تاکید آیت الله باریک بین بر وحدت

سیده حمیده زرآبادی

یاداشت سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم شریف قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در خصوص آیت الله باریک بین(ره) در روزنامه ولایت در تاریخ 96/1/20

بی شک نمی توان تاریخ پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تورق کرد، بی آنکه  از نقش حائزاهمیت و تاثیرگذار روحانیت که از نخستین بارقه های انقلاب در کنار اقشار مختلف جامعه  حضور داشته و در بزنگاه های حساس پرچم دار نهضت بوده اند، سخن به میان آورد.
آیت الله حاج شیخ هادی باریک بین (ره) شخصیتی فرهیخته، انقلابی و از جمله پیروان حقیقی مکتب امام خمینی (ره) به شمار می رفت که عمری در راه  مبازه، تدریس، تبلیغ و خدمت به مردم سپری کرد. حضور ایشان در مجلس خبرگان قانون اساسی و همچنین به عنوان نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی فقیه در استان قزوین و امام جمعه شهر قزوین از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۹۳ تنها  بخشی از کارنامه سراسر خدمت و تلاش آیت الله باریک بین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

بدون تردید اهمیت شناخت بهتر و دقیق تر شخصیت های فرهیخته و موثری چون آیت الله باریک بین علاوه بر حفظ و تکریم ارزش ها اخلاقی، اجتماعی و معرفتی این بزرگان، گنجینه ای ارزشمند در راستای خدمت صادقانه به مردم و در نهایت  اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و پیشرفت کشور به حساب می آید. امروز تقویت ساده زیستی ازجانب  مسئولان برای تاثیر گذاری در جامعه لازم است و پیشرفت و توسعه کشور نیاز به مدیرانی دارد که شیفته خدمت باشند نه تشنه قدرت و در این رهگذر کسانی موفق به خدمت خالصانه هستند  که زیستی ساده و مردمی داشته باشند.

حدیث دوستی دیرین آیت الله باریک بین با آیت الله شیخ علی صدیقی (زیده عزه)، پدر بزرگ بنده و همچنین آموختن دروس مقدماتی نزد آیت الله سید جلیل زرآبادی(ره)  و نقل این مراوده ها و دوستی ها در خانه زمینه ساز آشنایی بیش از پیش  بنده با آیت الله باریک بین بود. در این میان خدمت صادقانه و خالصانه، مشی معتدل ایشان در  سیاست  و همچنین ساده زیستی  آیت الله باریک بین از جمله خصائل نیکوئی بود که از زبان دوستان، آشنایان این عالم وارسته بارها بیان می گردید.
 

آیت الله باریک بین با حضور در حوزه علمیه قم و نجف اشرف و کسب فیض از محضر عالمانی چون حضرات آیات منتظری، مشکینی، شهید مطهری، نوری همـدانی و حضرت امام خمینی (ره) در جریان مبارزات انقلابی نقش تاثیرگذاری داشت و  بعد از تبعید امام خمینی (ره) با مراجعت به قزوین ضمن بازسازی مدارس علمیه شیخ الاسلام و  صالحیه به ادامه مبارزات و جذب جوانان به نهضت اسلامی  پرداختند. تلاش و پشتکار ایشان در مبارزه  با حکومت طاغوت و رساندن پیام انقلاب به مردم همچنان با فرگیر شدن نهضت در میان مردم، استمرار و قوت بیشتری پیدا کرد تا ایشان  توسط ساواک برای مدت ۱۸ماه به سردشت کردستان تبعید شدند که با پیروزی انقلاب، بعد از حدود ۶ ماه تحمل تبعید به قزوین بازگشت. آیت الله باریک بین در سراسر عمر شریف خویش نسبت به آرمانهای والای انقلاب متعهد بود و با پشت کردن به زخارف دنیا و مبارزه بی‌امان با تبعیض، ظلم و بی عدالتی جلوه‌ای بدیع و آشکاری از اهداف انقلاب و اسلام را به تصویر کشید.این عالم وارسته و مبارز انقلابی در فراز و فرود ها و بیم و امید ها خود را در کنار مردم قرارمی داد و به نحوی روزگار سپری می کرد که اقشار مختلف جامعه در آن روزگار میگذراندند.

نقش آیت الله باریک بین در دوران ۸ ساله دفاع مقدس را نمی توان  فراموش کرد.  سخنرانی ها و خطبه های تاثیرگذار ایشان چون پدری دلسوز از طریق سنگر نماز جمعه جوانان را برای عزیمت به جبهه های مبارزه حق علیه باطل بسیج می‌ ساخت و با تاکید بر لزوم اتحاد و همدلی و داشتن وحدت کلمه که رمز پیروزی و پیشرفت کشور است، همگان را به برادری و برابری  دعوت می کرد. سخنانی که شعار نبود و  می توانستیم آن را در زندگی آیت الله باریک بین مشاهده کنیم و  همان طور که دیگران را به حضور در جبه های جنگ دعوت می کرد، فرزند ارشد  ایشان در  راه دفاع از کشور و انقلاب به درجه والایی شهادت نائل آمده بود و  اینچنین بود که چون سخن از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند ...

آیت الله حاج شیخ هادی باریک بین (ره) تجسمی ناب از انقلابی بودن و انقلابی ماندن است، اینجانب ضایعه بزرگ فقدان این عالم وارسته و مبارز انقلابی  که سالیان سال عمر بابرکت خود را وقف مبارزه در راه اسلام و خدمات ارزشمند فرهنگی و اجتماعی به مردم نموده بود را محضر مقام معظم رهبری، جامعه روحانیت، علماء و فضلای حوزه های علمیه، مردم شریف قزوین به ویژه بیت مکرم آن مرحوم تسلیت گفته و از خداوند رحمان و غفار برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.

منبع خبر: 
ولایت