موازی کاری‌ها و سیاست‌های غلط نخبگان را ناامید می‌کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: موازی‌کاری و یا گم‌شدن در سیکل‌های اداری نخبه را نا امید می‌کند و با توجه به اینکه تکنولوژی بسیار سریع تغییر می‌کند بنابراین ایده‌های نو جایگزین آن می‌شود.

سیده حمیده زرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در پاسخ به این سوال که چرا برخی از محصولات به جای تولید محور، مونتاژ محور شده گفت: تمام فعالیت‌های دانشگاهی از جمله پایان‌نامه‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی بر اساس مشکلات واقعی صنعت کشور انجام نمی‌شود و این همان حلقه گمشده ارتباط صنعت با دانشگاه است یعنی برای اینکه مشکلات صنعت حل شود و شرکت‌ها توسعه یابد و بتوانند با بحث‌های تئوری که در دانشگاه‌ها گفته می‌شود لینک باشند اما این اتفاق در کشور ایران درصد پایینی دارد.

از نظر رتبه‌بندی مقالات علمی در دنیا بسیار رتبه‌های خوبی به دست می‌آوریم اما در بحث تولیدات رتبه‌های خوبی نداریم بنابراین دانش فنی که منجر به تولید شود ایجاد نخواهد شد

 نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی افزود: نتیجه این مشکل این می‌شود که از نظر رتبه‌بندی مقالات علمی در دنیا بسیار رتبه‌های خوبی به دست می‌آوریم اما در بحث تولیدات رتبه‌های خوبی نداریم بنابراین دانش فنی که منجر به تولید شود ایجاد نخواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: دانشی که تولید می‌کنیم، توسط کشورهای دیگر استفاده می‌شود و یا براساس توانایی آنها کار می‌شود به همین دلیل خروجی آن تنها یک مقاله علمی می‌شود، با فارغ‌التحصیلانی که به دنبال کار می‌گردند درحالی‌که چند سالی را بر روی موضوعات علمی کار کردند و حالا که در آن زمینه متخصص شدند، به دلیل این حلقه مفقوده، جایی در کشور برای استفاده از تخصص آنها وجود ندارد.

ارتباط واحدهای تولیدی و صنعتی، اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند

زرآبادی خاطر نشان کرد: اگر در این اتفاق سرمایه‌گذاری و بسترسازی صورت گیرد، با تفاهم‌نامه‌هایی که بین دو وزارتخانه بسته می‌شود، واحدهای دانشگاهی و تولیدی در هر استانی ملزم به ارتباط با یکدیگر و شاخص‌ها تعریف شوند،  علاوه بر تولیدات بهتر در بحث اشتغال و مباحث علمی موفق‌تر عمل می‌شود.

نداشتن دانش فنی منجر به تولید شکننده خواهد شد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: زمانی که خودمان دانش فنی برای تولید نداشته باشیم و قطعات وارد کشور شود و مونتاژ آنها صورت گیرد، قاعدتا یک تولید شکننده داریم که در مقابل تحریم‌ها یا کوچکترین اتفاقی که در روابط با دیگر کشورها بیفتد، ممکن است مانع وارد شدن قطعات و مواد اولیه شوند نهایتا تولیدمان همیشه وابسته است و این تولید داخلی هیچ وقت 100 درصد نمی‌شود و به خودکفایی و عدم وابستگی نمی‌رسیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به اینکه در تحریم‌ها هستیم و باید به سمت تولید برویم اما در این زمینه کوتاهی می‌شود تصریح کرد: بعد از اینکه سیاست‌گذاری و عملکردمان در سال‌های گذشته به این سمت می‌رفته اما اکنون که در تحریم هستیم نمی‌توانیم در تغییر این سیاست موفق باشیم. در گذشته باید سیاست‌گذاری انجام می‌شد تا بتوانیم اکنون از آن سیاست‌های کلان برداشت کنیم اما فکر می‌کنم اکنون در این شرایط نیز بتوانیم از توان نیروهای متخصص دانشگاهی استفاده کنیم.

برخی دانشجویان ایده و تولیدات خلاقانه‌ای دارند اما حمایت‌ها و اعتماد به دانشجویان نخبه بسیار کم است

موازی کاری‌ها و سیاست‌های غلط نخبه را ناامید می‌کند

زرآبادی اظهار داشت: در بعضی از بازدیدها دیدم که برخی دانشجویان ایده و تولیدات خلاقانه‌ای دارند اما حمایت‌ها و اعتماد به دانشجویان نخبه بسیار کم است؛ بنابراین به اندازه‌ای موازی‌کاری می‌شود و یا در این سیکل‌های اداری گم می‌شوند که ناامید می‌شوند؛ با توجه به اینکه در عصری که در آن قرار داریم تکنولوژی بسیار سریع تغییر می‌کند و ایده‌های نو جایگزین آن می‌شود، بنابراین این کندی که در سیستم‌های اداری داریم باعث می‌شود تا شاید ایده آنها دیگر کارآمدی و توجیه اقتصادی نداشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطر نشان کرد: فکر می‌کنم درحال‌حاضر اولویت دستگاه‌ها، باید حمایت از تولید و نخبگان باشد و تا حدی که امکان دارد سیکل‌های اداری را کاهش دهند.