بیمارستان‌های قزوین در کما

سرانه تخت بیمارستانی در قزوین ۹/۰ به ازای هر هزار نفر جمعیت است که این میزان یک‌سوم حد استاندارد است. با توجه به جمعیت کنونی، استان دارای ۱۲۰۰ تخت در مراکز درمانی است و با کمبود ۱۸۰۰ تخت روبه‌رو است.

استان قزوین ۱۴ مرکز درمانی دولتی، خصوصی و تامین اجتماعی فعال دارد. از این بین یک بیمارستان تامین اجتماعی در تاکستان، یک بیمارستان تامین اجتماعی در بویین‌زهرا و یک بیمارستان خصوصی در آبیک است و بقیه در مرکز استان قرار دارند. شهرستان‌های البرز و آوج نیز بیمارستان فعال ندارند.  به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین، سرانه تخت بیمارستانی در کشور ۶/۱ و در شرایط استاندارد ۶/۲ به ازای هر هزار نفر جمعیت است.  

منوچهر حبیبی معتقد است برای جبران این ضعف ساختاری در قزوین، حرکت‌های خوبی در حوزه درمان صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به شروع ۲ مجموعه درمانی ۷۰۰ تختخوابی در قزوین و ۱۱۰ تختخوابی در شهر الوند اشاره کرد. این وعده‌ها تا عملی شدن راه زیادی دارد و نمی‌تواند چاره کار جمعیتی باشد که رو به میانسالی و کهنسالی دارد. مشکل کمبود بیمارستان بیشتر در شهرستان‌های استان وجود دارد و همین موجب افزایش بار درمانی بیمارستان‌های شهر قزوین و افت کیفیت خدمات به دلیل پذیرش بالای بیماران شده است. این امر موجب می‌شود ظرفیت خدمات‌دهی آنها محدود شود. این شرایط سبب نارضایتی، رسیدگی نامطلوب به بیماران، درمان ناقص، افزایش فشار دارویی به بیمارستان‌ها و در نتیجه افزایش هزینه‌های درمانی خواهد شد. همچنین افزایش مراجعه به بیمارستان‌ها موجب افزایش بار ترافیکی، مشکل جای پارک خودرو و موارد دیگری نیز خواهد شد.  

  • وضعیت مناطق کم‌برخوردار

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همشهری در خصوص وضعیت ارائه خدمات درمانی در استان بیان کرد: سلامت و حوزه‌های درمانی نیازمند تعامل چندجانبه است. امیدواریم مباحث سلامت و درمان مردم از سوی مسئولان جدی‌تر گرفته شود.  سیده حمیده زرآبادی با اشاره به وضعیت مطلوب هتلینگ بیمارستانی در استان، کمبود سرانه تخت بیمارستانی را نیز از مشکلات جدی در این بخش خواند و گفت: سرانه تخت بیمارستانی در استان پایین است و باید مردم در نوبت بمانند و هرچه از مرکز استان دور می‌شویم این وضعیت بدتر است.  

وی با اشاره به اهتمام مجلس برای رفع مشکلات حوزه درمان توضیح داد: امسال ۷۵ هزار میلیارد تومان از بودجه کشور فقط صرف بهداشت و درمان می‌شود. این مبلغ رقم قابل توجهی است که در صورت مدیریت صحیح و بهینه می‌تواند حوزه سلامت کشور را تقویت کند.  نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس افزود: در بعضی از مناطق به ‌ویژه بخش روستایی در حوزه سلامت و بهداشت کمبودهایی داریم که باید رفع شود. همچنین باید برگشت بیمارستان خیریه رحیمیان به حوزه درمان و راه‌اندازی الحاقیه بیمارستان شهدای آبیک هرچه سریع‌تر انجام شود.  

  • پرداخت بیمه‌ها

رئیس مجمع نمایندگان استان گفت: مدتی است وضعیت ارائه خدمات درمانی در برخی از شهرهای استان به دلیل مشکلات پرداخت بیمه‌ها دچار اختلال شده که متاسفانه با وجود مشکلات زیاد در حوزه درمان در شرایط کنونی خارج شدن این مراکز درمانی از خدمت‌رسانی آن هم در نقاط کم‌برخوردار و صنعتی به نفع مردم استان نیست. وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که فضاهای درمانی را مقداری سامان دهیم و در مابقی شهرهای استان مانند شریف‌آباد، محمودآباد نمونه و اقبالیه هم پایگاه‌های درمانی را تقویت کنیم.  

  • اهلیت سرمایه‌گذار

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات و نیازهای اساسی شهرستان البرز در حوزه درمان ابراز کرد: مشکلات موجود درمانی و بهداشتی شهرستان البرز و ناهماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه موجب نارضایتی مردم شده است و باید برای حل آنها اقدام کرد.  زرآبادی در خصوص ساخت بیمارستان در شهر محمدیه توضیح داد: با توجه به جمعیت بالای بخش محمدیه، ساخت بیمارستان در این منطقه از نیازهای اساسی مردم است. در این خصوص هم مکاتباتی انجام شده و وزارت بهداشت با ساخت بیمارستان در منطقه مهرگان موافقت کرده است وباید بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری که اهلیت لازم را دارد وارد کار شود. هر سرمایه‌گذاری که برای اجرای طرح وارد استان می‌شود باید اهلیت لازم را داشته باشد و مسئولان ذی‌ربط موظفند در گام اول این اهلیت را تایید کنند تا در ادامه روند کار دچار ضرر و زیان نشویم.  وی افزود: کلنگ‌زنی بیمارستان مهرگان توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی با عجله انجام شده است و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذار اهلیت این کار را نداشته است. با ادامه کار این فرد مخالفت شده و قرار است فرد دیگری که مورد تایید و دارای اهلیت باشد انتخاب شود. ما نیز پیگیری می‌کنیم تا کار به سرانجام برسد.