ضرورت استعفاء وزیرراه پس از حادثه هفت خوان/ مجلس به وظیفه قانونی خود عمل می کند

تصویر
سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید براینکه مدیران ناکارآمد باید از کابینه دولت جدا شوند،گفت: حادثه هفت‌خوان یکی از تلخ‌ترین رخدادهای سال جاری بود که اندوه بسیاری را در دل مردم ایران و به‌خصوص مردم آذربایجان ایجادکرد.

 

سیده حمیده زرآبادی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه حادثۀ هفت‌خوان یکی از تلخ‌ترین رخدادهای سال جاری بود که اندوه بسیاری را در دل مردم ایران و به‌خصوص مردم آذربایجان ایجاد کرد، گفت: به نمایندگی از مردم قزوین، البرز و آبیک، به مردم و خانواده‌های داغ‌دار تبریزی تسلیت می‌گویم و به‌عنوان نمایندۀ ملت، بر خود وظیفه می‌دانم، عوامل انسانی و دلایل زیرساختی و فیزیکی این حادثه و حوادث مشابه را بررسی کنم و همۀ تلاشم را برای احقاق حق مردم شریف به کار گیرم.

نماینده مردم قزوین،آبیک والبرز درمجلس شورای اسلامی، افزود: این ضایعه تأسف‌بار بیان‌گر نقصان و کم‌کاری در وزارت راه و شهرسازی است و نمایندگان  مجلس در انتطار پاسخ و گزارشی از سوی مسئولان ذی‌ربط و در رأس آن وزیر راه و شهرسازی هستند، بنابراین متولیان امر باید، به‌جای توجیه‌های معمول، پاسخ‌گوی خون زوار حضرت ثامن‌ الحجج (ع) باشند.

وی  با اشاره به اینکه خط راه‌آهن مشهد یکی از مسیرهای پرترافیک و متراکم خط ریلی کشور است که به‌خصوص در ایام شهادت امام رضا (ع)، این تراکم به بیشترین حد خود می‌رسد، تصریح کرد: وزیر م راه و شهرسازی باید توضیح دهد، برای ایمنی جان مسافران در این ایام، چرا تمهیدات لازم را به کار نگرفته و چرا نسبت به جان مردم بی‌توجه بوده است؟

این نماینده مردم درمجلس دهم تاکید کرد: وزیر راه عامل این فاجعه را خطای انسانی مطرح کرده است،در حالی که در اواخر تابستان، در گفتگویی اعلام کرده بود که «سیستم ریلی به سامانه‌ای مجهز شده است که اگر لوکوموتیوران سکته هم کند، به مسافران صدمه‌ای نمی‌رسد.» بنابراین از وزیر باید پرسید آن سامانه  چرا در هفت‌خوان عمل نکرد؟

زرآبادی افزود: بهتر بود وزیر راه وشهرسازی در همان ابتدا با عذرخواهی از مردم و پذیرفتن قصور در این رخداد تلخ در مجموعۀ مدیریتی خود، تقصیرها را متوجه دیگران نمی دانست تا خود را تبرئه کند و بلافاصله استعفای خود را به رییس‌ جمهور تقدیم می کرد.

وی گفت: باید بدانیم قافلۀ تدبیر و امید قائم به شخص نیست، مهم‌ترین تدبیر این است که مدیران ناکارآمد و بی‌تدبیر از قطار امید پیاده شوند، زیرا اصرار مدیران بی‌تدبیر بر ماندن در قطار امید به تکرار فاجعه‌های دیگری از این دست منجر خواهد شد.

زرآبادی با بیان اینکه مجلس، به وظیفۀ قانونی خود عمل خواهد کرد و در صورت لزوم رأی به استیضاح خواهد داد، تصریح کرد: مجلس در برابر جان ، مال و حیثیت مردم مسئول است، ما نمایندگان نمی‌توانیم دردهای مردم ایران و به‌خصوص در این ماجرا رنج‌های مردم تبریز را ببینیم و به آنان بی‌توجه باشیم.

وی تاکید کرد: کارنامۀ وزیر راه  و شهرسازی نه‌تنها در حوزۀ راه و ترابری قابل دفاع نیست، بلکه در حوزۀ مسکن نیز، توفیق‌آمیز نبوده و به‌خصوص در حوزۀ مسکن مهر باعث نارضایتی مردم از دولت شده است.

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع  و معادن، افزود: شایسته است ریاست  جمهوری با عنایت به رویکرد مدبرانۀ خود در برخورد با مدیران در هر سطحی که هستند، به هیچ عنوان، در برخورد با کسانی که جان مردم را بازیچه می‌پندارند، تردید و تعارف نکند، این مدیران می‌تواند به‌عنوان پاشنۀ آشیل عصر اعتدال عمل کند و امید مردم به یأس تبدیل شود./