صدور مجوز دخانیات با برندهای متفاوت به سخره گرفتن «نظام سلامت» است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اعطای مجوز جهت تولید برندهای بیشتر دخانیات از جمله سیگار و تنباکو در کشور و تسلط بر بازار مصرف، چیزی جز سخره گرفتن نظام سلامت کشور و قوانین مصوب منع مصرف دخانیات در کشور نیست.

 

 

 

سیده حمیده زرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص مجوز صدور 45 برند جدید دخانیات گفت: تولید دخانیات با سلامت مردم جامعه ارتباط مستقیم دارد؛ اگر بخواهیم تولید آن را گستردش دهیم، سیاست اشتباهی است و در مسیر نادرستی گام گذاشته‌ایم.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی افزود: از سال 96 که کشور در تحریم‌ها ناعادلانه‌ای قرار گرفت، دارو و غذا هم شامل این تحریم‌ها شد اما دخانیات از این امرمستثنی بود؛ یعنی هر شرکت دخانی دیگر بدون محدودیت می‌تواند وارد کشور ما شود و شروع به تولید و سرمایه‌گذاری دخانیات با برندها متفاوت کند، به بیانی سایه تحریم‌ها از روی دخانیات برداشته شده است  .

دخانیات به تنهایی مردم را نابود می‌کند

وی تاکید کرد: تحریم‌ها اقدام هدفمند و برنامه ریزی شده غرب است که در راس آن آمریکا قرار دارد و جایگزین جنگ و قوه قهریه از سوی کشورهای متخاصم علیه کشورما است و با هدف طراحی و اجرا گردید؛  این تحریم ها منشاء سیاسی و ماهیت اقتصادی دارند. اهداف تحریم‌ها ایجاد محدودیت در اقتصاد و به تبع آن ایجاد مشکل برای دولت و مردم ایران است لذا تحریم‌ها شامل موضوعات و مواردی می‌شوند که نیاز ضروری و اولیه و ثانویه مردم کشور است نه موضوعاتی مثل دخانیات که به خودی خود به جامعه آسیب می‌زند و به نفع غرب است.

تحریم ها سلامت مردم را نشانه رفته است

زرآبادی به سن مصرف مواد مخدر در کشور اشاره کرد و گفت: سن مصرف دخانیات در کشور به زیر 14 سال رسیده است؛ متاسفانه تحریم‌ها از یک طرف فشار بر روی خانواده آورده است و از طرفی با یک سیاست نادرست سلامت مردم جامعه را نشانه رفته است که اعتیاد در حال حاضر محرکی برای شیوع  آسیب‌های اجتماعی دیگر در جامعه شده است.

وی تاکید کرد: اعطای مجوز جهت تولید برندهای بیشتر دخانیات از جمله سیگار و تنباکو در کشور و تسلط بر بازار مصرف، چیزی جز سخره گرفتن نظام سلامت کشور و قوانین مصوب منع مصرف دخانیات در کشور نیست که متولی آن شرکت دخانیات است.

صادرات دخانیات سیاست اشتباهی است

نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: حتی اگر بشنویم که این 45 برند دخانیات برای صادرات به کشورهای دیگر است سیاستی کاملا اشتباه است چرا که این افراد از انرژی و سوبسید انرژی کشور ما استفاده می‌کنند برای کشورهای دیگر، در کنار هزینه بالایی که برای کشور ما دارد از تحریم بودن کشور ما سوء استفاده می‌کنند .

 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: احتمال دارد که کمیسیون صنایع و بهداشت جلساتی در این موضوع بگذارند و دلایلی تولید برندهای جدید دخانیات در آن جلسه مورد بررسی  قرار بگیرد ؛ امیدوارم به این مسئله در اولین جلسه رسیدگی شود. /