مرگ تدریجی برندی به نام تولی‌پرس

سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره وضعیت شرکت تولی پرس، گفت: شرکت تولی‌پرس تولیدکننده و توزیع‌کننده مواد شیمیایی، داروئی و آرایشی است که تا پایان سال مالی ۱۳۸۹ متعلق به گروه سرمایه گذاری البرز بوده و در سال مالی ۱۳۹۰ به بخش خصوصی واگذار شد.

کاهش دارایی‌های ثابت تولی پرس پس از واگذاری

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به بررسی اقلام ترازنامه شرکت تولی پرس، پس از واگذاری(سال مالی ۱۳۹۰) شاهد روند کاهشی اقلام دارایی های ثابت این شرکت‌ها هستیم. مبلغ دارایی‌های ثابت شرکت در پایان سال مالی ۱۳۸۹ نسبت به پایان سال مالی ۱۳۹۶  کاهش یافته لازم به توضیح است شرکت در سال مالی ۱۳۹۰ معادل 1،081 میلیون ریال از دارایی های ثابت خود به فروش رسانده علت روند کاهشی دارایی‌های ثابت مشهود شرکت احتمالا عدم تجدید ارزیابی دارایی های شرکت است که این افزایش استهلاک انباشته را شامل شده است.

وی با بیان اینکه اخذ تسهیلات مالی کوتاه مدت (یک ساله) ریسک بالایی برای شرکت دارد، اظهار کرد: با توجه به بررسی صورت گرفته از ترازنامه شرکت، پس از واگذاری تولی پرس تسهیلات مالی دریافتی شرکت به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. تسهیلات مالی شرکت در پایان سال ۸۹ معادل 917،590 میلیون ریال بوده که روند صعودی و افزایشی داشته و به مبلغ 3،640،237 میلیون ریال در پایان سال مالی ۱۳۹۶ رسیده است. اگر سال مالی ۱۳۸۹ را سال مبنا قرار دهیم یعنی تسهیلات مالی ۲۹۷درصد نسبت به سال مالی ۱۳۸۹ افزایش داشته است که ریسک اعتباری بالایی (ریسک باز پرداخت تسهیلات) به وجود می‌آورد.

کاهش فروش ۱۴ درصدی شرکت تولی پرس نسبت به سال 90

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: فروش (درآمد عملیاتی) شرکت، تا پایان سال ۱۳۸۹ و قبل از واگذاری توسط سرمایه گذاری البرز روند افزایشی و صعودی داشته است که پس از واگذاری در سال مالی ۱۳۹۰ کاهش فروش (درآمد عملیاتی) ۱۴ درصدی نسبت به سال ۸۹ را نشان می دهد.

زرآبادی با بیان اینکه فروش شرکت تولی پرس در سال مالی 91 نسبت به سال مالی ۹۰، ۵درصد کاهش داشت، ادامه داد: فروش در سال مالی ۹۲ روند مثبت افزایشی داشته که نشان دهنده افزایش ۲۷ درصدی نسبت به فروش سال مالی ۱۳۹۱ است فروش شرکت در سال مالی ۱۳۹۳ دوباره روند کاهشی و نزولی به خود دیده است که کاهش چشمگیر ۸۱ درصدی نسبت به سال مالی ۹۲ و همچنین کاهش ۲۳ درصدی فروش در سال ۹۴ نسبت به سال 93 را نشان می‌دهد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: فروش در شرکت تولی‌پرس در سال‌های مالی ۹۵ و ۹۶ روند مثبت و رو به افزایشی داشت به‌طوری‌که فروش سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ ، 9درصد افزایش و فروش سال ۹۶ نسبت به فروش ۹۵ معادل 3 درصد افزایش داشته است. برای افزایش فروش در بازار داخلی و خارجی باید  برنامه ریزی مدون و موثر برای این شرکت صورت گیرد.

افزایش 93 درصدی هزینه‌های مالی شرکت تولی پرس نسبت به سال 89

وی با بیان اینکه با توجه به افزایش و اخذ تسهیلات مالی هزینه‌های مالی در  سال‌های اخیر در شرکت تولی پرس افزایش چشم گیری داشت، بیان کرد: هزینه های مالی شرکت در پایان سال مالی ۱۳۸۹ معادل 101،272 میلیون ریال بود که پس از واگذاری در سال ۹۰ با افزایش شدید به مبلغ 195،692 میلیون ریال معادل ۹۳ درصد نسبت به سال مالی ۸۹ رسیده است این روند افزایشی در سال مالی ۹۱ به مبلغ 331،245 و معادل ۶۹ درصد نسبت به سال مالی ۹۰ را شامل شده است.

زرآبادی ادامه داد: این روال در سال های مالی ۹۲ و ۹۳ روند کاهشی بسیار محسوسی داشت به طوری که در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ معادل ۱۹ درصد و در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ معادل ۹ درصد کاهش داشته است با بررسی بیشتر شاهد افزایش مجدد هزینه‌های مالی در سال مالی ۱۳۹۴ نسبت به سال قبل یعنی سال مالی 93 معادل ۷۳ درصد و در سال مالی ۹۵ نسبت به سال ۹۴ معادل ۲۰ درصد و همچنین افزایش ۲۵ درصدی در سال مالی ۹۶ نسبت به سال ۹۵ هستیم. اگر فرض بر این باشد که سال ۹۰ را سال مبنا قرار دهیم هزینه مالی نسبت به سال ۹۶ معادل ۲۲۴درصد افزایش داشته است که ریسک بالایی را شامل می‌شود و باعث کاهش فراوان سود شرکت و همچنین نقدینگی شرکت می‌شود کاهش نقدینگی شرکت را شامل می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شرکت در پایان سال مالی ۹۶ دارای 539،593 میلیون ریال زیان خالص است که بیشترین علت این زیان هزینه مالی شرکت است.

تعطیلی پی در پی کارخانه تولی پرس در سال 97

زرآبادی گفت: در شهریور ماه ۹۷ شرکت تولی پرس اعلام کرد به دلیل نداشتن مواد اولیه کارخانه تعطیل می‌شود پس از پیگیری‌های انجام گرفته مشخص شد به دلیل over hall شرکت تولی پرس به دنبال تعطیلات دو هفته‌ای است.

این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: پس از بازدید انجام گرفته مشخص شد مواد اولیه به میزان کافی در کارخانه موجود است و شرایط شرکت نیازی به اورهال ندارد اما خطوط تولید به حال خود رها شده است. پس از دو هفته تعطیلی کارخانه موضوع تعطیلی تولی‌پرس مجددا مطرح شد.

ضرورت ورود دستگاه های نظارتی به مشکلات تولی پرس

زرآبادی تمام مشکلات تولی پرس را ناشی از ضعف مدیریت در این کارخانه دانست و ادامه دارد: نیاز است برای رفع مشکلات این شرکت، دستگاه های نظارتی ورود کرده و ابعاد موضوع را بررسی کنند.

وی با بیان اینکه تنها استان قزوین از برند تولی‌پرس بهره مند نمی‌شود بلکه منافع آن به کل کشور می‌رسد، خاطرنشان کرد: شرکت تولی پرس و کارگران آن با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند اما  بهره مندی از نام تجاری و سرمایه این کارخانه مانع از آشکار شدن مشکلات شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد:  شرکت تولی پرس پس از واگذاری با مشکلات بسیار روبه رو شد اما به دلیل استفاده از نام تجاری این مشکلات آشکار نشد./