پیشرفت اقتصاد ایران در گرو رشد شرکت‌های دانش بنیان است

سیده‌ حمیده زرآبادی در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴:

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه پیشرفت اقتصاد ایران در گرو رشد شرکت‌های دانش بنیان است، گفت: پرداخت وام به شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی اولین گام در جهت موفقیت است.

 

سیده‌حمیده زرآبادی، نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با اقتصاد۲۴ به نقش مهم صندوق نوآوری و شکوفایی در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: این صندوق تاکنون حمایت‌هایی را از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته اما تسهیلاتی که به این شرکت‌ها داده می‌شود باید آن‌قدری باشد که برای آن‌ها کارساز واقع شود.

وی افزود: پرداخت وام به شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی اولین گام در جهت موفقیت است و برای رسیدن به موفقیت نهایی نیاز است که مسیر، درست و منطقی دنبال شود ولی باید توجه داشت که موفقیت در هر امری با یک شروع خوب آغاز می‌شود.

زرآبادی خاطرنشان کرد: مهمترین پیشنهاد من به مدیران صندوق نوآوری و شکوفایی این است که زمان مراجعه هر شرکت دانش‌بنیان برای گرفتن تسهیلات از صندوق را به ۴۸ ساعت کاهش دهند. هرچه بروکراسی اداری موجود کمتر شود شرکت‌های دانش‌بنیان با آرامش بیشتری به تحقیقات خود ادامه خواهند داد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به اینکه نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در راه عبور از تحریم‌ها و بهبود اوضاع و احوال اقتصادی کشور چیست؟ گفت: اساس کار شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه علمی کشور و رقابت با دیگر کشورهای جهان است که مطمئناً موفقیت در این حوزه به اقتصاد ایران کمک شایان توجهی خواهد کرد. معمولاً شرکت‌های دانش‌بنیان از نیروهای جوان و خلاق برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند و اگر مدیریت هزینه در این بخش به درستی انجام شود سریع‌تر به هدف خواهیم رسید.

وی تاکید کرد: هرچه در شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری شود مسیر توسعه‌ای کشور سرعت می‌گیرد و همین تحرک، راه مناسبی برای عبور کشور از تحریم‌های بین‌المللی و بهبود وضعیت اقتصادی است.

نماینده قزوین در مجلس تصریح کرد: در سال‌های اخیر، اتفاقات مثبتی در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان افتاده و حقیقتاً مسیر رو به جلو است؛ اما موضوع حائز اهمیت به بحث حمایت از این شرکت‌ها برمی‌گردد. به نظر می‌رسد روند حمایتی از این شرکت‌ها با پیچ و خم‌های زیادی روبروست و اگر قرار باشد پیشرفت در این حوزه بیش از پیش احساس شود لازم است که این روندهای نادرست و زمان‌بر، اصلاح شود.

زرآبادی در پایان خاطرنشان کرد: موضوع مهم در شرکت‌های دانش‌بنیان، زمان است و بوروکراسی اداری در جهت حمایت از آن‌ها با ماهیت این شرکت‌ها در تضاد است که امیدوارم هرچه جلوتر می‌رویم این روندها با سرعت و دقت بیشتری اصلاح شود.