سامانه سرا طرح قابل دفاعی است/ انتخاب شونده و انتخاب کننده در سامانه سرا الکترونیکی اقدام می کنند/ احزاب کوچک و بزرگ را باید وادار به رقابت کنیم/ سامانه سرا جلوی انتقاد به انتخاب کنندگان لیست امید را می گیرد

عضو فراکسیون امید مجلس با مثبت و قابل دفاع دانستن طرح سامانه سرا یا همان سامانه نظرسنجی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس گفت: این طرح جلوی انتقاداتی که به انتخاب کنندگان لیست امید وارد می شد را می گیرد و احزاب کوچک و بزرگ را وادار به رقابت می کند.

حمیده زرآبادی در گفت وگو با خط اعتدال، درباره طرح سرا (سامانه نظرسنجی اصلاح طلبان) گفت: طرح سامانه سرا طرح و پیشنهاد خوبی است چون هم مشارکت عمومی را بالاتر می برد هم منجر به افزایش اعتماد بدنه به جریان می شود.
عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: وقتی در سال های ۹۴ و ۹۶ لیست های امید اصلاح طلبان منتشر شد، با انتقاداتی همراه بود و برخی گفتند برای بستن این لیست ها پول های کلانی گرفته شده است. برخی آن را غیرشفاف دانستند و گروهی تاکید داشتند که افراد منتخب بر اساس روابط در لیست امید قرار گرفته اند.
زرآبادی تاکید کرد: انتقاد اصلی به این موضوع بود که چرا برخی دور هم می نشینند و خودشان برای دیگران تصمیم می گیرند. وقتی به این انتقادات پاسخ داده می شد شبیه به توجیه بود و جامعه پذیرش آن را نداشت و به نظرش این توضیحات واقعی نبود.
نماینده اصلاح طلب مجلس دهم تاکید کرد: به همین دلیل معتقدم طرح سامانه سرا طرح خوبی است که می تواند به این امر پاسخ دهد چون هم کسی که انتخاب می شود و هم کسی که انتخاب می کند، به صورت الکترونیکی در امور دخیلند و طبق ساختاری مشخص وارد سامانه می شوند.
زرآبادی تصریح کرد: مثلا من به عنوان کسی که نامزد انتخاباتی هستم رزومه و برنامه هایم را در معرض دید همه کسانی که قصد انتخاب کردن دارند قرار می دهم و افراد هستند که بر اساس مستندات به من رای می دهند.
او بیان کرد: همچنین احزاب می توانند نامزدهای مورد نظر و بدنه حزب را بیاورند و رای بدهند و اینطور نیست که تعداد افراد در این باره تصمیم بگیرند.
نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این نکته که منتقدان معتقدند این سامانه به نفع احزاب بزرگ است و احزاب کوچکتر ناکام می مانند، گفت: واقعا اینطور نیست ولی اگر اعتقاد داریم که احزاب باید فعال شوند، باید در مقطعی زمانی به نحوی عمل کنیم و تفاوتی بین آنها قائل شویم که حس رقابت بینشان ایجاد شود.
عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: اگر به یک حزب کوچک و بزرگ با یک چشم نگاه کنیم، حس رقابتی بین آنها ایجاد نخواهد شد و جلوی رشد و فعال شدن احزاب گرفته می شود.
زرآبادی با بیان اینکه توضیحات داده شده درباره کلیات سامانه سرا است و هنوز جزئیات و نحوه اجرای آن مشخص نیست، اظهار کرد: هنوز جزئیات سامانه سرا مشخص نشده است و منتقدان می توانند درباره جزئیات و مباحث مدنظرشان بحث کنند تا به نتیجه برسیم و ایرادات ان برطرف شود.
نماینده اصلاح طلب مجلس دهم سامانه سرا یا همان سامانه رای سنجی اصلاح طلبان را گام مثبتی دانست و گفت: این طرح قابل دفاع است و در بحث شفافیت و ارتقای کار حزبی می تواند نتایج خوبی داشته باشد.