نماینده مردم قزوین با بیان اینکه دولت روحانی همچنان در حوزه هایی چون صنعت نیازمند ترمیم کابینه است، اظهار امیدواری کرد که رئیس جمهور در دولت دوم خود زنان و جوانان را برای حضور در کابینه به کار گیرد.
متولد تیر ۵۹ است و نواده آیت الله سید موسی زرآبادی، ازعلمای برجسته قزوین. شاید وقتی برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس ثبت نام می کرد، آن هم در شهری که مردان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرای پرآوازه ای دارد، نمی توانست شانسی برای پیروزی خود متصور شود. به خصوص اینکه صبغه علمی اش به عنوان کارشناس ارشد مهندسی برق بر سوابق سیاسی نه چندان زیادش به شدت می چربید. با این حال ردصلاحیت گسترده تمام کاندیداهای اصلاح طلب قزوین، اصلاح طلبان را بر آن داشت تا دست به تصمیمی غیرمعمول در یک شهرستان نسبتا مذهبی بزنند: حمایت از یک زن جوان برای ورود به مجلس. تصمیمی که حالا بعد از رای بالایی که زرآبادی کسب کرد، بسیاری شان رضایت بخش می دانند.
سیده حمیده زرآبادی، اکنون یکی از فعال ترین نمایندگان لیست امید شهرستان هاست.
بعد از پیروزی درانتخابات، وقتی خیلی از امیدی ها از لیست شان روی برگرداندند، او برای دیدار با مراجعی چون آیت الله صانعی و بیات زنجانی، همسفر عارف شد و او حالا با نطق ها، تذکرات، نامه ها و پیگیری هایش از بسیاری از نمایندگان تهران هم گوی سبقت را ربوده است.
در این مدت کم، شاید کمتر روستایی در حوزه انتخابیه اش بوده که بازدید نکرده باشد و واحد بزرگ صنعتی ای که ندیده باشد. اما خود را هم محدود به قزوین نمی کند. در سکوت خیلی از نمایندگان تهران، این زرآبادی بود که در مجلس نسبت به فساد در شهرداری تهران هشدار داد و درخواست تحقیق و تقحص از شهرداری را امضا کرد.
حال در گفت و گو با سهندنامه با غیراخلاقی خواندن رفتار برخی از لیست امیدی هایی که به فراکسیون امید نپیوستند، از کاندیداتوری اش برای عضویت در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان به نیابت از فراکسیون امید خبر می دهد. جایی که می تواند در انتخابات شورای شهر ۹۶، برای ورود زنان و جوانانی چون خودش از طریق لیست اصلاح طلبان به شوراهای شهر، فضا را فراهم کند.
مشروح گفت و گوی سهندنامه با سیده حمیده زرآبادی، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز و عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس را دا ادامه بخوانید:
۱. شما با اینکه سوابق سیاسی کمی داشتید، خیلی زود توانستید در مجلس مطرح شوید. قبل از انتخابات فکر می کردید نماینده شوید؟
بی شک این که انسان حسن نظر و حمایت مردم را سرمایۀ معنوی خودش میبیند، امری خوشایند است؛ اما از این مهمتر سنگینی بار وظیفه و حفظ اعتماد و همراهی با مردم است. اعتماد مردم سرمایه بزرگی است که هر نماینده باید در راستای حفظ آن خود را پاسخگوی مردم بداند و در این مسیر با نظارت و نیز تصویب قوانین اقدامات شایستهای را در احقاق حقوق حقۀ مردم و وظیفۀ ذاتی قانونگذاری برای تسهیل رابطۀ ملت- دولت و ملت- ملت بهعمل آورد.
۲. در جلساتی که با وزرای پیشنهادی داشتید، چه مطالباتی مطرح شد؟ در مورد انتخاب معاون زن وعدهای دادند؟
جلساتی با وزرای پیشنهادی برگزار شده و در این میان، دغدغهها و نگرانیهای نمایندگان نسبت به وزارتخانههای حساس و تأثیرگذار فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان عنوان شد و بنا شد وزرای پیشنهادی با بررسی و واکاوی برنامهها و ارائۀ نظرات نسبت به رفع این نگرانیها گام بردارند. در جلسات فوق با ورزای پیشنهادی آموزش و پرورش و ورزش و جوانان مثالهای عینی از کمبودها و نقاط ضعف موجود در این حوزههای حساس عنوان شد؛ جامعۀ فرهنگیان کشور امروز خواستار تحول هستند و در حوزۀ ورزش و جوانان باید برنامۀ مدونی برای جوانان در نظر داشت. نباید گذاشت جوانان، این سرمایههای ارزشمند کشور، دچار ناامیدی و یأس شوند. از این رو، ایدهها، دغدغهها و مطالبات بسیاری از سوی نمایندگان مطرح شد و استفاده از معاونین زن و همچنین مدیران زن در استانها مورد تأکید قرار گرفت که مطمئناً نمایندگان نیز با قاطعیت پیگیر این مطالبات خواهند بود.
۳. از زنان مجلس چه کسانی برای عضویت در شورای عالی اصلاحطلبان کاندیدا شدند؟ شانس زنان چقدر است؟
پیرامون عضویت در شورای عالی اصلاحطلبان بنده و چند تن دیگر از بانوان مجلس اعلام آمادگی و ثبتنام کردهایم؛ اما از سوی دیگر، چون تعداد نمایندگان مرد همواره بیشتر بوده، باید دید که در آینده چه رقم خواهد خورد. البته اهمیت و نقش اساسی و تأثیرگذار بانوان که نیمی از جامعه را شکل دادهاند و بر نیم دیگر تأثیرگذارند، این ضرورت را به وجود می آورد که شورای عالی اصلاح طلبان با قاطعیت از حضور بانوان اصلاحطلب استفاده کند و از این ظرفیت به بهترین نحو بهره گیرد. بی شک، اختلاف نظر و تفاوت سلیقه در هر مجموعه ای وجود دارد؛ اما نباید گذاشت این اختلافات، به خصوص در شرایط کنونی، به گسست مبدل گردد. بلکه امروز بیشتر از همیشه نیاز به وحدت و اتحاد در شورای عالی اصلاحطلبان احساس میشود که در این مسیر قطعاً حضور بانوان و نیروهای جوان و ایدههای جدید تأثیر بهسزایی خواهد داشت.
۴. در مورد وزرای پیشنهادی رأی شما به ۳ نفر موافق و مثبت است؟
جلسات و نشستها با وزرای پیشنهادی پیرامون توانمندی و شخصیت مدیریتی این افراد بوده است و برنامههایی که برای این وزارتخانهها دارند. آقایان صالحی امیری، سلطانیفر و دانش آشتیانی شخصیتهای شناختهشده و همسو با گفتمان دولت هستند که میتوانند در مدت زمان باقیمانده در دولت یازدهم در حوزۀ خود تحول ایجاد کنند و همچنین با کمیسیونها و نمایندگان تعامل و ارتباط داشته باشند. به نظر میرسد، اوضاع و نظرات نسبت به وزیران پیشنهادی مناسب و مثبت است.
۵. برخی اصلاحطلبان جداشدن لیست امیدیها از فراکسیون امید را غیراخلاقی می دانند. نظر شما چیست؟
بیشک، وقتی نسبت به مقولهای متعهد میشویم و از پتانسیل و ظرفیت و حمایت آن استفاده می کنیم، جدا شدن از آن پسندیده نیست و امری غیراخلاقی تلقی میشود. امیدوارم دوستان با نظر به تبعات احتمالی این جدایی و قضاوت افکار عمومی نسبت به این رفتار عملکرد خود را اصلاح کنند.
۶. فکر میکنید، کدام حوزۀ دیگر از دولت نیاز به ترمیم کابینه دارد؟ عملکرد دولت در بخش صنعت چطور بوده است؟
دولت در حوزههای دیگری نیز نیازمند ترمییم کابینه و ایجاد تغییر است. عملکرد دولت در بخش صنعت موردرضایت نبوده و همسو با اولویتها و برنامههای تعیینشده از جمله حمایت و احیای کارگاههای کوچک و متوسط نیست. در بحث صادرات هم تا وضعیت مطلوب فاصلۀ زیادی باقی است. در استان قزوین هرچند تلاشهایی صورت گرفته است، اما با وجود پتانسیل بسیار و شهرکهای بزرگ و کوچک و متعدد صنعتی استان از این ظرفیت گسترده بهرهبرداری نمیشود که این نقصان متوجه متولیان این حوزه میباشد و از سوی من به صورت جدی و تا تحصیل نتیجه مطلوب پیگیری خواهد شد.
۷. شبهاتی در مورد تعداد اعضای فراکسیون امید وجود دارد. اکثر نامهها و سوالات و تذکرات فراکسیون کمتر از ۳۰ امضا دارد. مابقی امضا نمیکنند و احتیاط میکنند یا در جلسات حضور ندارند ؟
پیرامون امضای نامهها، سوالات و تذکراتی که از سوی نمایندگان فراکسیون امید تنظیم میشود، افرادی که حضور داشته باشند یا نامهها و سؤالات و تذکرها برای امضا به آنها ارجاع شود، امضا میکنند. البته نمایندگان لیست امید باید نسبت به فراکسیون امید متعهد باشند که بعضاً برخی از رفتارها در این مورد مطلوب نبوده است. البته در آینده اسامی فراکسیون امید منتشر شده و بالطبع افراد بیشتر خود را پاسخگو خواهند دانست.
۸. فکر میکنید، حضور زنان و جوانان در کابینۀ دوم آقای روحانی به چه شکل باید باشد؟
هرقدر حضور زنان و جوانان در کابینه پر رنگتر باشد، شاهد ساختار پویاتری خواهیم بود و این انتظار نیز هست که آقای روحانی برای ترمیم کابینۀ دورۀ نخست و نیز تشکیل کابینۀ دورۀ دوم این مهم را در نظر داشته باشند تا در کنار شخصیتهای شناختهشده نیروهای جوان و مستعد و همچنین بانوان بهکار گرفته شود. به طور کلی به نظر میرسد کابینۀ آقای روحانی باید جوانتر شود.
۹. اخیراً قبل از سفر آقای روحانی به قزوین اصلاحطلبان در نامهای خواستار برکناری مدیران ناهمسو شدند. آیا وضعیت تفاوتی کرده است؟ علت تعلل وزارت کشور چیست؟
ایجاد تغییر و تحول در هر سیستمی فرآیند زمانبری به حساب میآید که البته بعد از سفر دکتر روحانی و هیئت دولت به استان قزوین شاهد تغییراتی در استان بودهایم که باید این تغییرات با نگاهی کارشناسیشده و برنامهریزیشده صورت بگیرد و حتما از نیروهای جوان و بانوان در مدیریت استان استفاده شود؛ منظور بهکارگیری افرادی است که نگاهی همراه و همسو با گفتمان دولت دارند تا در اجرای سیاستهای دولت موفق عمل کنند. بنده به این موضوع بارها اشاره کردهام؛ اگر امروز خواستار بهبود شرایط معیشتی، رفاهی و اقتصادی مردم هستیم باید این مطالبه را از سوی مدیرانی که با توجه به اصل شایستهسالاری انتخاب میشوند و با دولت همراه و مجری سیاست های کلان دولت هستند، پیگیری کنیم. عدم پیگیری این امر علاوه بر اثرات منفی در حوزههای مختلف به پایگاه مردمی و اجتماعی دولت نیز صدمه خواهد زد.
۱۰. بازدیدهای مکرری از کارخانهها و اقشار ضعیف و روستاها در طول هفته انجام میدهید. لایحۀ خاصی برای حمایت از آنها در دست بررسی دارید؟
یک نماینده نباید تنها نمایندۀ قشر خاص یا گروهی خاص باشد؛ افزون بر این ضرورت، استان قزوین نیز از شرایط ویژهای بهرهمند است و از لحاظ صنعتی، کشاورزی و… طیف گستردهای از اقشار را در بر میگیرد. از این رو در حوزۀ کارگران، بانوان و جوانان که ظرفیتی عظیم در استان به شمار میروند، پیگیریهایی داشتهایم تا در صورت امکان، موانع و مشکلات پیشروی این گروههای ارزشمند اجتماعی با طرحها و لوایح مرتبط مرتفع شود. در حال حاضر، کارگروههای مطالعاتی زیر نظر بنده در حال بررسی و تدقیق در وضع و حال گروههای مورد اشارهاند. یقیناً پس از شناسایی معضلات و مشکلات و مسائل میتوان از تمامی ابزار از جمله تلاش برای قانونگذاری یا اصلاح قوانین بهره گرفت. افزون بر این، باید از فضای شعارزده فاصله گرفت و پیگیر مطالبات و خواستههای مردم بود که این امر با نشستن پشت میز و نظارهکردن محقق نخواهد شد؛ مدیران، مسئولان و متولیان استانی باید با حضور در مناطق محروم و دیدار با گروههای نیازمند در بخش قزوین، الموت، طارم، آبیک و البرز از نزدیک مشکلات و کمبودهای موجود را مشاهده کنند و با عزمی راسخ و گامهایی استوار در راه خدمت به مردم از هیچ کوششی دریغ نکنند.