان ما را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند؛ یعنی ما صنایع سنگین ذوب آهن، مس و ... نداریم که توسط آن ها یک جهش بزرگ در صنایع استان ایجاد شود. در مقابل، صنایع کوچک یک سری مزایا دارند و زودتر به نتیجه می‌رسند و سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارند. حالا ما اگر صنایع قزوین را با استان‌هایی که صنایع بزرگتری دارند مقایسه کنیم شاید خیلی مقایسه هوشمندانه‌ای نباشد؛ چون نوع کاری که در استان ما انجام می‌شود متفاوت است. در شرایط کنونی صنایع کوچک ممکن است نتوانند خیلی موفق باشند و سریع‌تر تعطیل شوند. باید این نکته را در نظر گرفت که صنایع کوچک آسیب‌پذیرتر و شکننده‌تر هستند. این مشکلی است که به صورت کلی برای واحدهای صنعتی استان ما وجود دارد. پس یک بخش از مشکلات واحدهای صنعتی استان به علت ماهیتی که دارند به همین مسائل وابسته است. یک بخش هم به ساختارهای کلی در حوزه اقتصادی کشور بازمی‌گردد. به طور مثال برای اینکه یک سرمایه‌گذار بخواهد وارد استان ما شود چقدر زمان باید سپری شود تا ایده خودش را عملیاتی کند؟ حدود 200 روز باید سپری شود تا تمام مجوزهای لازم را بگیرد. این پروسه ضمن اینکه طولانی است بازتاب بدی هم دارد و باعث می‌شود سرمایه‌گذار جذب استان نشود و در نهایت رغبت خودش را از سرمایه‌گذاری در استان از دست بدهد. دیگر مشکلات بخش صنعت استان هم به همین منوال است. ما یک سری واحدهای صنعتی داریم که مشکلات آنها تا به امروز حل نشده است و اگر ساختارهای موجود می توانست تسهیل‌کننده باشد مشکلات آن‌ها باید تا به امروز حل می‌شد. به نظر من یک سری از این موانع و مشکلات را می‌شود با مدیریت در داخل خود استان حل کرد. یک گام مثبتی که برای تولید و صنعت قزوین برداشته شد بحث "پنجره واحد" است که قانون آن مصوب شده. این قانون در جهت کاهش مدت زمان کسب مجوزهای لازم برای سرمایه‌گذاری تصویب شده است. اگر این قانون در قزوین عملیاتی شود یک جهش خوب و قابل لمسی در تولید استان صورت می‌گیرد. چون اقداماتی که ما انجام می‌دهیم اگر موثر باشد، باید برای مردم ملموس باشد. الان خیلی از شهرک‌های صنعتی که داریم هنوز واگذار نشده است یا شهرک‌های صنعتی قدیمی مثل البرز خیلی از واحدهای آن مشکل دارد. بعضی از واحدها باید کاربری‌شان عوض شود. مشکل بانکی گریبانگیر بسیاری از تولیدکنندگان است. مجلس به این موضوع ورود کرده و بحث بانکداری اسلامی و قوانین بانکی را با وزارت اقتصاد و کمیسیون‌های اقتصادی مطرح کرده و جلساتی نیز در همین زمینه برگزار شده است که مشکلات بانکی واحد های تولیدی حل شود. یک قسمت دیگر از مشکل تولید در کشور ما به بحث عدم ثبات قوانین بازمی‌گردد. قوانینی مثل گمرک و تعرفه چون ثبات ندارند و دستخوش تغییر می‌شوند به بخش صنعت و تولید آسیب می‌رسانند. متاسفانه این موانع بیشتر در صنایع سبک و متوسط خودش را نشان می‌دهد و باعث می‌شود که اگر از دور به صنعت قزوین نگاه کنیم و با توجه به اینکه استان ما مرکز جذب صنایع کوچک و متوسط می باشد، حجمی از انبوه مشکلات در استان را نظاره کنیم و برای این حجم از مشکلات نمی‌توانیم یک فرد را مقصر بدانیم و بگوییم به دلیل عملکرد ضعیف یک دستگاه استان ما دچار این مشکلات در حوزه صنعت و تولید است بلکه عملکرد مجموعه دستگاه‌ها موجب شده است که این مشکلات پیش بیاید. در ذیل تا صدر همه مشکلات صنعت استان نظارت و بازرسی خیلی مهم و تاثیرگذار است. باید بررسی شود آیا واحدهای ‌تولیدی تسهیلاتی که می‌گیرند یا مجوزهایی که برای آن‌ها صادر می‌شود هوشمند و هدفمند می‌باشد که یا نه؟ ممکن است تولید یک کالا به نقطه اشباع رسیده باشد ما نباید مجوز مجدد صادر کنیم. باید نظارت شود تسهیلات که به این واحدها اختصاص داده شده فقط در مسیر تولید استفاده شود. این مشکلاتی است که در حوزه صنعت وجود دارد که برخی را با همدلی می‌توانیم در داخل استان حل کنیم؛ چون به یک دستگاه مربوط نمی‌شود و قسمتی از آن هم باید در سطح ملی حل شود که نیازمند هماهنگی بیشتر در بین قوای سه‌گانه است.

 با توجه به حضور شما در کمیسیون صنایع و معادن، مجلس چه برنامه‌ای برای صنعت دارد؟

مطالعاتی در زمینه‌ی صنعت انجام شده. یکی از طرح‌های کمیسیون صنایع بحث سازماندهی بازار خودرو است. همچنین بحث ساماندهی معادن کشور موضوعی بود که به صورت جدی پیگیری شد تا از خام‌فروشی جلوگیری شود. خوشبختانه شاهد بودیم که بعد از تصویب و ابلاغ قوانین مربوطه اتفاقات خوبی در زمینه‌ی معادن افتاد. اعم مشکلات حوزه صنعت در کشور ما تک بعدی نیست؛ کمیسیون اقتصادی هم باید در کنار کمیسیون صنایع و معادن قرار گیرد. تمام وجوه مشکلات باید دیده شود که اگر این اتفاق نیفتد خروجی مطلوب حاصل نخواهد شد.

 در شرایط فعلی مردم از لحاظ معیشتی در وضعیت بدی هستند، مجلس چه برنامه‌ای برای حل این معضل دارد؟

ریشه‌ی اصلی مشکلات معیشتی به بحث تحریم‌ها بازمی‌گردد. با آغاز تحریم‌ها فروش نفت ما از روزی دو میلیون بشکه به پایین‌تر از 500 هزار بشکه رسید. به همین دلیل منابع مالی که به بخش واردات و تولید اختصاص داده می شد با چالش روبه رو شد؛ زیرا قسمت عمده‌ای از بودجه کشور ما وابسته به نفت است. در این وضعیت، مجلس کالاهای اساسی را شناسایی و به آنها ارز 4200 تومانی اختصاص داد. دولت این کار را به مدت یک سال انجام داد، ولی به این نتیجه رسید که کالاهای اساسی با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد. یادآور می شوم موارد ذکر شده در حوزه اختیارات دولت است و مجلس دخالتی در اجرای آنها دارد و فقط می‌تواند نظارت کند. مجلس این تذکر را به دولت داد که با توجه به اختصاص ارز 4200 تومانی متاسفانه این کالاها به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسند و این واسطه‌گران هستند که از ارز دولتی بهره‌مند می‌شوند. نهایتا قرار شد کالابرگی در اختیار مردم گذاشته شود که بتوانند اقلام اساسی خود را تهیه کنند البته دولت هنوز این طرح را برای تصویب به مجلس نداده است. یک سری کارگروه‌هایی هم در مجلس شکل گرفت که در واقع تخصیص بودجه طوری باشد که در ادامه نیازمند نفت نباشیم. در بخش منابع مالی ما یک بحث مالیات داریم و یک بحث نفت. قطعا اگر فروش نفت کاهش یابد تولیدات کشور کاهش می‌یابد و در ادامه آن مالیات هم کاهش می یابد. یعنی این دو مورد به صورت غیرمستقیم بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند.

 مجلس برای حل مشکل مسکن چه راهکاری دارد؟

گرانی‌های اخیر بر روی مسکن خیلی تاثیر گذاشت. طرحی در مجلس داریم که طبق آن خانه‌های خالی موظف به پرداخت مالیات می‌شوند. با اجرایی شدن این طرح، مسکن تبدیل به یک سرمایه می‌شود و در خرید و فروش‌هایی که صورت می گیرد حتما باید مالیات اخذ شود. وزارت راه هم طرحی را دارد مبنی بر اینکه افراد آسیب‌پذیر با یک قیمت پایین‌تر صاحب خانه شوند. این‌ها اقداماتی است که دولت و مجلس مشغول پیگیری آن ها هستند.

 به نظر شما میزان دستمزد یک کارگر یا کارمند کفاف هزینه‌های زندگی او را می‌دهد؟

زیرساخت‌ها و بودجه‌ای که کاملا وابسته به نفت است باعث شده که حجم مشکلات بیشتر شود. معیشت مردم و بحث کالاهای مورد نیازشان به شدت تحت شعاع قرار گرفته است و حتی این اقداماتی که انجام شده است نتوانسته مشکلات را پوشش دهد. برای مثال با افزایش تورم، افزایش حقوق هم داشتیم. در همین راستا حمایت از کسانی که تحت حمایت بهزیستی و کمیته امداد امام هستند افزایش یافته است. ولی افزایش حقوق کارمندان نسبت به تورم کافی نیست. ضمن اینکه افرادی هستند اصلا حقوق بگیر نیستند یا بیکار هستند پس آنها خیلی بیشتر متضرر شده‌اند. اقداماتی انجام شده است، ولی متاسفانه نسبت به صدمات وارد شده اثر کمتری دارد. این‌طور نیست که کاری انجام نشده است به همین دلیل شاید شما از دور که نگاه کنید فکر کنید که هیچ اقداماتی انجام نشده است. شاید از مردم بپرسید پاسخ دهند لازم نیست که حقوق‌ها افزایش پیدا کند و همین که قیمت‌ها مطابق گذشته و معقول باشد کافی است، چون افزایش حقوق افزایش قیمت را جبران نمی‌کند.

 به چه دلیل بودجه استان قزوین نسبت به دیگر استان‌ها کمتر است؟

طبق جدولی که شاخص‌های بودجه را برای استان‌های مختلف مشخص می‌کند، بودجه استان قزوین هم بر اساس همین قاعده تصویب می‌شود. در تصویب بودجه حدود پنجاه شاخص در نظر گرفته می‌شود. این شاخص‌ها در مجموع برای هر استانی محاسبه می‌شود و براساس آن بودجه استان‌ها را تصویب می‌‌کنند. یکی از این شاخص‌ها جمعیت است. مساحت استان، تعداد کارمندان استان، بحث محرومیت و ... دیگر پارامترهایی هستند که در تخصیص بودجه به آن توجه می‌شود. بر اساس این پارامترها بودجه استان قزوین تصویب می‌شود. خیلی‌ها این مساله را ارتباط می‌دهند به نمایندگان و می‌گویند نمایندگان چرا این بودجه را افزایش نمی‌دهند؟ افرادی که این طور صحبت می‌کنند اطلاعات کافی در این مورد ندارند. توجه کنید استان قم و سمنان از لحاظ بودجه پایین‌تر از بودجه استان ما هستند. به صورت عامیانه اگر بخواهم به این دوستان پاسخ بدهم باید بگویم این دو استان محل تولد رئیس‌جمهور و رئیس قوه مقننه و قضایی است.آیا این مقامات نمی‌توانستند بودجه استان خودشان را افزایش بدهند؟ پس باید پذیرفت که بودجه یک شاخص دارد. یا گفته می‌شود استان قزوین با وجود این همه واحد تولیدی چرا باید مالیات پرداخت کند؟ به همان میزانی که مالیات پرداخت می‌کند باید بودجه داشته باشد. این پرسش هم به نظر من از ناآگاهی افراد نشأت می‌گیرد. اگر این طور باشد کل نفت کشور از دو تا استان جنوبی صادر می‌شود. پس به این دو استان بودجه نباید بدهند یا مالیاتی که استان تهران با توجه به جمعیت بالایی که دارد پرداخت می‌کند خیلی زیاد است.

 آیا هر مالیاتی که از تهران دریافت می‌کنند به خود تهران باید اختصاص دهند؟

با توجه به این شاخص‌های استان ما در جدول بودجه جایگاه پایینی دارد، متاسفانه قزوین زمانی که استان شده پایه‌ی بودجه‌اش محکم و قابل توجه نبوده است. با توجه به شاخص‌هایی که ذکر شد در تخصیص بودجه نسبت به استان قزوین بی‌عدالتی صورت نگرفته است و از روی عدم اطلاع و آگاهی بگوییم کسانی که باید از حق مردم دفاع کنند این شایستگی را نداشتند و نتوانستند بودجه کافی را برای قزوین کسب کنند. افرادی که همچنین ادعایی دارند می‌شود از آن‌ها یک سوال ساده پرسید. شمایی که می‌خواهید بودجه استان من را افزایش دهید لطفا بگویید می خواهید از کجا این بودجه را تامین کنید؟ عدد بودجه که ثابت است چه دلیلی دارید برای توجیه اینکه بودجه تهران کمتر شود و در ازای آن به قزوین اختصاص داده شود! بنده در چند سالی که به عنوان نماینده در مجلس حضور دارم توانستم سهم درآمد مالیاتی استان قزوین را کاهش دهم. در جدول و لایحه‌ای که دولت به مجلس می‌داد سهم مالیات قزوین زیاد بود و ما این رقم را کاهش دادیم. یعنی چیزی که مجلس مصوب می‌کرد کمتر از چیزی بود که دولت اعلام می‌کرد. پس ما سهم مالیاتی استان قزوین را نسبت به لایحه بودجه کاهش دادیم و این کار ساده‌ای نیست و با تلاش و رایزنی‌های مختلف انجام شده است. ما سعی کردیم برای یک سری از پروژه‌ها ردیف اعتبار ملی بگیریم. شما وقتی برای یک پروژه ردیف ملی می‌گیرید، هزینه پروژه در بودجه استانی در نظر گرفته نمی‌شود. این یک جهش است و در اصل شما به بودجه استان کمک کرده‌اید. در همین امسال پروژه آب‌رسانی از سد طالقان پروژه‌ای بود که ما ردیف‌دارش کردیم. همچنین برای پروژه راه روستایی، پروژه آب و فاضلاب، بنیاد مسکن و ... از ردیف اعتبارات‌ ملی بودجه تامین کردیم و این زحماتی است که به ثمر نشسته است. پروژه قزوین، الموت، تنکابن نیز جزو پروژه‌های مهمی است که بودجه آن از ردیف اعتبارات ملی تامین شد.

 چرا با ساخت بیمارستان سجادیه مخالفت کردید؟

سرانه تخت بیمارستانی در استان ما پایین است؛ پس لزومی ندارد من با این طرح مخالف باشم. قرار بود بیمارستانی ساخته شود و کلنگ‌زنی هم شد که در نهایت ساخته نشد. دلیل اصلی این مشکل نحوه‌ی سرمایه‌گذاری در این طرح بود که شایستگی و توانمندی‌های لازم در این موضوع را نداشت. من بنابر گزارش‌هایی که به دستم رسیده بود با توجه به این‌که در مراسم کلنگ‌زنی این پروژه دعوت شده بودم،‌ حاضر نشدم و ابهاماتی را که در خصوص نحوه‌ی سرمایه‌گذاری وجود داشت، به وزارت بهداشت اعلام کردم؛ چرا که بر این باورم اگر کلنگ‌زنی انجام می‌شد اما کار پیش نمی‌رفت، به اعتماد مردم لطمه می‌خورد. در نهایت نظر من درست بود و در ادامه دستگاه‌های نظارتی به علت عدم صلاحیت لازم جلوی پروژه را گرفتند و به صورت کامل پروژه متوقف شد. حال با توجه به تعطیلی بیمارستان رحیمیان در الوند و تکمیل نشدن بیمارستان 66 تخت‌خوابه که در حال احداث می‌باشد، ما با کمبود بیمارستان در شهر الوند مواجه هستیم. من از طریق وزارت بهداشت پیگیری لازم را انجام دادم. قرار بر این شده است سرمایه‌گذاری که صلاحیت لازم را داشته باشد معرفی شود و با پیگیری‌ها و اخذ مجوزهای لازم این موضوع حل شود.

 به عنوان یک نماینده از عملکرد دولت راضی هستید؟

من اعتقاد دارم خیلی از کارها باید با مدیریت و هماهنگی بیشتری انجام می‌شد تا سهم نارضایتی و مشکلات اقتصادی که به مردم تحمیل شده کمتر باشد. از این جهت که در این مسیر تصمیمات صحیحی گرفته نشد راضی نیستم. ولی یک سری اقدامات مثبت هم صورت گرفته است. این طور نیست که بگویم دولت در این مدت هیچ کاری نکرده است. ولی تا زمانی که وضعیت اقتصادی سامان نداشته باشد، قطعا هر کاری که انجام شود نمی‌تواند تاثیر‌گذار باشد. من روی تصمیم‌گیری‌های اقتصادی دولت نقد دارم و نمره قبولی به دولت نمی‌دهم.

 افرادی مطرح می‌کنند که صلاحیت شما برای انتخابات دور بعدی تایید نمی‌شود، این موضوع را یک جنگ روانی می‌دانید؟

من خودم به این موضوع اعتقادی ندارم؛ چون تمام تلاش خودم را کرده‌ام. من هر فعالیتی که انجام دادم در چارچوب قوانین نظام بوده و خارج از چارچوب کوچکترین رفتاری نداشتم و هیچ رفتار ساختارشکنی انجام نداده‌ام. در حوزه مسئولیت خودم تمام تلاشم را به کار گرفتم تا سلامت کار کنم. برداشت خودم نسبت به این موضوع، این است که افرادی به دنبال ایجاد فضای روانی منفی هستند. چون انتخابات یک عرصه رقابتی است و متاسفانه ما در این عرصه شاهد رقابت ناسالم هم هستیم. افرادی می‌خواهند با این شیوه روحیه رقیب خود را تضعیف کنند و‌ هم اینکه این موضوع را در اذهان مردم القا کنند تا نسبت به یک نماینده ذهنیت منفی پیدا کنند تا مردم نتوانند برنامه‌ها و اهداف آن نماینده را مورد ارزیابی قرار دهند. تحلیل من نسبت به این موضوع یک جنگ روانی است. هر چند همه کاندید‌‌ها بعد از ثبت‌نام قطعا صلاحیتشان توسط دستگاه‌های مرتبط و ذی‌ربط بررسی می‌شود. من همیشه این درخواست را داشتم که نتایج بررسی صلاحیت‌ها به صورت شفاف اعلام شود. یعنی اگر شخصی شایستگی لازم را ندارد دلایل عدم شایستگی وی به صورت شفاف اعلام شود و این اقدام می‌تواند یک قدم مثبت باشد در ایجاد اعتمادسازی. با انجام این کار می‌توانیم از ایجاد فضاهای ناامید‌کننده و حرف و حدیث‌هایی که بر اساس حدس و گمان مطرح می‌شود، جلو‌گیری کنیم.

 در انتخابات آینده کاندید می‌شوید؟

انشاءا... بله.

 نگران حضور کمرنگ مردم در انتخابات نیستید؟

به نظر من مردم از حضور در انتخابات ناامید نیستند. به نظرم نارضایتی از عملکرد دولت و همچنین وضعیت اقتصادی موجودی را نباید به حضور در انتخابات پیوند دهیم. ضمن اینکه من آمار مشارکت مردم را در انتخابات بررسی ‌کردم و به این نتیجه رسیدم که مشارکت مردم در انتخابات دوره قبل یعنی سال 94 که بالاترین رقم مشارکت در انتخابات استان قزوین ثبت شده است، نسبت به دوره قبل یعنی سال 90 خیلی تفاوت چشمگیری نداشته و آمارها به هم نزدیک است. اینکه بگوییم مشارکت مردم در سال 94 خیلی زیاد بوده و به یکباره مردم پای صندوق رای نمی‌آیند به نظرم درست نیست. تحلیل من این است که مردم در انتخابات شرکت خواهند کرد و ناامید کردن مردم از انتخابات به نحوی سلب مسئولیت از خودمان است نسبت به وظایفی که داریم و این کار درستی نیست. ما باید وظایف‌مان را به خوبی انجام دهیم بیشتر پاسخگو باشیم و قطعا حضور آگاهانه مردم می‌تواند تاثیرگذار باشد.

 آیا عملکرد ضعیف دولت، حضور اصلاح‌طلبان را در انتخابات مشکل نکرده است؟

تحلیل من این است که اصلاح‌طلبان پایگاه رای ثابت خودشان را دارند؛ همچنین اصول‌گرایان. تفاوت بین این دو جناح را رای‌‌های خاکستری تعیین می‌کند و به نظر من شاید در انتخابات امسال و همچنین انتخابات ریاست جمهوری آینده، مردم از کاندیدای مورد نظرشان بیشتر انتظار تحقق برنامه‌های عملیاتی دارند تا شنیدن شعارهای سیاسی و به همین دلیل حضور مردم در انتخابات ارتباط مستقیمی دارد با برنامه‌های عملیاتی که کاندیدا ارائه می‌دهند. اگر شخصی که کاندید می‌شود به دنبال شعار نباشد و برنامه مدون و عملیاتی برای حل مشکلات داشته باشد، می‌تواند موفق‌تر باشد.

 علت انتقاد اصلاح‌طلبان از یکدیگر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من خودم در این مورد نقد درون‌جریانی را بیشتر می‌پسندم. اگر مشکل، ایراد و انتقادی است به نظر من درون جریان باید حل شود. مشکل مطرح شود و بعد به دنبال حل مشکل برویم. نه اینکه یک نمایش در بیرون از جریان راه بندازیم. در این صورت است که مردم و مخاطبین وقتی به کل موضوع می‌نگرند این طور برداشت می‌کنند که ماجرا قطعا یک بازی سیاسی است. من خودم این رویه را نمی‌پسندم و این توصیه را می‌کنم که همه احزاب نسبت به موضوعی که نقد دارند نقدشان را در خود جریان مطرح کنند و به دنبال اصلاح موضوع باشند. اگر این اصلاح درون ساختار و جریان انجام شود و مشکلات برطرف شود و در نهایت مردم یک صدای واحد از ما بشوند بهتر و صحیح‌تر است. چون مردم بیشتر دوست دارند عملکرد و برنامه‌های ما را ببینند تا اینکه صدای دعوای درونی ما را بشنوند که گاها هم این دعواها از سر خودمحوری است و منافع مردم هیچ نقشی در آن ندارد.

 عنوان می‌شود حمایت افراد سرشناس اصلاح‌طلب در پیروزی شما تاثیر‌گذار بوده است، در تصمیم‌گیری‌ها با این افراد مشورت می‌کنید؟

به هر حال در مسایل مختلف مشورت گرفته می‌شود و نظرات بزرگان را به عنوان نظر مشورتی جویا می‌شوم. اینکه شما از افراد باتجربه و از افرادی که در این مسیر گام برداشتند مشاوره بگیرید قطعا موثر است. مشورت کار درستی است و من این کار را انجام می‌دهم و به دیگران هم توصیه می‌کنم. ولی یک موقع برداشت دیگران از مشورت این است که بدون اینکه شخص از خود اختیاری و تفکری داشته باشد صرفا نظرات مشورتی را اجرایی می‌‌کند؛ یعنی اینکه شما ابزاری هستید برای اجرایی کردن نظرات دیگران. این دو امر متفاوت از هم است. من این موضوع را کاملا رد می‌کنم و همیشه سعی کردم با کمال میل و استقلال، نظرات مشورتی را بشنوم ولی در نهایت برا‌ساس استقلال و خرد شخصی و در نظر گرفتن منافع مردم و کشور تصمیم درست را بگیرم.