عدم مشارکت در انتخابات بیش از اصلاح‌طلبان به نظام ضربه خواهد زد

به‌نظر می‌رسد کار اصلاح‌طلبان برای موفقیت در انتخابات مجلس، کمی سخت‌تر از رقیب اصولگرای خود است. عدم‌موفقیت دولتی که بسیاری آن را برآمده از رای اصلاح‌طلبان می‌دانند، احتمال ردصلاحیت نیرو‌های شاخص این جریان و در نهایت و مهم‌تر از همه قهر احتمالی برخی حامیان جریان اصلاحات به اصلی‌ترین دغدغه این روز‌های جریان اصلاحات تبدیل شده است. در همین خصوص، سیده‌حمیده زرآبادی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی به دیدارنیوز گفت: باید توجه داشت که حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای تنها دغدغه اصلاح‌طلبان نیست، بلکه این موضوع ذهن جریان اصولگرا و حتی دیگر گروه‌های سیاسی را هم به خود جلب کرده است و معتقدم اگر فضای یاس و ناامیدی که چند ماهی است در جامعه بیش از پیش خود را نشان داده ادامه پیدا کند، ضرر آن بیشتر از آنکه متوجه اصلاح‌طلبان شود، متوجه نظام خواهد شد و از این‌رو امیدوارم که در هفته‌های آتی تصمیمات و اتفاقاتی به نفع مردم رخ دهد که ان‌شاالله شاهد حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای باشیم.

کمتر از دو ماه تا انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی فرصت باقی است. چندی پیش، هیات‌های اجرایی نتایج بررسی صلاحیت نامزد‌ها را به اطلاع آن‌ها رساندند و حال باید منتظر ادامه این بررسی‌ها در هیات‌های نظارت استان‌ها و در نهایت شورای نگهبان بود.

در این ایام، تحرک همه گروه‌های سیاسی برای سامان‌دهی نیرو‌های خود شدت پیدا کرده و دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا سخت به‌دنبال تصاحب کرسی‌های حداکثری در مجلس هستند.

در این بین به‌نظر می‌رسد کار اصلاح‌طلبان برای موفقیت کمی سخت‌تر از رقیب اصولگرای خود است. عدم‌موفقیت دولتی که بسیاری آن را برآمده از رای اصلاح‌طلبان می‌دانند، احتمال ردصلاحیت نیرو‌های شاخص این جریان و در نهایت و مهم‌تر از همه قهر احتمالی برخی حامیان جریان اصلاحات به اصلی‌ترین دغدغه این روز‌های جریان اصلاحات تبدیل شده است.

به همین جهت به سراغ سیده‌حمیده زرآبادی یکی از نمایندگان مجلس دهم رفتیم تا نظرات او را در این باره جویا شویم.

سیده‌حمیده زرآبادی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی به دیدارنیوز گفت: در حال حاضر مهم‌ترین بحث این روز‌ها که پیرامون انتخابات مجلس یازدهم مطرح می‌شود، مشارکت یا عدم‌مشارکت توده‌های مردم است.

وی افزود: باید توجه داشت که حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای تنها دغدغه اصلاح‌طلبان نیست، بلکه این موضوع ذهن جریان اصولگرا و حتی دیگر گروه‌های سیاسی را هم به خود جلب کرده است و معتقدم اگر فضای یاس و ناامیدی که چند ماهی است در جامعه بیش از پیش خود را نشان داده ادامه پیدا کند، ضرر آن بیشتر از آنکه متوجه اصلاح‌طلبان شود، متوجه نظام خواهد شد و از این‌رو امیدوارم که در هفته‌های آتی تصمیمات و اتفاقاتی به نفع مردم رخ دهد که ان‌شاالله شاهد حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای باشیم.

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: اینکه مردم به حضور در انتخابات امیدوار یا ناامید شوند به عملکرد یک سازمان، نهاد و یا دستگاه خاصی برنمی‌گردد، بلکه مجموعه عملکردهاست که مردم را به آینده خوشبین یا بدبین می‌کند؛ پس ضرورت دارد که همه تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان نظام پای کار بیایند تا با تلاشی به‌مراتب بیشتر از گذشته، مردم را به زندگی بهتر امیدوار کنند.

عدم مشارکت در انتخابات بیش از اصلاح‌طلبان به نظام ضربه خواهد زد

زرآبادی در پاسخ به این سوال که آیا عملکرد مثبت دولت در هفته‌های آینده می‌تواند کار اصلاح‌طلبان را برای موفقیت در انتخابات تسهیل کند، گفت: از اصل و اساس با چنین صحبت‌هایی مخالفم، زیرا دولت متعلق به همه مردم است و سود و زیان آن را نباید متوجه یک گروه خاص کرد. وقتی این حرف‌ها مطرح می‌شود فضای همدلی در کشور به حداقل می‌رسد و آنگاه مردم حس می‌کنند کار‌هایی که انجام‌شده یا می‌خواهد انجام شود به‌خاطر آن‌ها نیست.

وی در ادامه عنوان کرد: بدون تردید افرادی که دل در گرو کشور دارند علاقه‌مندند که مردم نسبت به آینده خود بی‌تفاوت نباشند، ولی این یک واقعیت انکارناپذیر است که عدم‌مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، بیشتر به ضرر نامزد‌های اصلاح‌طلب است، زیرا پایه رای اصولگرایان از پایه رای اصلاح‌طلبان بیشتر است و گواه این موضوع، انتخابات‌هایی است که در گذشته برگزار شده است.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اظهار داشت: متاسفانه عده‌ای به‌دنبال این هستند که عملکرد دولت را به اصلاح‌طلبان منتسب کنند تا بدین‌وسیله نامزد‌های این جریان با عدم‌اقبال مردم روبرو شوند در حالی که باید بگویم دولت به هیچ عنوان اصلاح‌طلب نبوده و نیست و هیچ‌گاه جریان اصلاحات طرف مشورت دولت قرار نگرفته است. حمایت اصلاح‌طلبان از نامزدی حسن روحانی در مقایسه با دیگر کاندیدا‌ها بود و باید قبول کرد که ما در آن مقطع چاره‌ای جز این نداشتیم.

زرآبادی گفت: من با دوقطبی کردن فضای انتخابات مخالفم، زیرا هر فرد و جریانی که فرصت حضور در قدرت را پیدا کرده باید در جهت رفاه مردم و منافع عمومی کشور گام برمی‌داشته و اگر غیر از این بوده نباید او را با افراد ضعیف‌تری که در گذشته روی کار بودند مقایسه کرد. امروز مردم به‌دنبال کارنامه و عملکرد افراد هستند و مطمئناً کسانی که در این راستا تلاش کرده باشند فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی، شانس بالایی برای موفقیت در انتخابات پیش‌رو خواهند داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نگاه مردم برای حضور در انتخابات مخصوصاً در شهر‌های کوچک، بیشتر یک نگاه فرهنگی – اجتماعی با درنظر گرفتن مسائل منطقه‌ای است. از این‌رو احتمالاً در شهر‌های کوچک شاهد حضور قابل قبول مردم در پای صندوق‌های رای باشیم و انتظار می‌رود با بالارفتن هیجاناتی که به تبع این رقابت سیاسی رخ خواهد داد، مشارکت مردم در کلانشهر‌ها هم افزایش پیدا کند.