گاهی یک فراکسیون سیاسی هم تاثیری بر رای مجلس ندارد/ اینکه می‌گویند مجلس یک‌نفره اداره می‌شود، توهین به نمایندگان است/ مالکیت شرکت‌های زیرمجموعه خودروسازان را بررسی کردیم

سیده حمیده زرآبادی، عضو فراکسیون امید مجلس، تاکید کرد: در بسیاری از مواقع رای‌هایی که در مجلس داده می‌شود نشان می‌دهد نه‌ تنها یک نفر تاثیرگذار نیست، بلکه یک فراکسیون سیاسی هم تاثیری در رای مجلس ندارد. من این صحبت را قبول ندارم که مجلس یک‌نفره اداره می‌شود. این صحبت‌ها باعث تضعیف جایگاه مجلس می‌شود و به‌ نوعی توهین به نمایندگان است که انگار اختیاری از خود ندارند.

 

 

سیده حمیده زرآبادی، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین، با اشاره به ادعای علیرضا زاکانی مبنی بر اینکه مجلس یک‌نفره اداره می‌شود، گفت: صحبت‌هایی که منجر به زیر سوال رفتن جایگاه مجلس شود درست نیست و صحت ندارد و این باعث بی‌اعتمادی می‌شود.

 

او ادامه داد: در بسیاری از مواقع رای‌هایی که در مجلس شورای اسلامی داده می‌شود نشان می‌دهد نه‌ تنها یک نفر تاثیرگذار نیست، بلکه یک فراکسیون سیاسی هم تاثیری در رای مجلس ندارد. تصمیم مجلس تلفیقی میان آراست و من این صحبت را قبول ندارم که مجلس یک‌نفره اداره می‌شود. این صحبت‌ها باعث تضعیف جایگاه مجلس می‌شود؛ موجب بی‌اعتمادی می‌شود و به‌ نوعی توهین به نمایندگان است که انگار اختیاری از خود ندارند، درحالی‌که نهایتاً تک‌تک نمایندگان در رای و نظرشان مستقل هستند.

 

آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور

 

این نماینده مجلس در خصوص اقدامات کمیته تحقیق‌وتفحص از خودروسازان، گفت: کمیته فعال است و کارهایش را به‌ خوبی انجام می‌دهد و ان‌شاءالله در زمان مقرر، در پایان اردیبهشت یا خرداد، گزارش تحقیق‌وتفحص از خودروسازان ارائه می‌شود. 

 

این نماینده مجلس تاکید کرد: تفاوتی که این تحقیق‌وتفحص با دیگر تحقیق‌وتفحص‌ها دارد این است که راهکاری ارائه می‌دهد تا ساختار بهتر کار کند و تحقیق‌وتفحص راهکارمحور و مساله‌محور باشد. ما می‌خواهیم برای حل اشکالاتی که در روند تحقیق‌وتفحص وجود دارد طرحی ارائه دهیم تا این ابزار نظارتی عملیاتی‌تر شود.

 

زرآبادی ادامه داد: در ساختارهای مالکیتی و مدیریتی خودروسازها و همچنین بحث انحصارها در تامین قطعات و فروش خودرو اشکالاتی وجود دارد. اینکه شرکت‌های زیرمجموعه و مالکیت آنها به چه صورت است و نحوه نظارت و برخوردهایی که انجام می‌گیرد از موارد مهمی است که در این تحقیق‌وتفحص بررسی می‌شود. همچنین به کیفیت خودرو و انحصار بازار نیز پرداخته شده است.

 

او درباره میزان تخلفات در خودروسازی گفت: تخلفات انجام‌شده را جمع‌بندی نکرده‌ام و باید منتظر گزارش تکمیلی این تحقیق‌وتفحص ماند.