ضعف عملکرد سازمان استاندارد، قطعا ایده آل ما نیست/ اختلافات بین دستگاهی و اعتبارات در بروز مشکلات مختلف اثرگذار است/ سازمان ملی استاندارد باید به وظایف ذاتی خود عمل کند

سیده حمیده زرآبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: کل اقدامات سازمان استاندارد مربوط به تجهیزاتی است که باید تست شوند؛ یعنی به عبارتی کل عملکرد سازمان استاندارد در ۳ بخش پژوهش، دانش و فنی خلاصه می شود. همچنین بخش مرتبط با تجهیزات و همکاری بین دستگاهی از اهمیت ویژه ای برخورد است.

سیده حمیده زرآبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت وگو با خط اعتدال، به استاندارد نبودن کیفیت برخی کالاها و بخش هایی از عملکرد این سازمان انتقاد کرد و گفت: در بحث استانداردسازی کالاها، بخشی از مشکلات ناشی از استانداردهایی است که باید تدوین شوند و نشده اند و بخشی دیگر هم به تجهیزاتی بر می گردد که در این حوزه باید تست شوند.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به نظر من کل عملکرد استانداردسازی ۳ بخش دارد. یک بخش از مشکلات به این موضوع برمی گردد که باید استانداردها را تدوین کرد. یکسری مشکلات دیگر هم مربوط به تجهیزاتی است که در این حوزه تست نشده اند و باید بشوند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس کل اقدامات استانداردسازی را مربوط به تجهیزاتی دانست که باید تست شوند؛ یعنی به عبارتی کل عملکرد سازمان استاندارد در ۳ بخش خلاصه می شوند.

زرآبادی خاطرنشان کرد: یکی از بخش ها و فعالیت های سازمان استاندارد مربوط به بخش پژوهش، دانش، فنی و استانداردسازی است.

او افزود: بخش دیگرهم در ارتباط با تجهیزاتی است که اندازه گیری می شوند. اما بخش سوم مربوط به همکاری بین دستگاهی است که از اهمیت ویژه ای برخورد است.

این عضو کمیسیون صنایع و منابع مجلس اظهار کرد: در برخی موارد سازمان استاندارد شخصا ورود می کند ولی دستگاهها با آن همکاری ندارند. تخلف را به دستگاههای نظارتی ارسال می کنند؛ ولی دستگاههای نظارتی درگیر پروسه طولانی هستند و روی اجرای آن تاثیر می گذارند.

زرآبادی همچنین به عملکرد سازمان استانداردسازی اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه در همه موارد ضعف های بزرگی وجود دارد و این ضعف عملکرد سازمان استاندارد، قطعا ایده آل ما نیست، سازمان استاندارد در این حوزه نتوانسته است مطالبات ما را براورده کند، چرا که ایرادات کلی در همه بخش های آن وجود دارد.

این نماینده اصلاح طلب مجلس دهم تصریح کرد: البته در همه دستگاهها بخشی از مشکلات مربوط به مدیریت داخلی است، ولی اختلافات بین دستگاهی و اعتبارات هم در بروز اختلافات موجود بی تاثیر نیست و اهمیت دارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم یادآور شد: البته در انتها فراموش نکنیم که سازمان ملی استاندارد باید به وظایف ذاتی خود به درستی عمل کند، ولی متاسفانه این سازمان در طول سنوات گذشته، پایین تر از حد استاندارد فعالیت کرده است.

لازم به ذکر است؛ تعیین استانداردهای اجباری در نقاط مختلف جهان کار مرسومی است و زمانی که شرکتی از این موضوع تخطی کند با مجازات‌های سختی روبه‌رو خواهد شد. اما در کشور ما این سخت‌گیری‌ها به این معنا و مفهوم وجود ندارد.