سودجویان دلار ۴۲۰۰ مواد غذایی را صرف واردات تایر چینی کردند

زرآبادی در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ خبر داد:

زرآبادی گفت: در فرآیند توزیع تایر، نظارت کافی و لازم انجام نشد و محصولاتی با کیفیت کمتر و قیمت بالا عرضه شد. بایستی وزارت صمت و بانک مرکزی شفافیت لازم در خصوص ارائه آمار افرادی که گفته می‌شود ارز دولتی برای واردات مواد غذایی گرفته ولی تایر چینی وارد کرده‌اند را به خرج دهند و اسامی آن‌ها را منتشر کنند.

اقتصاد۲۴- چند روز پیش، سخنگوی انجمن صنعت تایر گفته بود زمانی که واردات کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی آزاد بود واردکنندگانی که در بخش مواد غذایی فعالیت می‌کردند با استفاده از کارت بازرگانی خود آنقدر تایر وارد کشور کردند که ما تا سه سال آینده نیازی به واردات نداریم. از طرفی لاستیک‌های وارداتی از کیفیت خوبی هم برخوردار نیستند.

در همین خصوص، سیده‌حمیده زرآبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ گفت: سال گذشته اعتراضات رانندگان خودروهای سنگین را داشتیم که پس از آن، دولت استراتژی مبنی بر واردات با ارز ۴۲۰۰ را اعمال کرد تا دیگر شاهد مشکلات تایر در کشور نباشیم.

وی افزود: متاسفانه در فرآیند توزیع تایر، نظارت کافی و لازم انجام نشد و محصولاتی با کیفیت کمتر و قیمت بالا عرضه شد. بایستی وزارت صمت و بانک مرکزی شفافیت لازم در خصوص ارائه آمار افرادی که گفته می‌شود ارز دولتی برای واردات مواد غذایی گرفته ولی تایر چینی وارد کرده‌اند را به خرج دهند و اسامی آن‌ها را منتشر کنند.

زرآبادی با تاکید بر اینکه در سال حمایت از تولید داخلی باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم که کشور ما ظرفیت‌های خوبی برای تولید تایر دارد، افزود: محصولات تولید داخل در مقایسه با مشابه خارجی قابل رقابت نیستند، زیرا تولیدکنندگان داخلی هزینه کارگر، مالیات، بیمه و… را پرداخت می‌کنند و علیرغم آن باید محصولی را  با قیمت مناسب تولید و عرضه کنند که هزینه تمام شده آن نیز به‌روز محاسبه می‌شود در حالی که واردکنندگان با گرفتن ارز دولتی، محصولی را وارد می‌کنند که از لحاظ کیفی در سطح خوبی نبوده و نظارت‌ها نیز در این زمینه کافی نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چنانچه درخواستی مبنی بر رسیدگی به این موضوع به مجلس ارسال شود مطمئناً کمیسیون صنایع رسیدگی خواهد کرد ولی به دلیل اینکه تعداد دستور جلسات و موضوعاتی که به کمیسیون برای رسیدگی ارجاع شده زیاد است به همین دلیل کمیسیون در حال رسیدگی به آن‌هاست ولی چنانچه به عنوان درخواست خاص به کمیسیون ارجاع شود مطمئناً رسیدگی ویژه خواهد شد.