واردات خودرو به کشور باعث رقابت‌‌‌پذیری خودروهای تولید داخلی می‌شود/ خودرو به عنوان یک کالای مصرفی توجه شود، نه به عنوان یک کالای سرمایه‌ای.

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از تجارت‌نیوز، نمایندگان در نشست علنی روز یکشنبه (۲۹ اردیبهشت ۹۸) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو با ماده (۴) این طرح با ۱۹۳ رای موافق، ۳ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده (۴) آمده است: واردات خودروهای سواری تمام‌برقی-بنزینی (تمام‌هیبریدی) تا زمان تولید آنها در داخل از پرداخت حقوق ورودی معاف است. دولت موظف است زمینه تولید داخل خودروهای مذکور را ظرف مدت پنج سال فراهم نماید. هزینه‌های مالی ناشی از اجرای این ماده از محل درآمدهای ناشی از اجرای حکم تبصره ذیل ماده (۳) این قانون تامین می‌شودد.

سوالی که مطرح می‌شود این است که واردات خودروهای هیبریدی بدون پرداخت حقوق ورودی چقدر می‌تواند در کاهش قیمت خودرو در بازار موثر واقع شود؟

سیده حمیده زرآبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: واردات خودروهای هیبریدی بدون پرداخت حقوق ورودی تنها طی بازه زمانی کوتاه‌‌مدت می‌تواند باعث ساماندهی بازار خودرو شود.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: معتقدم راهکار اصلی برای کاهش قیمت خودرو در بازار این است که خودرو از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل شود. به همین جهت ضرورت دارد که سیاست‌گذاری در بازار خودرو به سمتی رود که به خودرو به عنوان یک کالای مصرفی توجه شود، نه به عنوان یک کالای سرمایه‌ای.

این نماینده مردم در مجلس دهم در پاسخ به این سوال که آیا موافق آزاد شدن واردات خودرو به کشور هستید؟ افزود: واردات خودرو به کشور باعث رقابت‌‌‌پذیری خودروهای تولید داخلی می‌شود. به همین جهت موافق واردات خودرو اما با برنامه‌‌ریزی مشخص و مدون هستم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سوال که واردات خودروهای دست دوم چه تاثیری بر وضعیت بازار خودرو دارد؟ گفت: معتقدم تا زمانی که به خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای توجه می‌شود، واردات خودروهای دست دوم به کشور تنها طی بازه زمانی کوتاه‌مدت می‌تواند باعث کاهش قیمت در بازار شود و در نهایت مجددا قیمت‌ها در بازار افزایش پیدا خواهد کرد.