تصویب بودجه با شرایط کنونی در مجلس دهم انجام نمی‌شود/ دولت قرنطینه شهرهای آلوده را در دستور کار قرار دهد

زرآبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به گسترش ویروس کرونا می‌گوید مبتلا بودن چند تن از نمایندگان و کارکنان مجلس و دیدارهای زیادی که این نمایندگان با مردم دارند، امکان انتقال این بیماری را داشتند، از همین رو درخواست تعطیلی مجلس را دادند.

 

ا شیوع و گسترش ویروس کرونا و ابتلای چندتن از نمایندگان به این ویروس، مجلس شورای اسلامی برای یک هفته تعطیل شد. مجلس درحالی تعطیل شده است که بودجه سال آتی هنوز به تصویب نرسیده و در شرایط بحرانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا وجود دارد، باید بیش از پیش فعالیت و نظارت داشته باشند. 

ویروس کرونا تاکنون بیش از ۶۰۰ نفر از شهروندان را مبتلا و جان نزدیک به ۵۰ نفر را گرفته است. مراکز آموزشی و تفریحی تعطیل است و به تازگی ممنوعیت خروج مبتلایان از قم که منشا و مبدا شیوع این بیماری بود هم تصویب شده است.

مقابله درستی با بیماری کرونا در کشور صورت نگرفت

بیشتر بخوانید: تست رانتی کرونا برای مدیران/ وقتی خون نمایندگان و مسئولان کشور رنگین‌تر از مردم است

حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ می‌گوید: شیوع بیماری کرونا از ابتدای سال ۲۰۲۰ در چین شروع شد و این احتمال می‌رفت افرادی که مبتلا هستند با توجه به اینکه این ویروس دوره ۱۴ الی ٢٨ روزه می‌تواند در بدن بیمار فعال باشد، این افراد ناقل و حامل این ویروس به سایر شهر‌ها و کشور‌ها باشند. خود کشور چین با قرنطینه کردن افرادی که ممکن است این ویروس در بدن آن‌ها باشد، تا حدودی توانسته این بیماری را مهار کند.

نماینده قزوین می‌گوید: در کشور ما نیز مواردی که به صورت علنی و رسمی اعلام شد تقریبا از شنبه و بعد از پایان انتخابات مجلس بود؛ اما قطعا این ویروس قبل از این زمان وارد کشور شده و عدم مقابله و مواجه صحیح با این بیماری، باعث گسترش بیش از حد آن در سراسر کشور شد.

او ادامه داد: در مجلس هم باید بگویم اولین روز حضور نمایندگان در مجلس بعد از انتخابات یعنی روز دوشنبه، وزیر بهداشت نیز حضور پیدا کردند و توضیحاتی درباره اقداماتی که صورت گرفته و پیگیری‌هایی که باید انجام شود دادند، بعد از آن هم درباره کلیات بودجه رای گیری شد که کلیات آن رای نیاورد. همان روز برخی از نمایندگان که به دلیل حضور در ستاد‌ها و حوزه انتخابیه، مشکوک به کرونا بودند تست کرونا دادند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید: شخصا چون علائمی نداشتم تست ندادم. نمایندگان، چون با افراد حوزه انتخابیه خود دیدار‌های زیادی دارند ممکن است که این ویروس را به سرعت منتقل کنند. روز سه شنبه تعداد نمایندگان حاضر در جلسه به حد نصاب برای جلسه علنی نرسید و جلسه صحن غیرعلنی شد.

مردم به دستگاه‌های حکومتی اعتماد ندارند

زرآبادی در ادامه یاد آور شد: از آنجایی که نمایندگان روزانه با افراد زیادی از جمله افرادی که از حوزه انتخابیه می‌آیند دیدار و گفتگو دارند و ممکن است ناقل باشند و این ویروس را به مراجعه کنندگان خود بدهند، درخواست تعطیلی مجلس را دادند.

او می‌گوید: نمایندگان پیشنهاد تعطیلی مراکز آموزشی، ورزشی و تفریحی و برخی ادارات و قرنطینه شهر‌های آلوده را هم دادند. نکته مهم این است زمانی که مشکلی در کشور ایجاد می‌شود ما با وجود تلاش‌ها و کار‌هایی که در آن زمینه انجام می‌دهیم، نتیجه مطلوبی حاصل نمی‌شود؛ آنهم به این برمی‌گردد که اعتماد مردم به دستگاه‌های حاکمیتی از بین رفته و همین باعث شده هریک از مردم خود به تنهایی تصمیم‌گیر باشند که این به بحرانی‌تر شدن شرایط دامن می‌زند. ما پیش از مقابله با بحران‌ها باید ترمیم اعتماد عمومی را در دستور کار قرار دهیم.

بیشتر بخوانید: قرنطینه چیست و چگونه انجام می‌شود؟/ توصیه‌های برای خرید از مغازه و دیدن اعضای خانواده

عضو کمیسیون صنایع و معادن ادامه داد: در این روز‌ها به مردم توصیه می‌کنم در خانه بمانند و مسائل بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانیم هرچه سریعتر با این ویروس مقابله کنیم. دولت هم باید هرچه سریعتر در خصوص تعطیلی مراکزی که تجمع افراد هستند و قرنطینه شهر‌های آلوده را در دستور قرار دهد. ضمن اینکه برای دانش آموزانی که در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند امکانات تحصیل از راه دور فراهم شود متاسفانه در حال حاضر مدارس غیرانتفاعی به صورت مجازی کلاس‌های درس را تشکیل می‌دهند ولی دانش آموزان محصل در مدارس دولتی دچار بی‌برنامگی هستند و این تبعیض که ناشی از اختلاف طبقاتی است قطعا در نتایج کنکور و امتحانات نهایی سراسری تاثیر خواهد گذاشت.

نمایندگان به دلیل انقباضی بودن بودجه سال ۹۹ خواهان بررسی بیشتر آن در صحن هستند 

زرآبادی با بیان اینکه مجلس با توجه به رعایت مسائل بهداشتی تعطیل شد، گفت: با توجه به اینکه تعدادی از نمایندگان به دلیل مبتلا شدن به این بیماری حال خوبی نداشتند و حتی چند تن از کارکنان مجلس این مشکل را پیدا کردند، مجلس تعطیل شد. در بحث بودجه هم بیشتر نمایندگان نظرشان این است، چون بودجه سال بعد یک بودجه انقباضی است و به مردم فشار می‌آورد، باید حتما در صحن بررسی شود تا بتوان بیشتر بحث کرد حال که مجلس تعطیل شده است بهترین کار مصوب شدن ٣/١٢ بودجه و سپردن تصویب بودجه به مجلس یازدهم است.