زرآبادی: سیاست‌ فیلترینگ به‌شدت شکست خورده است

حمیده زرآبادی، در گفت و گو با سیتا، گفت: امروز سیاست‌ فیلترینگ اینترنت به‌شدت شکست خورده است، لذا هر گونه ممانعت ‌بدون‌ضابطه از دسترسی مردم به اینترنت موجب بروز تبعات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خاصی خواهد شد.

سیده حمیده زرآبادی از نامزدهای تصدی سکان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت چهاردهم در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون برنامه‌ها برای تحقق برنامه‌های رئیس جمهور منتخب در حوزه فضای مجازی، گفت: با توجه به رويكرد دکتر پزشکیان و تأکید ایشان بر شایسته‌گزینی، کارشناس‌محوری و اجماع‌سازی میان نخبگان برای تحقق شایسته‌سالاری، کارنامه اجرایی و برنامه‌ پیشنهادی گزینه‌های مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته‌ است. بنده هم به‌عنوان يكی از گزينه‌های كميته فاوا بوده‌ام و شورا در حال حاضر در حال بررسی نهایی گزينه‌ها می‌باشد.

وی ادامه داد: نقشه راه مورد تأکید دكتر پزشكيان در کارزار انتخاباتی و بعد از آن تحقق و حرکت در مسیر سياست‌های کلی نظام، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و برنامه توسعه هفتم است؛ از این‌ رو، برای رسیدن به اهداف رئیس‌جمهور منتخب و تحقق وعده‌های ایشان می‌بایست به بازتعریف برنامه‌ها و ایده‌ها در چهارچوب سیاست‌های موردنظر رئیس‌جمهور اقدام کرد. این امر به‌خوبی مشخص می‌کند که برنامه‌ها باید با چه سنجه‌هایی تبیین شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن دهمین دوره مجلس، گفت: کاربست رویکرد واقع‌نگرایانه در کنار شناخت از سیاست‌های کلی نظام و برنامه هفتم توسعه نیز برای این تبیین ضروری است، تا در ساحت اجرا با سوگیری رئیس‌جمهور منتخب یعنی پرهیز از وعده‌های غیرواقع و عوام‌فریبانه هماهنگ شود. وزیر پیشنهادی از سوی ایشان نیز باید با برنامه کارشناسی و واقع‌نگرانه، صادقانه نسبت به شناخت خود از حوزه فاوا سخن بگوید تا باعث ناامیدی مردم و از بین‌رفتن سرمایه اجتماعی دولت ‌چهاردهم نشود.

این استاد دانشگاه، خاطرنشان کرد: امروزه نقش اینترنت در تمام ابعاد زندگی و کسب‌وکار مردم بسیار پررنگ است؛ هر گونه ممانعت ‌بدون‌ضابطه از دسترسی مردم به اینترنت موجب بروز تبعات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خاصی خواهد شد. از سوی دیگر، امروز سیاست‌ فیلترینگ اینترنت به‌شدت شکست خورده است. پیمایش‌های معتبر ملی نشان می‌دهد که با وجود فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب دنیا در ایران، اینستاگرام برای ۷۲ درصد از ایرانی‌ها همچنان محبوب‌ترین رسانه اجتماعی است؛ با درنظرگرفتن تعداد کاربران اینترنت کشور، گردش مالی بازار خریدوفروش ابزارهای فیلترشکن سالانه بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.
نائب رئیس کمیته ارتباطات دهمین دوره مجلس، گفت: هزینه‌ای که می‌توانست با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مناسب زمینه‌ساز توسعه زیرساخت ارتباطی کشور باشد؛ اما در وضعیت کنونی نه‌تنها نوعی تحمیل هزینه اضافی به سبد مصرف خانوار ایرانی است، بلکه هم‌زمان به تولید نارضایتی اجتماعی در سطح گسترده و خدشه‌دار کردن هر چه بیشتر تجربه‌ کاربران اینترنت دامن می‌زند. پس رفع فیلترینگ، تمرکز مدیریت فضای مجازی بر طرح‌های هدفمندی مثل اینترنت کودک و مقابله با مافیای فروش فیلترشکن از جمله مواردی است که باید از سوی مجریان و سیاست‌گذاران در حوزه فاوا مورد توجه قرار بگیرد.

زرآبادی تاکید کرد: آنچه امروز در حوزه اقتصاد دیجیتال مغفول واقع شده، توجه به ریزپروژه‌هاست؛ سیاست‌گذاری ما در حوزه اقتصاد دیجیتال بر مبنای سیاست‌های حاکم بر انقلاب صنعتی سوم است. در حالی‌که دنیا به سمت انقلاب صنعتی پنجم در حال حرکت است. آسیب‌شناسی این مسئله را می‌توان در نبود هماهنگی درون‌سازمانی و همچنین ارتباط منسجم و مؤثر بین نهاد‌های متولی جستجو کرد که البته تحقق این انسجام و اجماع‌سازی نیازمند کار کارشناسی و اقناع نهادهای متولی است؛ از این رو، باید با ترویج نوآوری و فناوری‌های نوین از جمله حمایت از استارتاپ‌ها (نوآفرین‌ها) و شرکت‌های نوپا در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای رشد و توسعه کسب‌وکارهای دیجیتالی اقدام نمود. این فناوری‌ها عمدتا متمرکز بر توسعه و ترویج فناوری‌های نوظهور مانند اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و بلاکچین است.

این نمایده سابق مجلس در ادامه گفت‌وگو با سیتنا، گفت: همچنین، در بحث قانون‌گذاری در این حوزه می‌توان چنین نگاهی را تقویت کرد که تعریف چارچوب‌های قانونی و امنیتی برای حیطه ICT اگرچه تهدید قلمداد می‌شود، می‌توان آن را فرصت دانست. بنابراین، ایجاد چارچوب‌های قانونی و مقرراتی مناسب برای حمایت از این پلت‌فرم‌ها و تسهیل فعالیت آن‌ها امری ضروری و از سوی دیگر قابلیت این فناوری‌ها برای برای افزایش شفافیت در تراکنش‌ها و کاهش فساد و تقویت پروتکل‌های امنیتی برای حفاظت از داده‌های کاربران و اطلاعات حساس مبتنی‌بر فناوری‌های نوین مانند بلاکچین ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است تا افزایش شفافیت و امنیت در حوزه ICT محقق شود.

زرآبادی اظهار داشت: در نهایت باید گفت طراحی سیاست (Design Policy) و ایجاد سازوکار آن در رویکرد و تعامل مردم بسیار بااهمیت است، یعنی نگاه "سیاستگذاری" به "طراحی سیاست" باید متحول شود. در طراحی، باید در همه بخش‌ها اعم از کل محصول یا فرآیندها "کاربر" درگیر بوده و مشارکت جدی و اثرگذار داده شود. این رویکرد همان کاربرد "تفکر طراحی" در طراحی سیاست است.