سیمان جایگزین قیر در خیابان‌ها شود

زرآبادی عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در زمینه تولید سیمان در کشور، یکی از بهترین جایگزین‌ها برای قیر می‌تواند بتن باشد چراکه در حال حاضر بسیاری از کشور‌های پیشرفته نیز به‌جای آسفالت از بتن استفاده می‌کنند.

رویداد۲۴ باتوجه به ظرفیت کشور در امر تولید سیمان و همچنین مزایای نسبی بتن نسبت به آسفالت، بکارگیری بتن در سطح خیابان‌ها و جاده‌ها می‌تواند یکی از راه‌های گریز از چالش تامین قیر رایگان دستگاه‌های اجرایی کشور باشد.

هرساله در فصل تدوین و تصویب بودجه، یکی از بند‌هایی که به‌شدت مورد اختلاف مجلس و دولت قرار می‌گیرد، بند «ه» تبصره یک قانون بودجه کل کشور است. طبق این بند، دولت موظف است قیر رایگان در اختیار دستگاه‌های اجرایی از جمله بنیاد مسکن و وزارت راه قرار دهد، اما امسال با توجه به اینکه مقرر شده به جای قیر تهاتری، اعتبار آن به دستگاه‌ها اعطا شود، به‌‎دلیل کمبود نقدینگی، دولت چندان متمایل به انجام آن نیست. اما راه چاره این معضل هرساله چه می‌تواند باشد؟

سیده‌حمیده زرآبادی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: در خصوص قیر و نیازمندی صنایع به این ماده هیچ شکی نیست و نمایندگان مجلس نیز تلاش‌های بسیاری برای هموارکردن راه دسترسی دستگاه‌های دولتی به این فرآورده نفتی داشته‌اند. اما مشکل اینجاست که در حال حاضر تامین قیر رایگان دستگاه‌های اجرایی کشور نیز متاثر از کمبود نقدینگی دولت شده است.

وی در ادامه افزود: هرچقدر هم که نمایندگان طرح و لایحه در این خصوص ارائه دهند، نمی‌توانند منکر برخی واقعیت‌ها شوند.

وی معتقد است برای برطرف کردن نیاز ارگان‌های مختلف می‌توان راه‌حل‌های فنی نیز در پیش گرفت. به‌نظر این نماینده مجلس، یکی از راه‌های ممکن در کاهش چالش هرساله تامین قیر، رفتن به سوی جانشین این ماده یعنی بتن است.

زرآبادی گفت: باتوجه به ظرفیت‌های موجود در زمینه تولید سیمان در کشور، یکی از بهترین جایگزین‌ها برای قیر می‌تواند بتن باشد چراکه در حال حاضر بسیاری از کشور‌های پیشرفته نیز به‌جای آسفالت از بتن استفاده می‌کنند که هم مقاومت بیشتر نسبت به آسفالت در تغییر دما دارد و هم ماندگاری بتن در سطح خیابان و جاده بیشتر از آسفالت خواهد بود.

این عضو کمیسیون صنایع با اشاره به کاهش آمار صادرات سیمان گفت: می‌توان با کمی برنامه‌ریزی، تهدید کاهش صادرات سیمان را به فرصت افزایش ارزش افزوده تبدیل کرد که البته این موضوع نیازمند سرمایه‌گذاری و حمایت از صنعت سیمان است. از این‌رو با اتخاذ روش فوق هم بحث رقابت میان واحد‌های تولیدی سیمان و قیر افزایش می‌یابد که در نتیجه آن انحصار تولیدکنندگان قیر شکسته خواهد شد و هم چالش کمبود تقاضا برای این ماده از بین می‌رود که کمک به رشد صنعت سیمان کشور خواهد کرد.

نماینده قزوین در مجلس دهم در پایان خاطرنشان کرد: از دیگر مزایای جایگزینی بتن به‌جای قیر می‌توان به قیمت تمام‌شده آن نیز اشاره کرد که تا حد زیادی مشکلات مالی دستگاه‌های دولتی را برطرف می‌کند.